handdator

Visa fullständig version : GTI -99: Bilen kokar



k49
2010-07-02, 23:59
Precis införskaffat en GTI -99 med AGU motor som är chippad och flyttar rätt bra på sig, tills i går...
På väg hem från köpcentrat utanför centrum lät jag motorn varva ur för jag undrade vart chippet hade flyttat varvstoppet någonstans. Det gick riktigt fort, trots att varvnålen stannade vid 7500 så fortsatte bilen att öka, hade ca140 på 2:an innan jag släppte. Körde av motorvägen och fortsatte hemåt när jag ser att tempen har skjutit i höjden. Stannar på parkeringen och hoppas att det var en tillfällig sinnesförvirring och inget dyrt som gått sönder.

I morse startade jag upp bilen och körde en sväng på kanske 500 meter och tempen var redan vid 90 strecken (tempen har visserligen kommit mycket fort även tidigare). Körde tillbaka till parkeringen och bara varvade lite - tempen stiger till max.
Åker ner till far, tvärs igenom stan det tar kanske 5 min - måste stanna 3 ggr för att bilen vill koka.
Vi konstaterar att den övre kylarslangen blir redigt varm men den undre förblir kall.
Konstaterar också att det inte blir någon vidare temp in i kupen, slangarna är kalla.
Tvångsmatar fläktarna både med och utan relä, dessa funkar.
Rullar försiktigt ner till Blennermark och införskaffar en ny termostat. Försiktigt tillbaka och byter termostaten och hoppas det var den som var trasig, icke då - samma symptom fortfartande.


Det kokar oroväckande i expansionskärlet - kan topplockspackningen gått åt skogen?
Åker hem lite försiktigt och låter bilen kallna ett par timmar. Startar upp, tar av locket till expansionskärlet, varvar rätt kraftigt men ser inga bubblor - kanske har packningen klarat sig.

Det var väldigt vad mycket text det blev men nu till frågorna:
Hur kollar jag om topplockspackningen har gått åt skogen?
Blir det lätt luftfickor, hur får jag bort dom i så fall?
Kan det vara vattenpumpen (finns väl med antingen plast eller metall skovlar) som inte klarade sig när jag varvade ur?

J.L
2010-07-03, 01:08
För det första, kör inte mer med bilen under tiden du har problem, har inte topplockspackningen redan gått så
gör den garanterat det snart om du låter den gå/bli varm upprepade gånger, dessutom får du ett allt mer
skevt topplock.

Det du kan undersöka i första hand:
oljelock och oljesticka - vitt klägg??.
kompressionstesta samtliga cylindrar efter skillnader dem emellan.
Töm ur oljan och undersök.
testa vattnet i expansionskärl med specialverktyg efter co2 - verkstad.

hade någonting gått fel med vattenpumpen så hade det antagligen hörts, och dessutom hade termostaten
öppnat ändå och slangen efter termostat blivit varm oavsett.

I denna värmen som varit så KAN en trasig termogivare till kylarfläkten tillsammans med
stor påfrestning på motorn leda till att den blir för varm, eftersom fläkten gick (finns det två lägen på den?)
när du tvångsmatade den så hade det varit min första kontroll.

Henrik.M
2010-07-03, 01:14
Kan det vara vattenpumpen (finns väl med antingen plast eller metall skovlar) som inte klarade sig när jag varvade ur?

Jag hade satt mina slantar på en vattenpump som gett upp.
Med tanke på den felbeskrivning du ger tyder på att du inte har någon cirkulation i systemet.

k49
2010-07-03, 12:40
J.l
Har inte tänkt att köra bilen.

oljelock och oljesticka - vitt klägg??.
Inget vitt klägg.

kompressionstesta samtliga cylindrar efter skillnader dem emellan.
testa vattnet i expansionskärl med specialverktyg efter co2 - verkstad.
Farsan ska se om han kan låna från sitt gamla jobb, men det blir inte fören på måndag.

I denna värmen som varit så KAN en trasig termogivare till kylarfläkten tillsammans med
stor påfrestning på motorn leda till att den blir för varm, eftersom fläkten gick (finns det två lägen på den?)
när du tvångsmatade den så hade det varit min första kontroll.
Om vi antar:
Dålig cirkulation - termostaten öppnar inte (trots att en ny är monterad) - inte tillräckligt flöde genom kylet - inget varmt vatten över givaren - ingen signal att starta fläktarna.

Henrik.M och J.L
Tillbaks till vattenpumpen antagligen. Kostar bara 570:- på Autoexperten så det är inte hela världen, men hur i #¤%&¤&%! får man bytt den, det verkar riktigt trångt.
Autoexperten har öppet till kl.13 så jag drar dit och tar en pump på öppet köp så kan jag lämna tillbaka, om den som sitter där ser ok ut när jag plockar ner den.

Tack så länge.

Henrik.M
2010-07-03, 13:39
Tillbaks till vattenpumpen antagligen. Kostar bara 570:- på Autoexperten så det är inte hela världen, men hur i #¤%&¤&%! får man bytt den, det verkar riktigt trångt.

Den drivs av kamremmen så du måste lös med kamremmen.

ThomasT
2010-07-03, 19:20
1. Jag gissar på vattenpumpen. De är kända för att ge upp. "Skovelhjulet" lossnar från axeln, alternativt går i bitar.

2. Vad är det för vedbosnickrat chip du har i bilen som flyttat varvstoppet så????!?
Till att börja med så tjänar man INGET på att varva så med orginalturbo då den inte klarar och skyffla så mycket luft på långa vägar. Sedan så är inte de interna delarna gjorda för sådana varv...


.

k49
2010-07-03, 19:29
Så, nu var det fixat. Skovelhjulet i plast hade exploderat, det var i tre stora bitar.
Tänkte lägga upp lite bilder sedan.

ThomasT
Det är ett tidigt chip från Proscott performance

ThomasT
2010-07-03, 20:23
Så, nu var det fixat. Skovelhjulet i plast hade exploderat, det var i tre stora bitar.
Tänkte lägga upp lite bilder sedan.

ThomasT
Det är ett tidigt chip från Proscott performance

Ett tips är att inte varva så mycket, så går förhoppningsvis inte motorn samma öde tillmötes som vattenpumpen.

.

J.L
2010-07-03, 20:58
J.l
Har inte tänkt att köra bilen.

Bra, det lät på din text som att du körde bilen fastän den blev varm.


I morse startade jag upp bilen och körde en sväng på kanske 500 meter och tempen var redan vid 90 strecken (tempen har visserligen kommit mycket fort även tidigare). Körde tillbaka till parkeringen och bara varvade lite - tempen stiger till max.
Åker ner till far, tvärs igenom stan det tar kanske 5 min - måste stanna 3 ggr för att bilen vill koka.
Vi konstaterar att den övre kylarslangen blir redigt varm men den undre förblir kall.
Konstaterar också att det inte blir någon vidare temp in i kupen, slangarna är kalla.
Tvångsmatar fläktarna både med och utan relä, dessa funkar.
Rullar försiktigt ner till Blennermark och införskaffar en ny termostat. Försiktigt tillbaka och byter termostaten och hoppas det var den som var trasig, icke då - samma symptom fortfartande.


Så, nu var det fixat. Skovelhjulet i plast hade exploderat, det var i tre stora bitar.
Tänkte lägga upp lite bilder sedan.

ThomasT
Det är ett tidigt chip från Proscott performance

Gött att det löste sig!

k49
2010-07-03, 23:07
Ett tips är att inte varva så mycket, så går förhoppningsvis inte motorn samma öde tillmötes som vattenpumpen.

.

Eftersom det var en tidig utgåva av chippet som kom han som monterade det inte ihåg var varvstoppet var någonstans, så det blev att testa.
När varvnålen stannade men bilen fortsatte att öka så tyckte jag att det var dags att släppa och då höll jag ca 140 på 2:an.
Några sådana tokigheter ska jag inte ha för mig någon mer gång.