handdator

Visa fullständig version : Hjullagerbyte GTI MKV -05



canterbury
2010-07-02, 11:51
Som tråden säger hjullagerbyte GTI MKV vänster bak. Har redan konstaterat det behövdes ett behövdes ett specialverktyg för att komma till, tolvkantsnyckel som finns att köpa på autoexperten eller beställa från mekonomen. Vidare såg jag då att man byter hela huben/centrumet som skivan sitter fast som i sin tur sitter i en stor centrumbult... Frågan är nu då jag råkare i luven på en polare, finns den i olika storlekar till Golf gtin? Alltså hjullagret finns de i olika storlekar? Eller är det samma till golf fem som gti osv....

För så vitt jag kan se finns det två storlekar


Inner diameter: 32 mm
Yttre diameter: 137 mm
Bredd: 69 mm

Inner diameter: 30 mm
Yttre diameter: 132 mm
Bredd: 68 mm

Mvh

canterbury
2010-07-02, 15:22
Vilken passar, eller kan man ringa VAG o fråga?

canterbury
2010-07-11, 14:27
Det var:
Inner diameter: 32 mm
Yttre diameter: 137 mm
Bredd: 69 mm

För er som använder sökfunktionen i forumet. Dock skall jag höja varningens finger. Verkar även som det finns det andra måttet på hjullagret, vet dock ej vilket som är vanligast. Efter lite snokande på VAG verkar inte de heller veta??? Så därför har de alltid bägge hemma vid utbyte, varför man inte har en och samma storlek rakt igenom. Men hursomhelst den större av de båda verkar vara vanligast. Mycket smidigt byte, min ramlade ut egentligen efter att skruvat bort centrumskruven. Sen dit med det nya och helt plötsligt var det tyst igen :)

Lindahl
2010-07-11, 21:38
Hej

På en skylt i bagaget står det PR nummer enl: http://igorweb.org/equidec/Default.aspx

Där framgår det troligen vad du har för bromsar m.m, skriv in dina koder i följande länk så ser du vad din bil är utrustad med (bromsar m.m)

//Håkan