handdator

Visa fullständig version : Lågt oljetryck vid hårda högersvängar. Lösning?



kim_gulle
2010-06-30, 00:08
Ibland när man ska ha lite kul och ska ta lite häftiga kurvor så kan det ibland hända att summern för oljetrycket börjar ljuda. Men bara vid högersvängar, antagligen för att sumpen sitter ju till höger i tråget. Detta måste väl vara ett rätt vanligt problem antar jag? Hur löser man det? Måste man skaffa sig nåt speciellt oljetråg eller hjälper det kanske med en sådan inga skvalpplåt kanske?

Man blir ju lite orolig för oljeförsörjningen när det blir sådär, särskilt med 16v motorn.

Mr dOhC
2010-06-30, 07:00
Jag har aldrigt varit med om det på min mk2 16v. Har kört bana m.m.

Det finns en typ av skvalp"plåt" orginal, du kanske saknar den ?

En del bygger egen och monterar.

Jag förutsätter att du har rätt mängd olja i tråget ;)

Barbapappa
2010-06-30, 10:14
Hur fräsch är oljepumpen du har?

ventohuan
2010-06-30, 15:59
En jetta ja hade en gång gjorde liknande. Felet på den var att de var lite låg oljenivå bara. Men de har du antagligen redan kollat.

Hooloowoo
2010-06-30, 17:57
En jetta ja hade en gång gjorde liknande. Felet på den var att de var lite låg oljenivå bara. Men de har du antagligen redan kollat.

Samma här med en Scirocco mk II jag hade.. Bara att fylla på med en skvätt så vart det bra igen. :)

kim_gulle
2010-06-30, 19:08
Jag har aldrigt varit med om det på min mk2 16v. Har kört bana m.m.

Det finns en typ av skvalp"plåt" orginal, du kanske saknar den ?

En del bygger egen och monterar.

Jag förutsätter att du har rätt mängd olja i tråget ;)

Har rätt mängd olja. Ingen aning om det sitter nån sån där skvalpplåt. Man ser även på oljetrycksmätaren hur trycket sjunker rätt rejält när man svänger.

Ingen aning om hur fräsh oljepumpen är, men trycket kanske ligger uppåt 6-7 bar när man startar bilen kall. Sen sjunker det ju däremot ända ner till kring 1 bar på tomgång. <:|

Mackan73
2010-07-01, 00:03
Det är ingen skräll att rallyåkarna monterar skvalpskydd. Tror t o m jag sett nån fin liten guide på en budgetvariant på nätet för länge sen.

kim_gulle
2010-07-01, 01:14
Det är ingen skräll att rallyåkarna monterar skvalpskydd. Tror t o m jag sett nån fin liten guide på en budgetvariant på nätet för länge sen.

Ne det lär det ju inte vara, men är det typ ett sånt här man ska ha då: http://www.awesome-gti.co.uk/product.php?xProd=3393&xSec=118 ?
Eller ska det vara nån historia med celler eller nåt i tråget?

Lillen
2010-07-01, 09:23
Ne det lär det ju inte vara, men är det typ ett sånt här man ska ha då: http://www.awesome-gti.co.uk/product.php?xProd=3393&xSec=118 ?
Eller ska det vara nån historia med celler eller nåt i tråget?

Visst är den där bra.
Men den skyddar ju bara veven mot oljan uppåt.
Det är inget skvalpskydd i sidled så oljan stannar kvar runt pumppickupen.
Jag antar att det är där ditt problem ligger.

Men tappar du tryck i långa/tvära svängar?
Kolla vad du har för oljetryck vid körning och om det "dippar" vid svängar?
Det kan det nog vara som Barbapappa skriver att du får kolla pumpen sen!?

kim_gulle
2010-07-01, 11:20
Visst är den där bra.
Men den skyddar ju bara veven mot oljan uppåt.
Det är inget skvalpskydd i sidled så oljan stannar kvar runt pumppickupen.
Jag antar att det är där ditt problem ligger.

Men tappar du tryck i långa/tvära svängar?
Kolla vad du har för oljetryck vid körning och om det "dippar" vid svängar?
Det kan det nog vara som Barbapappa skriver att du får kolla pumpen sen!?

Ja precis, när jag svänger tvärt så flyger trycket ner en bra bit, och slutar jag att svänga så åker det upp igen. Har sensorn på baksidan av toppen där oljetempmätarn brukar sitta om det är intressant. Summer brukar börja låta när svängen är lite längre och tvär samtidigt. T.ex när jag tar en 90 graders sväng väldigt snabbt och i idealspår och full gas ut ur kurvan så brukar det börja tjuta.
Kanske rentav måste skaffa en ny pump då. Vad kostar en helt ny?

pekka kiiskilä
2010-07-01, 13:41
Vad kostar en helt ny?

2000 - 2500:- på VAG om jag minns rätt. En beg borde väl vara bättre, eller om det finns att köpa ny billigare nån annanstans..

Edit
http://www.autohausaz.com
027115105C
Febi
Oil Pump
1 per car.
$97.80

T-mek
2010-07-01, 14:45
Ska du byta pump så skaffa en till en 2-liters 16v istället, större drev med högre kapacitet.
Har själv en pump från en ACE-motor med pickup och skvalpplast från en 2E. (Större och bättre än KR/PL)

squid
2010-07-01, 14:59
Ja precis, när jag svänger tvärt så flyger trycket ner en bra bit, och slutar jag att svänga så åker det upp igen. Har sensorn på baksidan av toppen där oljetempmätarn brukar sitta om det är intressant.

Det du skulle kunna testa är ju att sätta givaren för just oljetrycket nere där vid oljefiltret.. att använda en Y koppling där original givare sitter..

verkar ju lite knepigt att det dippar så mkt då du just svänger.. men som mina vanliga råd är prata med Åke i Hissmofors/Krokom :)

/ John

kim_gulle
2010-07-01, 17:24
Ska du byta pump så skaffa en till en 2-liters 16v istället, större drev med högre kapacitet.
Har själv en pump från en ACE-motor med pickup och skvalpplast från en 2E. (Större och bättre än KR/PL)

Ok, kanske inte är så svårt att jaga rätt på. Har en 9A ståendes i garaget, men den motorn vill jag ju inte plocka från såklart. Men 2E pump och plasten som du pratar om lär ju inte vara så svår att finna kanske. :)


Det du skulle kunna testa är ju att sätta givaren för just oljetrycket nere där vid oljefiltret.. att använda en Y koppling där original givare sitter..

verkar ju lite knepigt att det dippar så mkt då du just svänger.. men som mina vanliga råd är prata med Åke i Hissmofors/Krokom :)

/ John

Tyckte när jag monterade mätarn att det skulle vara bättre att få trycket som är i toppen än det som är där nere. För visst borde man väl få lite bättre vy över trycket i toppen om man sätter den där uppe?

Och ska även prata med Åke nån gång framöver. Vet inte när jag får garaget, men ska ju montera växellåda och bromsar och skit innan vintern helst. Sen ska han ju få justera sprutet en gång för alla. :)

Dieselteam
2010-07-02, 13:11
Har själv råkat ut för detta för längesen när man körde på bilig olja,,så blinkade oljelampan ibland,,köpte sedan riktig olja,då försvann det. "MOBIL 1,"5-40"

kim_gulle
2010-07-03, 02:54
Kör på Castrol 10W-40 delsyntet, samma som Raz kör med i sin 16v och han säger att den funkar skitbra i hans.

Dieselteam
2010-07-03, 19:35
Självklart CASTROL,, lika bra

razer
2010-07-04, 13:34
Lösningen är skvalpskydd i tråget, finns färdiga tråg att köpa men även skvalpskott man svetsar i själv.

kim_gulle
2010-07-04, 23:53
Lösningen är skvalpskydd i tråget, finns färdiga tråg att köpa men även skvalpskott man svetsar i själv.

Finns det nån ritning på nåt man kan svetsa i själv?