handdator

Visa fullständig version : Longlifeservice - vem vinner?



jimZon
2010-06-29, 10:46
Som många andra så skulle jag egentligen aldrig rekommendera en "longlifeservice" på en prestandabil. Men vem vinner egentligen på att en nybilsägare byter olja och servar den var 1.500:e mil?

Även om jag själv byter oljan var 1.500:e mil så tvivlar jag på att detta skulle märkas förrän om ganska många år. Jag planerar ju att byta min bil om 2-3 år och kommer således aldrig (förmodligen) inte kunna dra nytta över den ökade kostnad som faktiskt den högre service intervallen faktiskt ger?

Jag tvivlar på att jag får ut SÅ mycket mer, enbart på att bilen är servad ofta om den ändå är så ny?

Hur resonerar ni andra?

a128
2010-06-29, 11:30
den ända vinnarna på Longlifeservice är alla bilverkstäder som får ta hand om alla reparationer Pga. detta,
longlife rekommederas ej heller på standardbilar, har själv nyligen erfarenhet att detta på min nyligen inköpta Golf 1,4 tsi som gått knappt 12.000mil hos körskola, servad vart 3000mil :-( jag besiktigade den och fick blankt papper åkte hem och lade i växel framåt och tog bort givaren för kamaxeln och rullade bilen bakåt för att kolla om det var något slak i kedjan, det hördes 2 st tydliga knäppningar, och provade att starta motorn, inget komp kvar i motorn, reparationen hos Automek i karlskrona kostade över 20.000:- men jag hade maskinskada så självrisken gick på 7000:-, jag gjorde samma operation på min föregående golf 1,6 fsi som har exakt samma kamdrivning och hade gått ännu mera, där fanns inte minsta lilla slak men å anda sidan har den fått ny olja och filter med ca 1400-1800mil mellanrum


min åsikt i detta fall är att det betalar sig att göra en oljebyteservice vart 1500mil, man kan ju göra den i GDS-hallen så blir det inte mer än ca 400-500:- kr för en bra olja och filter samt hyra (gekås i ullared säljer 5 liter helsyntet för 199:- från tyska motorgold annars mapodo.de)
framtidta spekulanter är mycket trolig intresserad hur ofta detta är gjort,vare sig man gör det i GDS-hallen eller hos verkstad, vart fall jag efter denna fadäs,
vart 1.500mil annars retirerar jag om jag ej får ett jätte bra pris på den vid framtida bilbyte


jag åkerkommer med mera info om detta i en anna tråd när detta ärende är avslutat med min bil

ska bli spännade och se hur mycket E85/etanol den klarar utan att protestera hitttils har jag 25% inblandat

DPC
2010-06-29, 11:37
Longlife är "framtvingat" av marknadskrav i tron att den sänker servicekostnaden för kunden. Visst har oljor och motorer blivit bättre med åren, men det är aldrig bra att köra 2 år/3000 mil utan att byta olja (utom vid möjligtvis enbart långkörning varsamt).

De gånger det har gjort skillnad att serva regelbundet och oftare än föreskrivit är när en viss motor har ett inbyggt fel/för långt angivet serviceintervall. Ett bra exempel är en del av Saabs motorer i början av 2000-talet vars vevhusventilation inte höll måttet med motorskador som resultat. Ett annat exempel är tidiga 1,4 TSI-motorer där det förekommer fall av sträckta kamkedjor redan vid 6000 mil när ägaren har kört 3000 mil mellan oljebytena.

Sammanfattar: om vi antar att motorn i GTI VI är tillräckligt bra så kommer inte du att tjäna på fler oljebyten, men möjligtvis en kommande ägare om många, många år. Jag tror inte heller att du får mer betalt för bilen om du har servat oftare än föreskrivit. Det kan antingen tolkas som att du är pedant eller kanske att bilen har gått mycket hårt och signalerat för service så tidigt som 1500 mil.

Serva bilen med 2-2500 mils intervall så blir det bra!

a128
2010-06-29, 13:52
det finns igentligen ingen anledning att serva den på Vag tex. man kan göra det för garantins skull vid ca 3000, 6000mil och själv GDS-hallen göra ett extra oljebyte vid 1500, 4500, 7500mil och skänka en omtanke till den person som kommer att köpa denna begagnade åk om 5-10år
efter gantins utgång åker man till mekonomen, autoexperten, pickos depå likn. och gör service vart 1500mil och få stämpel i service boken (eller gör man som taxichaffiasarna i Karlshamn och låter serviceboken vara ren eftersom bilen är mera värd på beg-marknaden, den som köper dessa bilar "fixar stämplarna" i boken och säljer vidare den) i mina ögon om jag är spekulant saknas det total betydelse om det är VAG eller en frifräsare som man gör service hos, bara det är gjort, eller är man som jag själv-service i GDS-hallen och egna antekningar i boken och bilen är fortfarande lika driftsäker

kan någon för mig redogöra var det är för fel i dom tidigare Tsi motorerna som är idag är åtgärdat som orsakar sträckta kedjor ?

Peter56
2010-06-29, 16:57
Jag jobbade tidigare som bilsäljare i nästan 11 år och min erfarenhet är att den som ska köpa en begagnad bil ofta är intresserad av att kolla i serviceboken. Därför tittade jag själv om det var komplett servicebok i samband med att jag skulle byta in en bil. Och en bil med tvivelaktig servicehistorik betalades det sämre för. Exakt vilken summa det handlade om berodde på vad det var för typ av bil och hur många stämplar i boken som saknades. Naturligtvis kan en bil utan "riktig" servicebok vara välservad, men det är svårare att kontrollera det för bilköparen.

Sen har jag en annan tanke kring detta: När vi talar om en ny Golf GTI så handlar det om en bil som med lite utrustning kostar runt 300.000:- och då verkar det snålt att spara in den lilla slant som det extra oljebytet kostar. Själv har jag en Golf GTI som om några veckor är ett år gammal och jag kommer att göra det oljebyte vi här talar om.

Thorssa
2010-06-29, 17:29
Även om man inte får mer för bilen när man säljer den så är jag övertygad om att den blir mer lättsåld. Väljer man mellan två bilar och den ena har servats dubbelt så ofta så blir valet ganska enkelt :)

DPC
2010-06-29, 17:55
Som jag ser det så finns det bara två fall där det finns en vits med att göra extra oljebyten (jag talar inte om att frångå serviceplanen utan följa den och få fullständig och korrekt servicehistorik). 1: efter ett par hundra mil från när bilen är ny, eller 2: om man kör riktigt hårt, typ på bana. Vi ska inte glömma att de flesta bilar såsom GTI V, VI mfl har en serviceindikator som räknar starter, mäter körsträckor och bränsleförbrukning. Utifrån indata finns en modell för när service ska ske som tar hänsyn till olika drifttyper. Som ett exempel servade jag min GTI V vid ca 2000:e mil, helt i enlighet med indikator och betydligt oftare än maximala 3000 mil/2 år.

Utför extra oljebyten om ni tycker det känns bra (för visst tusan är det bra!), men någon större fördel förutom för den sista brukaren blir det inte.

jockem
2010-06-29, 20:07
Jag har bytt på min nyss då den slog om till 1000mil. Jag gjorde de för att jag inte ville köra på samma olja i 2000mil.
Möller tog 1700kr för bytet vilket jag tycke va lite väl dyrt.

DPC
2010-06-29, 20:18
Min första nya bil (en 206 GTI) bytte jag olja+filter efter 500 mil just för att det kändes bra (kostade drygt 500 kr 2001 = lätt värt det), så all respekt till er som bryr er om era bilar lite extra. När det gäller min nuvarande R så har jag tänkt tanken men ännu inte kommit till skott av flera anledningar.

ypzilon
2010-06-29, 21:59
det finns igentligen ingen anledning att serva den på Vag tex. man kan göra det för garantins skull vid ca 3000, 6000mil och själv GDS-hallen göra ett extra oljebyte vid 1500, 4500, 7500mil och skänka en omtanke till den person som kommer att köpa denna begagnade åk om 5-10år
efter gantins utgång åker man till mekonomen, autoexperten, pickos depå likn. och gör service vart 1500mil och få stämpel i service boken

Man behöver inte åka till VAG för garantins skull.

"Du är fri att lämna din bil var du vill
I och med ändrade EU-regler för gruppundantaget kan inte en märkesverkstad knyta din bil och dess service till sig längre. Du är fri att välja var du vill serva bilen, utan att riskera garantier." -Meca

Peter56
2010-07-01, 11:23
Jag var idag inne hos auktoriserad VW-verkstad i Stockholmsområdet som har ett gott rykte. Jag var där för att beställa ett oljebyte. Kundmottagaren fattade inte vad jag menade med ett oljebyte efter ett år. Han hade aldrig hört talas om att det rekommenderas på Golf GTI. För varje gång jag besöker en VW-verkstad så blir jag allt mer förbryllad över deras kunskapsnivå på de produkter som de jobbar med.

mickecorrado
2010-07-01, 11:39
Nja det stämmer inte riktigt.
Du kan lämna bilen var du vill men är dom inte auktoriserad VW-verkstad så kan man gå miste om åtgärder som behövs för att garantin skall gälla.
Tex en förbättring av rostskyddet på någon detalj.


Man behöver inte åka till VAG för garantins skull.
"Du är fri att lämna din bil var du vill
I och med ändrade EU-regler för gruppundantaget kan inte en märkesverkstad knyta din bil och dess service till sig längre. Du är fri att välja var du vill serva bilen, utan att riskera garantier." -Meca

Micke_t
2010-07-01, 13:28
Jag var idag inne hos auktoriserad VW-verkstad i Stockholmsområdet som har ett gott rykte. Jag var där för att beställa ett oljebyte. Kundmottagaren fattade inte vad jag menade med ett oljebyte efter ett år. Han hade aldrig hört talas om att det rekommenderas på Golf GTI. För varje gång jag besöker en VW-verkstad så blir jag allt mer förbryllad över deras kunskapsnivå på de produkter som de jobbar med.

Vilken verkstad i Stockholm är det som har gott rykte? Kan vara bra att veta var man ska lämna in bilen så småningom.

jimZon
2010-07-01, 15:24
Vilken verkstad i Stockholm är det som har gott rykte? Kan vara bra att veta var man ska lämna in bilen så småningom.

När jag hade min Audi så lämnade jag allid in den till KW Bilservice. http://www.kwbilservice.se/default.shtml Jag har alltid blivit nöjd

Dazzin
2010-07-01, 16:54
Köpte nytt oljefilter igår, och ska putsa i ny olja i helgen hade jag tänkt, då har bilen rullat ca 800mil.

Det känns väl alltid skönt att ha en fräsch bil, nu i början är det ju bitarna nöts in så då blir det ju extra mkt skit i oljan så kan bara vara bra att ha en schysst olja, tänkte pyttsa i en lite finare än det VW föreslår. Sen känns det bra i kroppen också. Är ju som sagt inte så många kronor för det... :)

jimZon
2010-07-01, 18:01
Köpte nytt oljefilter igår, och ska putsa i ny olja i helgen hade jag tänkt, då har bilen rullat ca 800mil.

Det känns väl alltid skönt att ha en fräsch bil, nu i början är det ju bitarna nöts in så då blir det ju extra mkt skit i oljan så kan bara vara bra att ha en schysst olja, tänkte pyttsa i en lite finare än det VW föreslår. Sen känns det bra i kroppen också. Är ju som sagt inte så många kronor för det... :)

Vilken olja använder du?

Peter56
2010-07-02, 07:57
Det var hos KW Bilservice jag var för att beställa oljebyte och kundmottagaren inte visste vad jag talade om när jag snackade om att byta olja på min ett år gamla bil.

Mini_me
2010-07-02, 08:27
Vilken verkstad i Stockholm är det som har gott rykte? Kan vara bra att veta var man ska lämna in bilen så småningom.


På söder sidan av stan har du Olofssonbil AB (Aukt.ÅF) där du som medlem i GTI klubben har 10% rabatt. Medlems kort måste dock visas.
Så slå 2 flugor på samma gång och bli medlem och får billigare service=)

Micke_t
2010-07-02, 08:59
På söder sidan av stan har du Olofssonbil AB (Aukt.ÅF) där du som medlem i GTI klubben har 10% rabatt. Medlems kort måste dock visas.
Så slå 2 flugor på samma gång och bli medlem och får billigare service=)

Låter som en bra idé - det var ju där jag köpte bilen! :)


Vad kostar ett oljebyte?

a128
2010-07-02, 10:14
rent generell tycker jag att man inte ska behöva betala mer än ett 3 siffrigt belopp för en oljebytarserivce, ring runt för bra pris, när det gäller grundservice hos vag finns det ingentligen i mitt tycke inte någon anledning att gör denna hos VAG heller när alla garatier har gått ut, med deras mobilitetsgaranti blir bilen automatiskt bärgad till vag och reparationskostnaderna blir därefter om man ändå skulle ha max otur men sin VW&Audi, mekonomen bilverkstat lär visst har någon liknande garanti om man servar hos dom

Mini_me
2010-07-02, 10:23
Beror på bil mm men PMá Reg nr så kollar jag det åt dig.

Micke_t
2010-07-02, 10:45
Beror på bil mm men PMá Reg nr så kollar jag det åt dig.

Min GTI ska levereras i oktober så jag har inte fått ett än.

Solid
2010-07-02, 12:39
En intressant sak, som bl.a DPC tar upp, är ju att det är väldigt sällan VAG-bilarna hinner rulla i 2 år och/eller 3000 mil innan serviceindikatorn säger till. Jag har inte varit med om det någon gång på min bil, den har sagt till vid ganska exakt 2500 mil varje gång (ca 8-12 månader) och jag har följt den. Min bil går sällan korta turer, utan blir oftast varmkörd. Men körs rätt hårt emellanåt också.

Det känns lite som att de som har problem har det eftersom de struntat i serviceindikatorn och trott att bilen ska gå att köra med i 3000 mil och 2 år, trots att det indikeras om service. Eller har jag fel?

Dazzin
2010-07-02, 16:07
Vilken olja använder du?

Hade tänkt mig Shell Ultra Helix 10W60 Racing, eller liknande.

Tror det inte blir av förens nästa vecka då min oljeleverantör hade stängt idag. :(

a128
2010-07-02, 16:44
http://www.mapodo.de/ole-nach/alle-viskositaten/motorol-10w-60/shell-helix-ultra-racing-10w-60-5-l.html

Wolfen
2010-07-02, 17:30
Peter56, ursäkta, har jag förstått rätt, du lämnar in bilen för ett oljebyte?!

AXL72
2010-07-02, 23:48
Känner flera personer som arbetar inom VAG's verkstäder och ingen, och då menar jag ingen, av dessa servar sina bilar enligt longlifeprincipen. Det räcker gott som argument för min del.

Gti
2010-07-08, 22:08
Jag lämnade in min för oljebyte idag (1500 mil) och ställde då också om den från Longlife till fast intervall. Dock kommer jag nog även fortsättningsvis köra på samma olja som tidigare. Ingen jag pratade med där rekommenderade att köra med variabelt intervall, så stämmer bra med föregående talare.

korko
2010-07-09, 01:07
Men hur avancerat är det att byta olja själv?
Köp på stordunk eller fat så har ni så det räcker till egna "mellanservicar" ett tag.

Wolfen
2010-07-09, 06:27
Det undrar jag också. Hur j***a svårt är det att byta olja och oljefilter?! En man som inte kan/vill byta olja ska skämmas lika mycket som en kvinna som inte kan/vill laga mat:)

Gti
2010-07-09, 08:16
Personligen tycker jag inte det är värt att göra det själv. Oljan kommer kosta mig säkert 800 spänn för nära 5 liter om jag nu inte skulle hålla på och tappa av från en större dunk. Sen måste jag köpa ett oljefilter + plugg och till slut också hallhyra för någon dryg hundralapp. Allt som allt är det lätt värt en dryg femhundring när jag lämnar in istället.

Av samma enkla anledning byter jag inte däck själv...det är bara inte värt allt extra krångel och fix, har verkligen noll intresse i att hålla på och skruva :)

wibmag
2010-07-09, 08:54
Om man nu själv gör en mellanservice vid ca 1500mil, hur gör man då med serviceindikatorn? Kan man själv ställa om den från "Long Life" till intervall?

Wolfen
2010-07-09, 18:59
Personligen tycker jag inte det är värt att göra det själv. Oljan kommer kosta mig säkert 800 spänn för nära 5 liter om jag nu inte skulle hålla på och tappa av från en större dunk. Sen måste jag köpa ett oljefilter + plugg och till slut också hallhyra för någon dryg hundralapp. Allt som allt är det lätt värt en dryg femhundring när jag lämnar in istället.

Av samma enkla anledning byter jag inte däck själv...det är bara inte värt allt extra krångel och fix, har verkligen noll intresse i att hålla på och skruva :)

Här i Sverige på bildelar.nu kan du köpa Mobil1 olja för 598:- och från Tyskland kan du beställa den ännu biligare. Att hyra en hall kostar kanske 50:-. Men det viktigaste av allt, hela grejen tar kanske 30 min och DU VET att du har bytt olja, när du lämnar bilen till en verkstad vet du inte det. Oftast betalar du dyrt för att åka med samma gamla olja:)

Wolfen
2010-07-09, 19:00
Om man nu själv gör en mellanservice vid ca 1500mil, hur gör man då med serviceindikatorn? Kan man själv ställa om den från "Long Life" till intervall?

Ja, det kan man om man har VAG-COM.

a128
2010-07-09, 21:06
gekås i ullared säljer 5 liter syntetisk 5W-40 för 200:- från tyska motorgold
annars:
http://www.motor-öl-günstig.de/
http://www.mapodo.de/
http://www.yatego.com/oil-center/452511a1741197_9,,,,2,2
kolla Rusta, ÖoB, biltema mfl.
det finng ingen riktig dålig olja sedan Ica maxi slutade att sälja 4liter 10W-40 för 49:90

Gti
2010-07-10, 00:11
Här i Sverige på bildelar.nu kan du köpa Mobil1 olja för 598:- och från Tyskland kan du beställa den ännu biligare. Att hyra en hall kostar kanske 50:-. Men det viktigaste av allt, hela grejen tar kanske 30 min och DU VET att du har bytt olja, när du lämnar bilen till en verkstad vet du inte det. Oftast betalar du dyrt för att åka med samma gamla olja:)

Nja, en seriös verkstad tar inte in bilen, låter den stå en timme, tar betalt för ej utfört arbete. Jag kollar alltid oljan efteråt. Det är lätt att se att ny olja tappats på.

Som jag sa, det blir för mycket fix med att hålla på och beställa, lagra, tappa upp etc. Nä, jag betalar gladeligen för att någon annan gör det åt mig, men det är jag det :) Hallhyra blir bara dyrare och dyrare, nu såg jag att OKQ8 höjt priset till löjliga 114kr/timme...

Andersson Racing
2010-07-10, 01:05
Nja, en seriös verkstad tar inte in bilen, låter den stå en timme, tar betalt för ej utfört arbete. Jag kollar alltid oljan efteråt. Det är lätt att se att ny olja tappats på.

Som jag sa, det blir för mycket fix med att hålla på och beställa, lagra, tappa upp etc. Nä, jag betalar gladeligen för att någon annan gör det åt mig, men det är jag det :) Hallhyra blir bara dyrare och dyrare, nu såg jag att OKQ8 höjt priset till löjliga 114kr/timme...

Instämmer, har man så dyr bil BORDE man klara denna kostnaden också, tid är pengar ju äldre man blir(hus, bil, jobb, osv osv). Vill man meka själv så fine inga problem men ingen "riktig" stämpel i boken, thats it! Dock så skall man inte behöva serva mer än vart 1500-mil, detta klarar den dyra fina oljan!

mvh Per

AXL72
2010-07-10, 18:49
Det undrar jag också. Hur j***a svårt är det att byta olja och oljefilter?! En man som inte kan/vill byta olja ska skämmas lika mycket som en kvinna som inte kan/vill laga mat:)

Det handlar mindre om att det skulle vara svårt, mer om att det är bekvämt... Varför skita ner händerna när det finns folk som arbetar med att göra det åt en? Nästan skämmigare att göra det själv bara för att spara ett par sketna hundringar. :)
Jag lämnar för övrigt alltid in bilen på handtvätt också. Finns det en galning som gnor sig svettig för 300 kr, ja då får han gladeligen göra det! :)

a128
2010-07-10, 22:39
på en timme i GDS-hallen hinner jag:
tvätta bilen med svamp och vaxshampo
spola bilens underrede
byta olja + filter samt kolla oljenivån i växellådan
materialkostnad ca 450-500:- för olja + filter

tot. ca 600:-

lämnar man in bilen på service kostar det gissningsvis 800-1000:- plus tiden för att lämna och hämta det skitiga otvättade åket

Wolfen
2010-07-10, 23:14
Det handlar mindre om att det skulle vara svårt, mer om att det är bekvämt... Varför skita ner händerna när det finns folk som arbetar med att göra det åt en? Nästan skämmigare att göra det själv bara för att spara ett par sketna hundringar. :)
Jag lämnar för övrigt alltid in bilen på handtvätt också. Finns det en galning som gnor sig svettig för 300 kr, ja då får han gladeligen göra det! :)

Du låter som en riktig stekare! Jag tror inte, ärligt talat (så här när jag läser mellan raderna), att du har nånsin gjort nåt och blivit svettig eller smutsig. Men jag kan ha fel:)

Nej, jag ger upp. Orkar inte tjafsa. Det är upp till var och en själv klart. Jag tycker att det är kul att göra nåt på bilen, jag vill vara säker på att oljan är bytt och jag lägger hellre dom hundringarna på nåt annat.

AXL72
2010-07-11, 00:10
Jag är på jobbet drygt 200 timmar varje månad, så om någon vill tvätta och serva min bil för vad som egentligen är småpengar*, tja varsågod, inte mig emot! Mina lediga timmar kan jag spendera vettigare än att häcka i en GDS-hall. De roliga timmarna är bakom ratten på bilen, inte under den. :)

*småpengar: den minimala summa som överstiger det belopp jag skulle få betala för att göra arbetet själv...

Jon
2010-07-11, 17:34
Men det viktigaste av allt, hela grejen tar kanske 30 min och DU VET att du har bytt olja, när du lämnar bilen till en verkstad vet du inte det. Oftast betalar du dyrt för att åka med samma gamla olja:)

Blir bara nyfiken är det någon som blivit drabbad av detta ? dvs att man beställt oljebyte men det inte har utförts ?

/ Jon

Nisse
2010-07-12, 05:20
Jag var idag inne hos auktoriserad VW-verkstad i Stockholmsområdet som har ett gott rykte. Jag var där för att beställa ett oljebyte. Kundmottagaren fattade inte vad jag menade med ett oljebyte efter ett år. Han hade aldrig hört talas om att det rekommenderas på Golf GTI. För varje gång jag besöker en VW-verkstad så blir jag allt mer förbryllad över deras kunskapsnivå på de produkter som de jobbar med.

Lite roligt och samtidigt får man sig en funderare! Jag tror jag frågat här, men iaf, min nya Polo ger ifrån sig ett "klonk" vid 15km/h
efter varje start. Jag frågade försäljaren men fick tid hos serviceavdelningen två veckor pga. väntetid. Det här var hos Engströms bil
i Linköping. Väl där så tog vi en tur, jag visade att det bara återkom efter omstart. Han hade inte en aning om vad det var och inga
felrapporter hade inkommit, han jobbade tillfälligt i kundtjänst pga. knäskada men hade jobbat i verkstaden i 8 år.

Vi förstod båda att det inte var något fel då provbilen visade sig ha samma ljud. Han sa att de inte hunnit läsa ssp, ett häfte om den
nya Polon men lovade återkomma när han visste då jag är nyfiken av mig. Till saken hör att jag läst i ett Opelforum att ABS har någon
slags självtest som avger ett ljud. Efter en vecka ringer han, jag missa numret men åker dit där han säger att ljudet är ABS som slår till!
Jag frågade en kompis igår, vet du vad det där ljudet är, javisst sa han, det är ABS'en :-) Till saken hör också att en kvinna var före mig
då jag var inne och jag förstår inte hur de kan sätta en mekare i kundtjänst, hans sätt att ta kunder var lite som att sitta i fikarummet
på en typiskt manlig arbetsplats, lite rå och burdus jargong.

I förra veckan fick jag ett stenskott i rutan, jag blev hänvisad till glasavdelningen på VW-förs för att få veta var jag skulle lämna bilen,
när hon slutat rabbla upp glasfirmor så frågade jag om inte Engströms Bil som är återförsäljare och gör stor reklam för just lagning
av stenskott och gjort länge nu, var betrodda men hon visste inte att de sysslade med det konstigt nog! Glasmästaren jag åkte till
sa att försäkringsbolag ofta inte rekommenderar märkesfirmor i första hand, han lät trovärdig men om det stämmer vet jag ju inte.

Jag har funderat en del på var jag ska serva när det blir dags, tar man någon annan än VW så kan de ju inte uppdatera mjukvaran
har man ju hört och då blir ju utbudet mindre.

Mini_me
2010-07-12, 06:16
Glasmästaren jag åkte till
sa att försäkringsbolag ofta inte rekommenderar märkesfirmor i första hand, han lät trovärdig men om det stämmer vet jag ju inte.

Nja..dom nya given verkar vara att bolagen vill ha allt under ett tak (typ)...och att dom små ställena kommer minska iom nya , hårdare , krav.