handdator

Visa fullständig version : Prob. med Golf II Kr16v



Mr.Jetta
2007-07-03, 01:42
Ho.

Har precis köpt en Golf II Gti 16v (Kr) och upptäckt några problem.
den är besiktigad ua men avställd så ine kunnat provköra nån längre sträcka.
Problem:
1. Bytte idag motoroljan. När den var kall gick den tyst o fint, men när den blev varm så lät den ungefär som en diesel, knackade inte utan bar väsnades, lät typ som de kom från kamkedjan ? Det var vanlig 10W-30 olja. Kör med denna olja i min Jetta med Kr motor utan problem. (Har kollat oljenivån)

2.Problem med temperaturen. När man kör typ i lugnare tempo typ 30-50Km/h; så verkar det som om motorn går varmt. Vattnet går upp ganska mycket, mätarn går lite mer än 3/4. Ibland börjar röda lampan vid vattentempen blinka när man kör ( det finns vatten i). Men däremot oljan, om man nu kan lita på färdatorn så ligger den på ca 115 grader när man åker i ca 30-50. Lite högt ? Närman stannar känner man verkligen att motorn är glödhet, lyfter på oljelocket så ryker det. Vattnet är på gräns till kok men kokar inte. Är de vattenpumpen som är skrot lr kan det vara något annat problem ?

// Björn

Plura
2007-07-03, 02:26
Ho.

Har precis köpt en Golf II Gti 16v (Kr) och upptäckt några problem.
den är besiktigad ua men avställd så ine kunnat provköra nån längre sträcka.
Problem:
1. Bytte idag motoroljan. När den var kall gick den tyst o fint, men när den blev varm så lät den ungefär som en diesel, knackade inte utan bar väsnades, lät typ som de kom från kamkedjan ? Det var vanlig 10W-30 olja. Kör med denna olja i min Jetta med Kr motor utan problem. (Har kollat oljenivån)

2.Problem med temperaturen. När man kör typ i lugnare tempo typ 30-50Km/h; så verkar det som om motorn går varmt. Vattnet går upp ganska mycket, mätarn går lite mer än 3/4. Ibland börjar röda lampan vid vattentempen blinka när man kör ( det finns vatten i). Men däremot oljan, om man nu kan lita på färdatorn så ligger den på ca 115 grader när man åker i ca 30-50. Lite högt ? Närman stannar känner man verkligen att motorn är glödhet, lyfter på oljelocket så ryker det. Vattnet är på gräns till kok men kokar inte. Är de vattenpumpen som är skrot lr kan det vara något annat problem ?

// Björn

1. Min kamkejda lever också fan dock hela tiden men prova byt den :)

2. Hade samma problem med min 16v och det var vattenpumpen som gett upp. Går kylfläkten föresten?

Lillen
2007-07-03, 11:46
Min följdfråga på Pluras frågor är hur vattentempen är?

pekka kiiskilä
2007-07-03, 14:20
Byt termostat först och om det inte hjälper byt vattenpump.fläkten måste funka om inte så byt thermogivaren i kylet.

Mr.Jetta
2007-07-07, 01:02
Tjo Igen.

Efter att felsökt lite så såg jag att bilen rök mycket och att röken var vit. Upptäckte också oljefilm i vattnet =S. Så tänkte direkt, "blåst topplockspackning. Rev isär lite snabbt ikväll nu och såg att packningen såg hyffsad ut. Men kanske kan vara spricka i toppen ? lr tror ni fortfarande på vattenpumpen ? lr något annat skoj ? ...

// Björne =)

Mr.Jetta
2007-07-07, 01:04
Just de, svar på frågorna:

Fläkten fungerar. och de finns värme i bilen.
Vattnet blir av modell satans jättevarmt =p.

znabb
2007-07-07, 09:25
Just de, svar på frågorna:

Fläkten fungerar. och de finns värme i bilen.
Vattnet blir av modell satans jättevarmt =p.

oljefilm i kylvattnet låter inte bra,inte vit eller blårök heller.

bilen kan även gå varm av felinställd tändning....

men som skrivits tidigarebyt termostat,och eller vattenpump.

Mr.Jetta
2007-07-13, 23:45
Ho igen..

Blir inte klok på denna bil =(.
Har nu bytt topp och packning inkl.rem o kedja, både vattenpump och termostat.
Men.. problemet kvarstår. Oljan blir satans varm och efetr en stund går vattnet i kok. Verkar som de väldig dålig cirkulation ? Och när man står på tomgång blir de ingen värme i kupén. Men när man håller varv på den (minst 3000rpm) så kommer de värme ? =s.
Tänkte först de vah nån propp lr nått men spolat igenom HELA systemet men de rinner på fint i alla ändar.

och den ryker forfarande vitt.

För den går ju hur fint som helst, tycker den skulle gå dåligt om den sög i sig vatten. ( har haft flera 16valvare så vet hur dom ska gå ; ).

Är öppen för alla förslag vad det kan vara.
Måste ju ha bilen till jobbet.

// Björne =)

Mr.Jetta
2007-07-14, 15:45
Är det ingen som vet ?
Snälla hjälp mig nu, måste ha bilen på måndag. annars blir de o cykla 2 mil till jobbet =p

Axelsson
2007-07-14, 17:33
Är det ingen som vet ?
Snälla hjälp mig nu, måste ha bilen på måndag. annars blir de o cykla 2 mil till jobbet =p

Det är nyttigt med lite motion ibland... =)

Mr.Jetta
2007-07-21, 23:05
Har nu löst problemet. Plockade av toppen o då visade de sig att toppen var tokskev, var som en banan nästan =p.
Snackade sen men en "gammal" vwmekaniker, o han sa de att dom var visst superkänsliga dessa toppar. Behövde inte ens gått varm utan kunde räcka med att bara lossa toppen så kunde den bli skev.

Så lämna in den på planing o fick den i veckan. tryckte ihop skiten igårkväll/natt. Provstarta o den gick hur fint som helst. gick iof. som skit eftersom ja glömde spjälllägeskontakten =p.

Men men man lär sig alltid nått nytt.

Men nu bara ett sista problem. lr problem o problem men.
hur ställer man tändningen på dessa rackare. Har ju ställt lite på känn o de blev väl hyffsat men inte klockrent. Finns ju inga märken på svänghjul ?

kroll
2007-07-22, 10:43
Det finns en liten ring/håla/urgröpning (stavas?) på svänghjulet som ska stå mot pilen på lådan.

Falcor
2007-07-22, 10:46
Låter som tändningen står fel och det är därför den går så varmt.

Dave the brave
2007-07-22, 13:10
I den här tråden på Vortex har du en bra bild på hur märket på svänghjulet ser ut; http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2715753

Spåret är märket du ska gå efter för att ställa in tändningen med hjälp av en stroblampa. Märk spåret med en vit tuschpenna för att det ska synas bättre. Stroblampan kopplar du på tändkabeln till ettans cylinder. Kör motorn på tomgång. När tändningen står rätt ska det se ut som spåret står still mitt i hålet på växellådan dvs gnistan till tändstiftet kommer 6 grader före ÖD (övre dödläge). Hålet i växellåden är alltså det som täcks av ett grönt litet plastlock.

Innan du gör detta kan du börja med att ställa tändningen ungefär rätt. Ta loss fördelarlocket. När motorn står i ÖD så ska rotorn peka mot ett spår på fördelaren. Detta är dock en grov inställnng så man måste ändå ställa med stroblampa. En tråd om detta; http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2430896. Observera att på bilden på fördelaren står rotorn inte helt rätt.

Spåret på svänghjulet ligger som sagt 6 grader före ÖD. Det går att ställa tändningen ännu några grader tidigare för mer effekt men då får man vara aktsam på att motorn inte spikar.

KEJO
2007-07-23, 00:16
Tändningen på Kr motorn ställs enligt följande:

På vevaxelns inre remskiva finns ett litet spår tvärs över remskivan och på plastkåpan mot blocket en liten pil. När pilebstår mitt för märket är det ÖD dvs 1 o 4 cyl har kolvarna i topp. DU kan fylla i dessa märken med vit färg så blir det enkare att se. Sedan har jag mha passare och gradskiva gjort en pappbit med lika ytterdiameter som remskivan o märkt ut på remskivan 10 resp 28 grader före ÖD märket samt målat vit färg i dessa.
Sedan kör du motorn på tomgång ca 1000 varv o kollar med en stroboskoplampa (Biltema eller dyl) och kollar var märket är mot bilen, ställ ca mitt mellan o märket (ÖD) och 10 gradersmärket eller lite högre. Grundinställning skall vara 6 grader före ÖD. OBS vakuumslang skall vara ansluten. Rycke sedan bort vakuum slangen till tändmodulen och varav upp til 4600 varv. NU skall det stå något efter 28 gradersmärket ca 26 grader.
Sätt sedan tillbaka vakuumslangen.

VW har en avancerad strboskoplampa med kompensation så då skruvar man o backar av till o märket står mot pilen o avläser på en display hur många grader före eller efter den är.

Med vassare kammar så är ca 8 resp 28 rek tändvärden.

Dave the brave
2007-07-23, 01:36
KEJO: Hur kommer det sig att du inte använder de befintliga märket på svänghjulet? Att du gör på detta sättet för att kolla så att styrenheten reglerar tändinställningen rätt förstår jag men om man bara ska ställa tändningen är väll detta lite overkill?

Roffe
2007-08-10, 18:36
Hur gick det björn löste allt sig? =)