handdator

Visa fullständig version : Luftfilterbyte Golf R



nizmo
2010-06-26, 13:10
Vet nån hur man får bort plastkåpan på motorn så man kommer åt luftfiltret å kan byta det???

DPC
2010-06-26, 18:37
Jag tror att den sitter som på GTI V, dvs bara fasttryckt med fyra pinnar mot motorn. På GTI V så släpper man loss anslutningen mot snorkeln i fronten, tar bort kontakten till LMM och anslutningen därefter och rycker slutligen sen utav bara h-vete.. Ganska obehagligt.. Notera att detta är bara en GISSNING!

wolfbane1967
2010-06-27, 05:40
Ryck absolut inte av Helvete!! Då spricker plasten !! En kåpa kostar över 2000:-

Tag ett tag i kanterna och försök lyfta av det sakta,det sitter med fyra eller fem plast ploppar ner i gummi stroppar som sitter fast på motorn.Dom kan kärva en del när dom satt sig i värmen från motorn.Så försök "lirka" upp ett hörne i taget! Sedan ser du skruvar under locket när du tagit loss det.Lossa dom och dela hela underdelen av locket, så ser du filtret.

DPC
2010-06-27, 10:15
Jag använde kanske ett dåligt ordval.. Tack för rättningen Jerker!

Hur som helst så brukar man behöva "ta i" en del för att få loss kåpan, åtminstone på GTI V. Men tekniken att ta ett hörn i taget är nog att föredra.

nizmo
2010-06-28, 13:48
Tack för tipsen killar ska testa detta å får se hur det går..

Dazzin
2010-06-28, 16:56
Japp är bara å lätta av allt som sitter fast i kåpan, slangar, lmm, och rör... sen tar man ett hörn i taget, jag tror jag lyckades med högra sidan enklast, den nedre, om jag inte minns fel! Man måste vara försiktig men ändå ta i hårt, jäkligt klurigt! Lycka till.. :)