handdator

Visa fullständig version : Blandad glädje om min R



vw-fantast
2010-06-24, 16:54
Hej

Har beställt en golf r i början på maj. Då hette det att den skulle produceras preliminärt vecka 32. Därefter skulle jag preliminärt kunna hämta ut den vecka 36. Några veckor tidigare än så passade mig perfekt men inte för många veckor. Jag har semester och ska på bilsemester vecka 30-32 i mellaneuropa. Då vill jag INTE ha en oinkörd R på autobahn. Därför var det perfekt med att hämta ut min R tidigast i slutet av vecka 32. Finansieringen är ordnad så där ligger inte problemet.

Nu ringde säljaren idag 24/6 och gav mig reg nr och sa att min R anländer till dom vecka 26. Därefter tar det max två veckor innan jag kan hämta ut den. Dvs vecka 28.

På andra här på sidan har jag förstått att leveransdatum kan variera stort, oftast till det negativa därav min förvåning då min R kommer att leveraras åtta veckor tidigare.

Är det någon fara att ta en två veckor gammal R till bilsemestern? Kanske ska jag sälja min audi till brorsan å åka den ned till tyskland i hans namn å låta R stå hemma å låta mor å far använda den då jag inte e hemma på 3 veckor :). Måste vara härligt att vara förälder till en son som parkerar en alldeles ny R hemma på uppfarten. De åker ju tråkig volvo kombi nu med minsta motorn, snacka om uppbyte :).

DPC
2010-06-24, 17:39
Det är absolut ingen fara att åka ned till autobahn med en två veckor gammal bil. Se till att köra upp en tank eller två innan semestern så du har passerat 100 mil när du inleder resan (lär inte bli svårt..). Sedan så är det väl närmare 60-70 mil till från din hemort innan du når Tyskland. Sen när det gäller körning på autobahn så behöver du ju faktiskt inte ligga och pressa över 200 km/h hela tiden.

Jag har precis kommit tillbaka efter en tripp till Italien med min R och kan rek 150-170 km/h som marchfart (de gånger det är fri fart och motorvägen inte är belamrad med vägarbeten). Då får du vettig bränsleförbrukning och belastar inte motorn speciellt hårt. Sen så är det ingen direkt nackdel att köra in en bil ganska hårt. De motorer som fått belastning från start brukar gå bättre och dra mindre bränsle, se bara till att ALLTID varmköra ordentligt innan du drar på och det motsatta innan du stänger av motorn.

Kör med huvudet så ska du se att det går bra!

vw-fantast
2010-06-24, 22:47
Det är absolut ingen fara att åka ned till autobahn med en två veckor gammal bil. Se till att köra upp en tank eller två innan semestern så du har passerat 100 mil när du inleder resan (lär inte bli svårt..). Sedan så är det väl närmare 60-70 mil till från din hemort innan du når Tyskland. Sen när det gäller körning på autobahn så behöver du ju faktiskt inte ligga och pressa över 200 km/h hela tiden.

Jag har precis kommit tillbaka efter en tripp till Italien med min R och kan rek 150-170 km/h som marchfart (de gånger det är fri fart och motorvägen inte är belamrad med vägarbeten). Då får du vettig bränsleförbrukning och belastar inte motorn speciellt hårt. Sen så är det ingen direkt nackdel att köra in en bil ganska hårt. De motorer som fått belastning från start brukar gå bättre och dra mindre bränsle, se bara till att ALLTID varmköra ordentligt innan du drar på och det motsatta innan du stänger av motorn.

Kör med huvudet så ska du se att det går bra!

Ok, jo det lutar åt att det blir golfen å inte audin på autobahn i sommar. Inte bra men jag får ge mig ut å köra varje kväll innan resan så att jag bränt ett par hundra mil, vilket öde :). att tvingas köra golf r för att få ihop lite mil :). Sen har jag 28 mil till gbg å färjan till civilisationen i tyskland :). gillar inte att köra ända ned.

Tack för stödet.

Marcus
2010-06-24, 23:06
Låter alldeles underbart med ny Golf R och hela Europa och många fina Autobahn-mil framför sig :) Vi åker ner till Tyskland-Österrike nästa vecka och kör in vår nya Passat som rullat knappt 100 mil :)

Barbapappa
2010-06-25, 00:10
Men herregud, det är ju när det är nytt det är som bäst! Kör bara, att få sota ur den i moderlandet dessutom! ;-)

Solid
2010-06-25, 01:24
Sen så är det ingen direkt nackdel att köra in en bil ganska hårt. De motorer som fått belastning från start brukar gå bättre och dra mindre bränsle, se bara till att ALLTID varmköra ordentligt innan du drar på och det motsatta innan du stänger av motorn.

Kör med huvudet så ska du se att det går bra!

Kan bara hålla med här. Jag gjorde en sådan inkörning med min nuvarande bil, efter att nått arbetstemperatur låg jag i lite högre farter och varv. Det har resulterat i att bilen går att köra extremt snålt samt att den går väldigt bra jmf med motsvarande likadana bilar.

Cullberg
2010-06-25, 11:50
Det är troligtvis bätre att köra in bilen under längre sträckor än massa små korta som det kan bli annars! Kan nog inte bli mycket bättre. Lycka till

DPC
2010-06-25, 13:01
Golf R är en grym långfärdsbil så du kommer få många fina mil framför dig.

Du ska inte vara rädd för att din motor slits om du pressar den lite längs autobahn trots den inte har så mycket drifttid. Motorn har sina rötter i Audi S3 och är knappast en ny konstruktion utan snarare väl beprövad. Efter en halvlugn inkörningsperiod på 100-150 mil så är det bara att åka på. Men som jag sa tidigare kör med huvudet och ligg inte och pressa långa stunder i hög fart.

Off topic: kanske intressant att veta, ang oljeförbrukning så har min R dragit ca 3-4 dl på 1200 mil, varav 300 mil är ren autobahnkörning. Min förra GTI V drog 5 dl/1000 mil oavsett hur man körde. Med andra ord lite olika matchning på kolvringar olje Vs bränsleförbrukning.

wolfbane1967
2010-06-28, 08:48
Inga problem,

Tyskland är absolut helrätt att köra in en bil i. Bara att hämta ut din R å tanka den full å dra i väg.

Golfbjörnen
2010-06-28, 10:24
Nyfiken fråga som kanske låter helpuckad, men vad är en Golf R?
Det är inte R32 vi snackar eller? Vilken motor är det etc? Med risk för att låta som jag bott under en sten, men jag har inte hört talas om Golf R.

/Gb.

Henrik.M
2010-06-28, 11:28
Nyfiken fråga som kanske låter helpuckad, men vad är en Golf R?
Det är inte R32 vi snackar eller? Vilken motor är det etc? Med risk för att låta som jag bott under en sten, men jag har inte hört talas om Golf R.

/Gb.


SPOILER (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avtäckt-i-Frankfurt)

wolfbane1967
2010-06-28, 11:48
Nyfiken fråga som kanske låter helpuckad, men vad är en Golf R?
Det är inte R32 vi snackar eller? Vilken motor är det etc? Med risk för att låta som jag bott under en sten, men jag har inte hört talas om Golf R.

/Gb.

Golf R är nya "värstingen" från VW med 2,0 tsi motorn på 270HK

vw-fantast
2010-06-30, 21:20
¨Då så. Nu är det klart att jag hämtar ut min golf R torsdag vecka 28 eller tisdag vecka 29. Allt beror på när bilen är klar för leverans. Gissa om jag längtar dit? :). Nu är det även klart att det blir golfen ned på bilsemestern, vi åker lördag vecka 29. Bilen kan då vara 4 dagar gammal i min ägo! Paradoxalt nog ska jag till autostadt i wolfsburg vecka 30 för studiebesök. Bilen kommer då typ hem.

Ska köra lungt men mkt direkt och långa sträckor och låta den gå några minuter på tomgång efteråt.

Detta blir kul!

Tack för stödet, nu är det bara att de kommande två veckorna flyger iväg.

Marcus
2010-07-09, 13:50
Var på Autostadt i Wolfsburg förra veckan, andra gången jag var där, underbart :-) Rekommenderar starkt att ta WerksTour (dvs fabriksbesök) då man får se mycket av produktionsprocessen. Grymt imponerande! Dock stängt under fabrikssemestern.

itouch
2010-07-15, 15:22
Grattis till en mycket snygg bil, fick möjlighet att skymta den lite igår på avstånd, otroligt fin färg och fälgval.

vw-fantast
2010-07-15, 21:42
Grattis till en mycket snygg bil, fick möjlighet att skymta den lite igår på avstånd, otroligt fin färg och fälgval.

Hej

Kollade du på den i Karlstad menar du? Hämtade den idag 15/7. Har åkt några turer. E mkt nöjd.

Det enda jag inte får att fungera är hur stereon ska spara ned det jag tillför från usb stick. Musiken spelas men jag får inte stereon att spara över det. Någon som har något tips. Jag har ju enligt stereon 18 gb lediga.

Dazzin
2010-07-15, 22:56
Jag kan inte heller spara över musiken vis usb, tror de måste ligga på SD-kort eller DVD/CD då det är samma hårdvara som enheten i sig. MDI är ju externt.

vw-fantast
2010-07-15, 23:11
Jag kan inte heller spara över musiken vis usb, tror de måste ligga på SD-kort eller DVD/CD då det är samma hårdvara som enheten i sig. MDI är ju externt.

Ok, det e så. ska lusläsa instruktionsboken å se om det e så. låter rimligt men trist. Nåväl, e ju nöjd ändå. jag höll på i ör en timme å provade typ allt.

tack för snabbt svar.

itouch
2010-07-15, 23:22
Jepp, var in och skulle handla delar så stog den i leveransrummet :)

Dazzin
2010-07-16, 00:06
Jepp jag tror det, det ska finnas en knapp på höger sida om foldern/filen där du istället för play får upp alternativ om du vill copy eller play.

Bara å fixa nått 8GB kort så går det väll hyffsat snabbt ändå. :)

Dazzin
2010-07-16, 00:10
Såg detta också, MDI-interfacet behöver en update, tänkte tanka in det i morgon innan jag drar till jobbet.

Som det är nu funkar USB mycket bättre än Ipod tex, så det vore kul om det kanske fanns lite buggfixar för ipod.

http://www.my-gti.com/2491/volkswagen-media-device-interface-mdi-firmware-upgrade-0111-kw22-2010

silam
2010-07-16, 15:10
Berätta hur updaten gick sen, frågan är hur man gör när man bara har ipod kabel...

/N

jimZon
2010-07-16, 18:10
Berätta hur updaten gick sen, frågan är hur man gör när man bara har ipod kabel...

/N

Du måste ha en en usbkabel. Du kan få låna min och du har vägarna förbi Kungsholmen.

Dazzin
2010-07-16, 19:03
Det fungerade alldeles utmärkt, nu beter den sig som den ska! :)

När man lämnar bilen och kommer tillbaka och vill fortsätta lyssna och bläddra bland artister så börjar den där man sluta tex. Knife / Silent Shout istället för att börja på MDI:/SONGS

Som sagt en usb är ett måste. Jag har en samt minnet med programvaran på, tar max 1 minut att uppgradera. Bara höra av dig. Behöver ta mått på vart din hajfena sitter också! ;)

silam
2010-07-17, 01:40
Fan va trevligt med folk som erbjuder hjälp direkt :-)
Dazzin om du har ett minne preppat kan vi ju kanske lösa det nån dag snart när du har tid, självklart kan du mäta då oxo.

/N

Robban B
2010-07-17, 21:46
Dazzin: kolla din inbox. Är i Solna närmaste dagarna och min R36 skulle vara sugen på en mdi uppdatering ;)