handdator

Visa fullständig version : Bruksbilen har gått i graven, vad ska man spara från den? (mk2-90)



mt4base
2010-06-23, 23:21
Igår kom frun hem med vilt knackande Mk2:a. "orkeslös" var domen. Jodå, inget komp på cylinder 3 & 4. Jaja, en biltema packning håller väl inte hur länge som helst. Bilen var ändå på väg att självdö (karossen är inte vacker). Tankarna går fram och tillbaks över vad som ska få fylla Mk2:ans plats. Jag vill nog inte köpa en Mk2 till, gillar visserligen biltypen men de börjar bli för dåliga nu. Vi funderar på att kolla på en Vento 1.8 96:a för 12-15 tusen med Ac och lite sånt. En Golf III kan också vara aktuellt.

Vår Mk2:a är en 1.8i på 90hk med stora stötfångarna osv.
Vad är värt att ta loss på den innan man kör den till pressen? Om nästa bil blir en Vento/Golf 1.8, passar generator, startmotor, batteri, kyl till Vento/Golf III från vår Mk2?

Vad sparar man lämpligen mer som är bra att ha på hyllan om vi fortsätter bruksbilsbanan inom Vw?

Tacksam för råd och galna ideer ;)=

Raz
2010-06-24, 10:19
Plocka åtminstone bort stora stötfångarna, dom går alltid att sälja.

mt4base
2010-06-24, 11:25
Ja, jag funderade på det, får nog plockas av.

DanneJ
2010-06-24, 21:10
Jag köper gärna startmotorn av dig :) Om den är i bättre skick än min det vill säga....

VWGolIV
2010-06-24, 23:37
Jag sålde min mk2a 75hk för 1500 kr på blocket.
Du kan ju göra det med så kanske där är någon som vill ha den och fortsätta skruva.

Den enes bröd, den andres död eller nått.

mt4base
2010-06-25, 00:37
Ja, det är ju en ide att kanske sälja hela bilen? Karossen är inte vacker men allt funkade ju innan topplocket gick i graven.Startmotor funkade utmärkt, tror den var bytt nångång åxå. Generator är fräsch, kyl var ett år gammalt, batteri 4 mån gammalt osv. Inredning är otroligt fin så den kanske vore läge att ta ur om nån behöver en sån. Sånt går ju möjligen att sälja halv vettiga pengar. Bättre det kommer till användning än att låta de kornen av användbarhet gå med ner i skrotpressens fördärv.

Nån som har koll på om dessa saker passar i en golf III el vento? Isf skulle jag kunna tänka mig att hålla mig kvar vid dessa delar för det är "bra att ha" kan jag känna. Passar de inte, då är det ju bättre att kränga av det för vettiga pengar till bättre behövande. Skrotarna är alledes för dyra på delar till så gamla bilar tycker jag...

Barbapappa
2010-06-25, 01:06
Du får la spara den gamle tvåan och köpa dig nån trea och jämföra lite vad som passar... ;-)
Vill minnas att det inte det är jättemycket som är samma på dessa.

mt4base
2010-06-25, 14:40
Ja, det har du en poäng med Peter.

Det är kanske mer lockande att sälja den komplett som reservdelsbil med tanke på att dörrarna är i ok skick åxå. Det är ju "hela rutor" på dessa dörrar, kanske nån med tidigare modell som gärna slipper vrida nacken ur led när de ska se i spegeln :)

Det ger sig väl...

Får väl inrikta mig på att hitta en vettig bil nu.