handdator

Visa fullständig version : Montering coilovers, Lupo



mattiask
2010-06-23, 01:46
Hej,

Slängde precis på Ta technics coilovers på Lupon, men har problem med klonkande i framvagnen. Har nån bild eller kan förklara hur och vad man flyttar över från original-dämparna å sätter på coilsen. Det skulle kunna iof bara kunna vara att de är dåligt skruvade i fram. Muttern som håller fjäderbenslagringen på plats är svår att komma åt, och muttern som sitter längst upp på tornet snurrar ju samtidigt som fjäderbenet. Några tips för att dra åt de båda bättre?

Tack på förhand

Lillen
2010-06-23, 09:45
Snurrar muttern längst upp så sitter ju inte topplagringen fast riktigt.
Då klapprar och låter det.

Tryckluft och mutterpurra så drar man fast det utan att de snurrar.
Man behöver ju inte våldsdra fast det men man får ju fart på muttern så den inte drar med sig kolvstången.

Barbapappa
2010-06-23, 20:07
Som lillen säger. Men har man inte tryckluft så har jag även kört snikvarinten me 7mm insex och en blocknyckel (22mm väl?) med mycket vinkel på ringsidan så man kommer ner oc kan få ett riktigt tag... Funkar det med.

Är det nån bakre justering äv fjädrarna på TA's kit, i så fall kör du med dom?

mattiask
2010-06-25, 02:04
Tack för hjälpen! Hittade en lång hylsa som jag drog med mutterpicka och nu låter det inget längre.

Japp det är denna typ av justering som jag använder bak:
http://www.concept1.ca/images/FK%20COILOVER%20MK4%20REAR%20PERCH.jpg

Barbapappa
2010-06-25, 02:08
Har du provat utan den, det brukar göra susen, om man ändå ska sänka är det lika bra att göra det ordentligt? ;-)

mattiask
2010-06-25, 02:22
Hah, nej har inte provat utan. Just nu är den skruvad till ca 50%, med original 14" plåt och balongdäck är den för hög :). Ska slänga på nya fälgarna nästa vecka när däcken kommer, då kanske det blir att plocka bort justeringen :P.