handdator

Visa fullständig version : Ledningsmatta golf V.



vw-fantast
2010-06-22, 22:27
Hej

Jag har stora problem med mitt måndagsexemplar till Golf V. 2.o fsi 150 hk är motorn. Nu krånglar ledningsmattan som sitter under spolarvätskeburken. Detta gör att ac:n, extraljusen är utslagna och höger blinkers blinkar dubbelt så snabbt. Nu säger min verkstad att ledningsmattan måste bytas för den har skadats av att den legat och skavt samt att det kan vara så att spill av spolarvätska påverkat ledningsmattans funktion. Verkstaden säger vidare att om jag inte byter ledningsmmattan vilken jag ska stå för helt själv till en kostnad av 8600 kommer problemen att förvärras.

Är det fler än jag som haft krångel med ledningsmatta på en golf V?

Ska jag strida om vem som ska betala detta, för det e väl ingen förbrukningssak? Inte mitt fel att den ligger å skaver som verkstaden säger att den gör?

Verkstaden kan inte svara på om den nya ledningsmattan kommer att inte skava som den gamla.

Vad göra i mtt ärende?

Tilläggas kan att följande har krånglat på denna årsmodell 2005. katalysator och grenrör bytta, 2 st tändspolar, ac kompressor, lambda sond, krångel med farthållare =utbytt. vattenpump, själva pumpen läckte. samt att tröskeln höger sida rostar samt en rostfläck i ett stenskott på taket. suck.....

mvh Magnus

Mini_me
2010-06-22, 22:53
Hej.

Ledsen att du haft så mkt problem med din VW.
Måste dock säga att du tyvärr har haft mkt fel på din bil som inte många har (inte alla på samma bil).

Ang. din ledningsmatta (Kabelhärva även kallad) så borde man kunna reparera kablarna som är skadade.
Mkt svårt att svara på din frågor utan att ha sett bilen själv.

Du har ingen försäkring som detta kan gå på?

Hoppas det löser sig och kolla med VW om det inte finns nåt dom kan göra (stå på dig utan att tappa humöret).

Mvh // Lars

vw-fantast
2010-06-22, 22:58
Hej

Tack för ett snabbt svar.

Nej vw tar inget ansvar för detta problem. De har ju redan stått för att laga rosten, katalysator, m.m.

De har väl redan förlorat tillräckligt med pengar på denna bil som nu gått 12 000 mil. De vill byta hela kontakten under spolarvätske burken säger de, det har bl.a. ärjat...(stavning?)

orkar inte med denna bil snart, men utan ac e den väl osäljbar å jag måste sälja den för att kunna få min golf r som jag kan hämta ut vecka 36.

Mini_me
2010-06-22, 23:44
Vad pratar dom för pengar?
Har du servat och skött bilen på samma ställe?

Visa på att du haft mkt problem med bilen och skulle uppskatta om nån slags goodwill kan ordnas (inte kostnads fritt men nåt).

VR6_Linus
2010-06-23, 09:04
Är det någon speciell kontakt där det inte är lösa stift?? Om det är lösa stift i kontakten, är det vettigare att krimpa om till nya stift. Stiften kostar några kronor styck och det tar inte lång tid för en bilelektriker att byta. Känns överdrivet att byta hela mattan om det är ärg i stiften. Ta bilen till någon renodlad bilelektiker istället om det inte löser sig med Vw. Finns kanske någon Bosch verkstad i Karlstad?

vw-fantast
2010-06-23, 20:47
Vad pratar dom för pengar?
Har du servat och skött bilen på samma ställe?

Visa på att du haft mkt problem med bilen och skulle uppskatta om nån slags goodwill kan ordnas (inte kostnads fritt men nåt).

8600 för byte av ledningsmatta. Från början var det 10 000. Bilens service ej skött på verkstad utan filter och olja är bytt delvis själv och delvis på verkstad, i sådana fall på samma ställe. Bilen är totalt sett välskött. Jag är mkt välbekant med min golf V på verkstadem, typ, nej inte du igen....

Enligt verkstaden beror problemen med ledningsmattan på typ otur och det är bara att betala... De säger att de har bytt några få ledningesmattor.

Är det någon som verkligen hört talas om någon som bytt ledningsmatta på en golf V?

vw-fantast
2010-06-23, 20:49
Är det någon speciell kontakt där det inte är lösa stift?? Om det är lösa stift i kontakten, är det vettigare att krimpa om till nya stift. Stiften kostar några kronor styck och det tar inte lång tid för en bilelektriker att byta. Känns överdrivet att byta hela mattan om det är ärg i stiften. Ta bilen till någon renodlad bilelektiker istället om det inte löser sig med Vw. Finns kanske någon Bosch verkstad i Karlstad?

Mkt bra tips. Jag ska kolla upp detta! Tack för tipset!!!.

Problemet är bara att verkstaden menar att mitt problem kommer att sprida sig och förvärras, inte frågan om utan när och vad som blir utslaget, nu är ju extraljusen och ac:n borta. De kan inte svara på vad som sker härnäst.

Tack för tipset!!

Mini_me
2010-06-23, 22:56
Det som troligen har hänt är samma som hände Skoda fabia.
Det kom in spolar vätska i lednings knippet och det börja svälla och tappa sin lednings förmåga (Kortar mot varandra bla.)

Så byta ett eller 2 stift är nog inte hela lösningen men om det inte har gått förlångt så kanske man kan repa dom värsta felen och hoppas att felet "stannar av".

Annars är det nog en ny härva.

VR6_Linus
2010-06-24, 08:41
Ok, då är det en helt annan sak. Be en bilelektriker ge ett kostnadsförslag.