handdator

Visa fullständig version : Nybörjare inom VW, behöver köpråd Golf mk3



markus-cronqvist
2010-06-22, 18:33
Hallå tänkte köpa en golf mk3 1,8 eller vr6. vad ska man tänka på när man ska kolla på en? vad brukar gå itu? vad dricker 1,8? vr6?

Är de bra motorer och v-låda?

Barbapappa
2010-06-23, 19:41
Hej och välkommen till forumet!

Jag kanske inte är rätt människa att svara på dina frågor då jag aldrig har haft nån mk3, men ingen annan verkar ju göra det så nu kör vi!

Det är ju rätt stor skillnad på de två bilarna du siktar på trots att det är samma ålder på dom. 1,8:orna är väl rätt säkra kort, men det är ju inget vidare drag i dom jämfört med en vr6 som går riktigt fint, gillar karaktären på vr6 och dom låter ju sjukt gött också! Sen är det ju stora skillnader på chassi och den biten med, stora bromsar och sånt på vr6.

Det som brukar hända med vr6:orna oavsett vilken bilmodell dom sitter i verkar ju handla om kamkedjorna eller snarare dess glidskenor sliter ner sig ibland, när dom slits ner så fastnar kedjan i nitarna som håller fast glidskenorna om jag minns rätt, då tar det stopp och grejerna går sönder och man får ännu dyrare motorrenoveringskostnader. Att byta kedjan och den grejerna är en rätt saftig affär prismässigt även om man gör det själv, sök på forumet tror det har varit uppe massa gånger hur man gör. Vissa bilar har man ju hört att dom har gått 12000mil och då har dom varit helt nedslitna, vissa har väl även gått 50000mil och låter jättefint i maskin. ;-)

En gti med 2L 16v 150hk maskin finns väl också i mk3 och den lär ju vara billigare att hålla igång, men det är väl kanske lika lätt att hitta en fin sån som en fin vr6, verkligen sällan man ser fina sådana nuförtiden tycker jag...

ovredsson84
2010-06-23, 20:05
Har heller inte haft mkIII men hade nog rekommenderat att kolla över alternativ för en 16v.

Vr6 har gott ljud och så men tycker dom verkar vara tunga och törstiga..
(men visst det e ju upp till höger foten, men har man en sån motor och effekt så skall det används och det görs den när jag kör i varje fall.)

markus-cronqvist
2010-06-23, 22:04
Tack så mycket för svaren, nu börjar man komma in i banan igen :P

Smurfen
2010-06-24, 10:59
Kan tycka att en vr6 och en 16v går ganska lika upp till ca 180 då vr6 har sin ork kvar medans 16v tappar av.
en 16v går betydligt billigare och betydligt billigare reservdelar. Har dock inte jämnfört golfen utan mot seats 16v men de borde inte skilja speciellt mycket.
Vr6 har plus på vrid och motorljud. en 1.8 finns betydligt fler prisvärda lågmilare. De andra är dyra eller har gått långt.

markus-cronqvist
2010-06-25, 10:07
okej, tack :)

Mawe
2010-06-25, 10:13
Funderar på att sälja min 16v, så jag kollade nyligen efter riktpriser på Blocket, men inte en enda 16v, endast tyskimporterade 8v...

Är det lätt att sälja bil nu eller vad är det som pågår? Har precis varit skatteåterbäring iofs ;)