handdator

Visa fullständig version : Vajerstyrd koppling på 02A lådan.



kim_gulle
2010-06-21, 13:14
Ska snart till att sätta dit en 02A låda på min 16v, men det jag har kvar att fixa är kopplingsmekanismen.

Vet att det finns VAG nummer i Faqen på det som behövs för att bygga om till vajerkoppling, men nya grejer på VAG lär ju inte vara billiga precis.

Så nu undrar jag om det är någon som vet vilka bilar som har de rätta grejerna för det här? Dem måste väl finnas på nån bil eller? Inte skulle väl VAG tillverka grejer som inte sitter i nån bil? Skulle också gärna vilja veta vad grejerna på VAG kostar om det är nån som har handlat dem eller om dem ens finns kvar att köpa?

fjadrik
2010-06-21, 13:31
Den är inte alls farligt dyr. Jag köpte en lagerbock från vw transporter, fungerade kalas.

kim_gulle
2010-06-21, 16:50
Så i princip så kan man plocka de grejer man behöver från en VW transporter?

Mini_me
2010-06-21, 17:26
Ja om du hittar en VW transporter med denna lösning för alla har ej detta.
Annars är det inte dyrt på VW för helt nya saker kontra tid och energi som läggs på att springa runt och leta.

kim_gulle
2010-06-21, 17:42
Ja om du hittar en VW transporter med denna lösning för alla har ej detta.
Annars är det inte dyrt på VW för helt nya saker kontra tid och energi som läggs på att springa runt och leta.

Ok, nån aning vad prylarna kostar allt som allt av det som behövs? :)

Manny
2010-06-21, 17:55
Ok, nån aning vad prylarna kostar allt som allt av det som behövs? :)

ring din lokala handlare så får du dagens pris.

kim_gulle
2010-06-21, 23:28
ring din lokala handlare så får du dagens pris.

Får väl slå en signal då. Men kan vara kul att veta vad folk har fått betalat. :)

jeho64
2010-06-22, 08:41
Har för mig att jag betalade runt 1500 för allt.

Mvh Jerker

kim_gulle
2010-06-22, 10:21
Har för mig att jag betalade runt 1500 för allt.

Mvh Jerker

Var det för samtliga delar som står i FAQen?

jeho64
2010-06-22, 12:05
Jepp.

Hittade fakturan och det var ca 1630 kr

Mvh Jerker

kim_gulle
2010-06-23, 11:25
Ok, tack för det. :)
Förresten, när du monterat lådan, blev det nån stor skillnad på utväxling och acceleration gentemot 020 lådan?

Falcor
2010-06-23, 12:26
Det beror ju helt på vad för 02A låda det är och vilka utväxlingar som sitter i den. Finns ju massor med olika både i 020 och 02A.

kim_gulle
2010-06-23, 14:34
Det beror ju helt på vad för 02A låda det är och vilka utväxlingar som sitter i den. Finns ju massor med olika både i 020 och 02A.

Den som jag har är ju en orginal 16v 020 låda, och 02A lådan är från Passat GT 16v -93. Tänkte bara om nån kunde säga hur stor skillnad det blir på bilens karaktär med den lådan. Orginal 16v lådan tycker jag är rätt så lågt växlad så accelerationen är ju tillfredställande även i orginal utförande. :)

Mini_me
2010-06-23, 15:20
I FAQ`n så har den översta delen utgått från VW´s sortiment men du kan troligen köpa en 02A141708 A (Inte B allså) och den är även billigare. Detta är ifrån VW transporter.

kim_gulle
2010-06-23, 15:39
I FAQ`n så har den översta delen utgått från VW´s sortiment men du kan troligen köpa en 02A141708 A (Inte B allså) och den är även billigare. Detta är ifrån VW transporter.

Är dem likadana då i längd och så?

Mini_me
2010-06-23, 15:58
Vet ej.

Den kostar 550kr (Ca).
Bli den första att ta reda på och bli hjälte=)

Manny
2010-06-23, 17:41
eftersom ingen vågar ringa så kan ni ju prova maila :-P

kim_gulle
2010-06-23, 17:51
eftersom ingen vågar ringa så kan ni ju prova maila :-P

Haha, har dragit iväg ett mail till en kille på VAG som jag vet vem han här. Tänkte det kunde varit enklare så med tanke på alla numren. Får väl fråga senare om det där med lagerbocken..

razer
2010-06-23, 17:58
Jag tror jag beställde allt i listan förutom lagerbocken som fick bli den som fanns kvar, den andra hade utgått.

Jag köpte inte växellådsfästet utan tillverkade ett eget med mothåll för vajern, hastighetsmätarvajern köpte jag en till golf 1.3 istället (passar bättre mot mätarhuset). Golf 2 1.3L nummer: 191 957 803 H

Finns mer info http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?8478-02A-l%E5da-Vajerkoppling-lagerbock-utg%E5tt.


EDIT: Jag uppdaterade inlägget på FAQ/Teknik.

Manny
2010-06-23, 18:46
Haha, har dragit iväg ett mail till en kille på VAG som jag vet vem han här. Tänkte det kunde varit enklare så med tanke på alla numren. Får väl fråga senare om det där med lagerbocken..

Och jag som skulle vara lite ironisk. Ingen som vågar ta personlig kontakt idag utan väntar hellre hur länge somhelst på att nån annan vågar ringa. :-)

kim_gulle
2010-06-23, 23:16
Jag tror jag beställde allt i listan förutom lagerbocken som fick bli den som fanns kvar, den andra hade utgått.

Jag köpte inte växellådsfästet utan tillverkade ett eget med mothåll för vajern, hastighetsmätarvajern köpte jag en till golf 1.3 istället (passar bättre mot mätarhuset). Golf 2 1.3L nummer: 191 957 803 H

Finns mer info http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?8478-02A-l%E5da-Vajerkoppling-lagerbock-utg%E5tt.


EDIT: Jag uppdaterade inlägget på FAQ/Teknik.

Okej, så då kanske man ska köra på dem numren istället då och ringa istället för att mejla. Hastighetsmätarvajern verkade vara ett rätt säkert köp också. :)
Har du nån bild på det där växellådsfästet förresten?


Och jag som skulle vara lite ironisk. Ingen som vågar ta personlig kontakt idag utan väntar hellre hur länge somhelst på att nån annan vågar ringa. :-)

Haha ne fan, trevligare att prata med nån. Får väl se om han skickar tillbaka nåt mejl, annars får jag ringa. :)


Hittade förresten det här på ebay.de:
http://cgi.ebay.de/Kupplungszug-G60-Umbau-Kit-Lagerbock-Passat-VR6-Golf-1-/150377160974?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item23032d610e#ht_7392wt_1137

Är det rätt prylar? Man fattar ju inte ett piss av vad som står där. xD

Mini_me
2010-06-23, 23:42
Står typ:

Hej VW vänner!

i det långa loppet hjälper Power

I denna anda erbjuder vi dig en 60/VR6/1 G, 8T kabelsändarföretag ombyggnadssats. Behövs omgående omvandlingen av den mekaniska kopplingen aktivering hydaulischer! med den tid slösas bort med tagelegem ansträngningar att återuppbygga pedalerna är Hydaulischen givare!

Omvandlingen kit består av;

Konsol. (Är helt enkelt installeras i stället för försäkringstagaren hydaulischen)
Clutch. (Okomplicerad, 100% perfekt passform, Schraubverstellung) == Valfritt Golf 1, 2 eller 3s ==
Infästning bultar. (Passungsbolzen)
Bifogade filer. (Skräddarsydd med stift)
Mina bilder är ett passande exempel, det finns även andra varianter Fråga bara!

Alla delar är NYA, hög och bara behövs för att huvud med (lite arbete) till erziehlen vieeeeel.

Jag själv arbetar satsen i Bottniska ett G60 med ett Sachs racing koppling som är avsedd att 570nm. Det fungerar perfekt!

Detta är din koppling kabel omvandling sakkunnigt färdig efter perfektion i och stack det redskap kan!

Ett nytt inslag i auktionen av den hydrauliska kopplingen ombyggnadssats på mekanisk aktivering!

Glad att ge råd Installation

Clutch kablar passar ditt individuella omvandling finns också!

Gear hållare för omvandlingar såsom G60 VR6 1,8 T i en serie med 02A växellåda fås på begäran!

kim_gulle
2010-06-24, 12:10
Men i det där kitet ingår ingen lagerbock vad jag kan se?

EDIT: Blev nyss uppringd av killen på VAG och han började förklara grejer för mig. Han sa bland annat att den där lagerbocken var från en T4 och nån skulle byta sin lagerbock på sin passat men den där lagerbocken passade inte för det var olika avstånd mellan hålen till cylindern eller nåt sånt. Vet inte om han blandat ihop saker och ting.

Sen frågade han varför jag ville byta till vajerkoppling och jag hade förklarat att det var enklare än att tjafsa på med alla grejer till hydraulkopplingen som tar sån plats. Men då sa han att det inte var så struligt för han hade varit med och byggt en racebil med hydraulisk koppling och grejer.

Janne.M
2010-06-24, 15:11
Ja jag hoppas då att det inte är allt för struligt då jag ska göra det inom en månad eller så.

Enda strulet är väl att:
* byta pedalställ (kanske måste väck med instrumentbrädan)
* Borra hål i torpeden (lätt gjort)
* lufta kopplingen/bromssystemet rätt

Med alla grejer hemma så är det väl inte allt för svårt hoppas jag =)

kim_gulle
2010-06-24, 15:25
Ja jag hoppas då att det inte är allt för struligt då jag ska göra det inom en månad eller så.

Enda strulet är väl att:
* byta pedalställ (kanske måste väck med instrumentbrädan)
* Borra hål i torpeden (lätt gjort)
* lufta kopplingen/bromssystemet rätt

Med alla grejer hemma så är det väl inte allt för svårt hoppas jag =)

Sen är det ju det där med behållaren till vätskan. Han som jag pratade med sa att dem hade tagit en behållare från nån gammal Scania 110 eller var det var och satt nånstans. Hur det nu funka..

Mini_me
2010-06-24, 17:14
Du använder samma som till bromsvätskan (Finns uttag eller behållare att köpa med uttag).

kim_gulle
2010-06-25, 01:01
Du använder samma som till bromsvätskan (Finns uttag eller behållare att köpa med uttag).

Jaså? Vart hittar man det då?

Janne.M
2010-06-25, 10:27
Jaså? Vart hittar man det då?

Du hittar den på vilken Caddy, Golf/vento, passat etc som har 02A låda med hydraulisk koppling (typ alla). Jag köpte en hel passat för 2500kr som jag plockade 2L bottendel, 02A låda + alla konverteringsdetaljer, Ventilkåpa, Motorstyrning etc som var av nytta, vilket jag sparade en hel del pengar på jämfört med att köpa från skroten. Sen hamnade passunken på skroten.

Den ser ut som den vanliga bromsvätskebehållaren,men den har en pip som sticker ut mot batteriet.

kim_gulle
2010-06-25, 11:14
Du hittar den på vilken Caddy, Golf/vento, passat etc som har 02A låda med hydraulisk koppling (typ alla). Jag köpte en hel passat för 2500kr som jag plockade 2L bottendel, 02A låda + alla konverteringsdetaljer, Ventilkåpa, Motorstyrning etc som var av nytta, vilket jag sparade en hel del pengar på jämfört med att köpa från skroten. Sen hamnade passunken på skroten.

Den ser ut som den vanliga bromsvätskebehållaren,men den har en pip som sticker ut mot batteriet.

Ok. Faktum är att jag har en Passat med 1.8 liters digifant motor och vajerlåda ståendes på gården. Minns inte om den har en sån behållare. Har för mig att det är en jättestor behållare på den bilen. Eller så är det jag som är förvirrad...