handdator

Visa fullständig version : ABS problem mk3 - "00257 - ABS Inlet Valve: Front Left (N101)"



cheba
2010-06-17, 17:07
Jag har sålänge jag ägt min mk3 GTI 8v -95 haft problem med ABS-systemet, börjar bli trött på det och skulle vilja få det fixat nån gång.

Felet följer ALLTID samma mönster (har observerat i 4 år nu):

Den kallare delen av året (i allmänhet oktober-maj):

ABS fungerar sågott som alltid felfritt.

Den varmare delen av året, och i enstaka fall på vintern:

När bilen är kall (stått mer än nån timme) lyser ABS lampan konstant. Lampan slocknar när bilen körts en stund, stängs av, och tändningen slås på igen (ibland måste man vänta några minuter för att det ska lyckas). Efter att bilen igen stått nån timme tänds lampan igen när tändningen slås på, eller ibland efter en liten stunds körning.

I vinter skaffade jag kabel och VAG-COM för att läsa felkoder. Koden som dyker upp hela tiden är denna:


00257 - ABS Inlet Valve: Front Left (N101)

35-00 - -

Bromsvätskan byttes för några veckor sedan men utan förbättring. Under bytet systemet kom det ur vänster bak ut bruna avlagringar med vätskan. Jag körde igenom mer och mer vätska, avlagringarna kom glesare men tog aldrig slut, blev till sist tvungen att låta det vara och fortsätta med resten av systemet för att flaskan skulle räcka till dom andra hjulen också. Jag funderade om detta kan ha samband med ABS problemet, men felkoden är ju på vänster fram, avlagringarna kom ur vänster bak.

Och nej, jag är säker på att det inte är givarna vid hjulen, vilket är lösningen på de flesta ABS fel. Vid trasig givare flimrar ABS lampan under testet, min lyser med fast sken, har haft trasig givare 2 gånger så jag känner igen det. Dessutom har givarna blivit uppmätta.

Nu behöver jag alltså hjälp att lokalisera felet och åtgärda. Kanske någon VAG mekaniker sett detta tidigare?

T-mek
2010-06-17, 20:46
Stämmer felkoden så är det ju en av ventilerna i ABS-aggregatet som konstrar.
Kan ju också vara glapp på förbindelsen mellan ventilen och ABS-styrdonet.

cheba
2010-06-17, 22:08
Stämmer felkoden så är det ju en av ventilerna i ABS-aggregatet som konstrar.
Kan ju också vara glapp på förbindelsen mellan ventilen och ABS-styrdonet.

Ska väl nämna att jag har det äldre systemet (tillverkad 9.94) som har ABS-styrboxen under baksätet, dom nyare 95orna borde ha styrboxen på själva ABS-aggregatet.

Har flera gånger öppnat stöpseln på aggregatet och sprayat ordentligt med kontaktspray. Om jag inte minns fel såg kontakterna inuti ut som nya, så tror inte det är glapp där.

Några idéer om hur man skulle kunna åtgärda felet om det är fel på ventilen? Eller är det bara att byta ut hela aggregatet?

Begagnade aggregat kostar ju en mindre förmögenhet, och kan ju vara fel på dom också. Dessutom antar jag att det är besvärligt att byta ut det?

Henrik.M
2010-06-17, 22:32
Har flera gånger öppnat stöpseln på aggregatet och sprayat ordentligt med kontaktspray. Om jag inte minns fel såg kontakterna inuti ut som nya, så tror inte det är glapp där.

Kan vara glapp i allt mellan ABS enheten och boxen dvs det behöver nödvändigtvis inte vara glapp just vid kontakthusen.
Skaffa ett kopplingsschema och mät upp kablaget mellan Ventil-->Box. (Om du nu har boxen under baksätet).
Är ledningen hel så finns bara 2 alternativ.

1: Trasig box invändigt. (Sprucken lödning tex).

2: Trasigt ventilpaket i ABS enhet.

Med ovanstående felsökningsmetod är det rätt enkelt att definitift konstatera & isolera felkällan.
Man ska inte göra det mer avancerat än det är. ;-)

cheba
2010-06-17, 22:59
Kan vara glapp i allt mellan ABS enheten och boxen dvs det behöver nödvändigtvis inte vara glapp just vid kontakthusen.
Skaffa ett kopplingsschema och mät upp kablaget mellan Ventil-->Box. (Om du nu har boxen under baksätet).
Är ledningen hel så finns bara 2 alternativ.

1: Trasig box invändigt. (Sprucken lödning tex).

2: Trasigt ventilpaket i ABS enhet.

Med ovanstående felsökningsmetod är det rätt enkelt att definitift konstatera & isolera felkällan.
Man ska inte göra det mer avancerat än det är. ;-)

Nej, visst kan det vara glapp annanstans också, men jag tycker att det inte verkar rimligt. Iochmed att felet kommer och går med klimatet, samt att felet försvinner för en stund när bilen körts och bromsarna använts, och sedan kommer tillbaka efter en stund. Om det bara vore en löskontakt nånstans så tycker jag inte att felet borde vara så otroligt regelbundet och förutsägbart.

Dock borde ju hydrauliken kunna påverkas av temperaturen. Samt när bilen körs och bromsvätskan rör på sig så funkar ventilen som den ska, men när bilen står och vätskan sätter sig så påverkar detta ventilen som då slutar fungera korrekt. Detta verkar väl vettigt?

Kopplingsschema har jag ingen aning om var man kan få tag på tyvärr. Dock vet jag att det är jävligt många kablar som går till boxen, fast det är ju bara några av dem som går till hydraulaggregatet.

Boxen har jag haft loss, öppnat och försökt kolla. Tyvärr är det svårt att se något fel då hela kretskortet är täckt av skyddande gel.

Nån som vet var man kan hitta kopplingschema till detta? Det skadar ju inte att prova mäta upp.

cheba
2010-06-22, 12:14
Har inte lyckats hitta nåt kopplingsschema. Dock har jag sett att det finns massor med begagnade hydraulaggregat på eBay för rimligt pris (<100€). Kan någon säga hur svårt det är att byta ut skiten? Borde väl bara vara några bromsrör och ett par fästskruvar nånstans eller?

Henrik.M
2010-06-22, 22:52
Kan någon säga hur svårt det är att byta ut skiten? Borde väl bara vara några bromsrör och ett par fästskruvar nånstans eller?

Brukar inte vara mer än så , sen är det bara att lufta ordentligt.

cheba
2010-06-23, 00:00
Jag kollade under huven och hittade 6 bromsrör (2 från huvudcylindern, och 1 till varje hjul) samt 2 gummislangar/rör som går upp till vätskebehållaren. Lite svårt att se var alla skruvar sitter dock.

Räcker det med vanlig luftning (vid bromsoken) efter byte av hydraulblock? Enligt Haynes ska det finnas luftningsskruvar på hydraulblocket, men dessa får inte öppnas "under några omständigheter".

Har lyckats hitta ett fall med liknande symptom och samma felkod på ett finskt vw-forum, där åtgärdades felet genom byte av hydraulblock till ett nytt (~1500€...). Så det verkar som det är lösningen...blir att köpa ett beggat på eBay när man får lust att ta tag i det.

cheba
2010-06-29, 19:48
Har nu testat att när bilen stått, och ABS lampan lyser, värma hydraulblocket med varmluftspistol. Efter att ha värmt ungefär en minut, så funkar ABS som det ska när tändningen slås på. Har gjort detta 2 gånger med samma resultat, så nu är det bekräftat att hydraulblocket är temperaturkänsligt och inte gillar att bli svalt. Men bara under sommaren, under den kalla årstiden funkar det som sagt nästan alltid felfritt. Konstigt.