handdator

Visa fullständig version : Turbokrångel Golf IV Tdi



peomayo
2010-06-17, 16:42
Min turbo lägger av då och då, totalt ologiskt. Det händer i svaga uppförslut med jämt gaspådrag. Ibland ofta, ibland kan man köra en hel dag utan krångel. Jag köpte ny luftmassemätare (2.400kr) på rekommendation, problemet skulle lösa sig då. Men ej. Det fortsätter. Vad kan man göra? Finns det någon med samma problem? Det är en Golf IV 02 Tdi.
Om man kör hårt med varierande gaspådrag fungerar turbon i allmänhet. Stänger man av motorn och startar den genast fungerar allt som det skall. Men det är jobbigt att under natten att stänga av, för då slocknar ljuset några sekunder.
Vad kvar att göra?

Falcor
2010-06-17, 17:53
Läs av felkoderna och posta dom här....

VWGolIV
2010-06-18, 01:27
Har läst om det problemet på flera sidor.
Några har påstått att det är wastegaten som strular och andra har helt sonika bytt Turbon och fått allt att fungera som
vanligt.

Felet vad jag förstått är att turbon bygger upp för mycket tryck och gör att bilen går in i nödläge för att du inte skall bränna turbon.
Så ligger det läget kvar tills du startat om bilen.
Så felet ligger nog i turbotrycket.

Dieselteam
2010-06-20, 16:56
HEJ låter som du har trim i bilen som står för högt, har du 101 hk motorn PD ? ,,sänk något i så fall,, har du ej ägt bilen så länge kan den va chippad eller via diagnos-uttaget trimad,,
kolla med tidigare ägare elle gör en diagnos med VAG COM om det visar något !!??,, Lycka till chrille

peomayo
2010-06-23, 19:39
Hej!
Var på diagnos som visade att det var fel på laddningstrycksregleringen. Killen på verkstaden ryckte loss slangen till wastegateregleringen och kollade om den läckte. Det gjorde den inte. Sen kollade han armen till regleringen och den satt fast. Med en lång stång och hammare knackade han till den och så lossnade den. Med en vakumpump lirkade vi den sen fram och tillbaka. Smörjde länken från vakummemranet till wastegatearmen. Nu går den i alla fall lite lättare i alla fall ett tag. Finns det något sätt att smörja den ingående axeln? Eller måste jag ta loss turbon och lirka fram och tillbaka...Finns det något annat sätt?
Skönt i alla fall att vi nu vet vad felet satt.
Tack för hjälp så långt.