handdator

Visa fullständig version : Smörja/skydda gängor coilovers



Wille R
2007-07-02, 07:54
Hej

Vilket är bästa sättet att skydda gängorna på coilovers?
Syftar framförallt på vintertid mot korrosion och dylikt.

Har läst att en del kör med silikonspray. Funkar det? Eller finns det nåt bättre sätt/medel att skydda gängorna på?
Finns det nån "strumpa" man kan skydda dom med?

Ja kom med alla möjliga synpunkter :)

Manny
2007-07-02, 12:29
jag har också funderat på det, jag tänkte men kunde använfa underredsvax. det blir inte snyggt och det sitter som fasen men dom kommer ju hålla i evigheter...

Lillen
2007-07-02, 14:56
jag har också funderat på det, jag tänkte men kunde använfa underredsvax. det blir inte snyggt och det sitter som fasen men dom kommer ju hålla i evigheter...

Fungerar nog bra det Thor.
Sedan använder en del skydd av strumptyp.
Sånna sitter på MC-enduro och snöskotrar.
Typ nylon eller tyg med stängning i ändarna man drar över.

silversurfaren
2007-07-02, 17:20
Jag brukar använda transparentvax, påminner om sådan vax dom använder i motorrum tex. till VW bilarna.
Dock kör jag ju inte på vintern men varför skulle inte det funka!?!
Se bara till att det torkar ordentligt INNAN ni ger er ut och köra med bilarna, kan fastna en massa skit på kladdet istället då.

En typ av strumpa hade nog funkat det oxå, eller varför inte trycka dit silvertejp över de gängorna som inte används? En jobbekompis gjorde det på sin bil och han sa att det funkade bra...

Wille R
2007-07-04, 06:45
Ok tack för tipsen.

Då blir det nog strumpa. Smörja först och sen trä på strumpan. :)

Lillen
2007-07-04, 10:48
Ok tack för tipsen.

Då blir det nog strumpa. Smörja först och sen trä på strumpan. :)

Varför inte sy en egen skyddstrumpa?
Custad efter eget huvud istället , kanske med en VW-logga!?
Den skyddar ju inte mot oxid och rost men det gör ju vaxet!

pekka kiiskilä
2007-07-04, 14:07
Jag smörjer gängorna och torkar av dom så håller sig gängan fin men det får göras 1gång om året och jag lägger på fett på hösten när bilen ställs av och torkar av på våren.

Wille R
2007-07-04, 15:27
Jag smörjer gängorna och torkar av dom så håller sig gängan fin men det får göras 1gång om året och jag lägger på fett på hösten när bilen ställs av och torkar av på våren.

Fett skulle man också kunna använda sig av om man har det tillsammans med strumpa. Annars samlas det väl bara en massa skit i fettet. Det ska vara lätt att göra rent gängorna på våren då man vill skruva ner bilen igen :)

Wolfen
2007-08-22, 20:15
Kör man bilen bara på sommaren behöver man i regel inte skydda dom, eller? Ska man göra det ändå?

Silversurfaren, kan du precisera vilken vax du använder? Var köpte du den nånstans?

Roffe
2007-08-22, 21:08
http://www.styledynamix.co.uk/ --> Accessories --> Coilover Covers
Den som söker skall finna ;)

john1
2007-08-22, 21:37
Jag har vanligt fett på mina, blir kladdigt men det funkar än så länge...

Cullberg
2007-08-22, 22:34
snygga strumpor men står inte vad dom kostar?

Roffe
2007-08-22, 23:26
går ju att maila till dem och fråga =) info@styledynamix.co.uk

Wolfen
2007-08-23, 08:27
Men kör ni bara på sommaren? Det känns lite onödigt att ha strumpor isf. Jag är nyfiken på nån transparentvax silverfurfaren pratade om.