handdator

Visa fullständig version : Kostnad för växellådsserive..



Mawe
2010-06-16, 18:57
Tja!

Har funderat ett lite tag på att byta ut synkringarna samt kopplingen på min GTI. Inte för att de är alltför dåliga, men det är lite svårt att köra mjukt. Hur som heltst, någon som har tillgång på vad detta skulle kosta att köpa på VAG? Går det att få tag på delar till växellådan på eftermarknaden? Om ja, hur är kvalitén i regel på dessa produkter?

Kommer att utföra reprationerna själv tillsammans med en kompis som kan växellådor.. :)

//Martin

Mini_me
2010-06-16, 19:27
Pratar vi 02A eller 020? (Vajer eller ej?)...

En syncring (beroende på vxl) kostar runt 200-500kr st.
Nya lager ligger oxå mellan 200-500kr st men vissa kan dra iväg.
Sen tillkommer packning / Packnings gukka och lite Packboxar mm.

En översyn av backdrevet kan vara att tänka på vid isär mont och byte det som ser dåligt ut (Gropar mm i kuggen)

Eftermarknad vet jag ej men det går säkert att få tag i och kvalitén har jag ingen uppfattning om.

Mawe
2010-06-16, 21:06
Pratar vi 02A eller 020? (Vajer eller ej?)...

En syncring (beroende på vxl) kostar runt 200-500kr st.
Nya lager ligger oxå mellan 200-500kr st men vissa kan dra iväg.
Sen tillkommer packning / Packnings gukka och lite Packboxar mm.

En översyn av backdrevet kan vara att tänka på vid isär mont och byte det som ser dåligt ut (Gropar mm i kuggen)

Eftermarknad vet jag ej men det går säkert att få tag i och kvalitén har jag ingen uppfattning om.

Det gäller 02A... Inte för att man kanske vill låta snål, men det kanske inte är så värst lönt att byta alla synkringar då det är framförallt från 1 till 2 den är seg (framförallt när den är kall).

Men då har jag lite koll, tack Mini_me

Mini_me
2010-06-16, 21:39
2ans syncring är dubbel och ta med alla saker där (Pricey men nödvändigt) så du inte skiter i nåt och ångra dig senare.
Och är det tänkt att du ska köra hårt med lådan kan det vara läge att borra ur nitarna i diffen och ersätta med bultar (Finns på VW) och kostar ca 1200kr för en sats...så slipper du skjuta ut en nit senare.

Ett tips bara=)