handdator

Visa fullständig version : Vento 1,8i -94 rycker,hackar och pendlar på tomgång IBLAND......



Staffan16v
2010-06-15, 21:16
Har lite problem med brorsans Vento 1,8i -94; Ibland ligger tomgången på 800 varv/min och funkar kanon, ibland ligger tomgången på ca 500 varv/min och då dör den nästan. Bilen kan gå som en klocka flera dagar i rad för att sedan vara i princip bli okörbar med kraftiga ryckningar vid gaspådrag, pendlande tomgång, ryckningar när man håller jämn gas. Ibland räcker det med att stänga av motorn och starta den igen så funkar den kanon, men ibland får man "skutta" hem och hoppas att det ska bli bättre till dagen efter.
Jag bytade gasspjällslägesgivaren för ett par veckor sen när den hade lite andra tomgångsbekymmer och då gick den bra i några dagar innan den började strula igen. De nya problemen är dock inte riktigt samma som innan jag bytade givaren.

Någon som har några tips och ideer?

Lillen
2010-06-15, 21:47
Kan ju vara vad som helst.

Lambdasond?

Staffan16v
2010-06-19, 17:43
Har inte bytt lambda så länge brorsan haft bilen så det är ju inte omöjligt att den spökar.

Hittade förresten ett diagnosuttag i bilen när jag bytte fläktreglage för ett tag sen, man kanske kan få ut nån info därifrån om man har rätt instrument? Nån som vet hur pass avancerat det är på en gammal Vento?
Om man kopplar bort lambdasonden går motorn på nått grundvärde då eller?

Staffan16v
2010-06-21, 17:35
Ingen som har några förslag? Snälla! :)

Mini_me
2010-06-21, 17:42
Motorn borde gå ner på ett grundvärde men lättast är ju att mäta upp sonden (finns beskrivet lite här och där) och se om den reglerar.
Kollat alla jord punkter?

Ett felminne borde ge nån slags ledtråd om vad vi har att göra med.