handdator

Visa fullständig version : Golf gti mk1-84



robman
2007-07-02, 02:16
Tja! E nybliven gti ägare och helt grön på området golf. Har tanken att göra om den till en hyffsad ban-gatbil. Och då krävs en del modifieringar. Först och främst e de väghållningen som ja håller som prio 1 och då undrar jag vad man ska ha för grejer och var man kan köpa dom? Är tacksam för alla svar, mvh

Mr dOhC
2007-07-02, 19:38
Tja! E nybliven gti ägare och helt grön på området golf. Har tanken att göra om den till en hyffsad ban-gatbil. Och då krävs en del modifieringar. Först och främst e de väghållningen som ja håller som prio 1 och då undrar jag vad man ska ha för grejer och var man kan köpa dom? Är tacksam för alla svar, mvh

Hej och välkommen hit :-)

Efter som jag inte vet vad du kan så kanske jag är lite väl ingående på vissa bitar, men det kan ju vara bra för nån annan skull kanske :-)

Det låter som ett bra projekt. Vad gäller delar och vart man handlar dom beror lite på vad vi pratar för pengar. Det går att få ganska bra "fart" i en golf 1 med små medel och det går att gräva ner hur mkt pengar som helst ifall man vill det :-P

Bussningar i framvagn och bakvagn:
ex Powerflex, har inte själv nån erfarenthet av dom, finns att köpa lite varstans. Finns x antal märken till men jag kommer ej på fler just nu :-P

Fjäderbenslagringar fram och bak :
Funkar med VAG orginal eller nåt piratmärke, annars kan man ju lägga en hel del pengar på att köpa ställabara dito till framvagnen

Fjäderdens stag:
Sätts mellan fjädrertornen och i framvagnsbalken för att ta upp rörelser. Sätts övre fram, undre fram, övre bak. Finns dom som bygger ut stag från bakaxeln ut till hjulen för att minska på röresler i bakvagnen oxå.

Stötdämpare/Fjädrar - Coliover:
Det är här man får bestämma sig för vad man vill ha och vad det får kosta då det finns hur mkt som helst att välja av :-P.

Själv kör jag med Bilstein Sprint kit (stötdämpare och fjäder, som sänker 35mm) på min golf 2, köpt på Forza i Alingsås. Kostar en slant (6300:- för 4år sen) men har funkat väldigt bra tycker jag, det hade visseligen inte gjort nåt om dom varit lite hårdare för ban åka. Då finns det istället för Sprint några som heter Clubsport.

Många här på forumet kör med HR cupkit, finns att köpa på samma ställe, och är väldigt nöjda med det både på gata och till bana. Kostar nog ca samma som bilstein.

Sen kan man ju oxå köpa coilover kit i olika utföranden, man kan ställa höjden, ställa hårdhet m.m, finns billga coliover kit att köpa och det finns dyra. Hur dom billiga funkar på bana har jag ingen aning om. Vet att det finns ett flertal som kör med SuperSport som inte inte kostar så himla mkt men som sagt vet ej hur dom funkar så det får gärna nån annan som vet berätta

Bromsar:
Här finna det oxå olika vägar att gå, den dyra eller den billga, märk väl att den billga kan funka väldigt bra.

Själv kör jag med Tarox skrivor fram, orginal skivor bak, tarox belägg runt om, tarox slangar, större huvudborms cyl, Elf DOT 5.1 broms vätska. Vilket jag tycker funkar väldigt bra. Då har jag orginal strl på skivorna 256mm fram.

På din golf 1 hade det nog inte varit så dumt att uppgradera till 280mm när du ändå håller på. Exakt vad man behöver byta för att få på dom skivorna får gärna en golf 1 expert svara på, skulle tippa på hjulspindeln och oken fram?
Dessa 280 mm skivor finns att köpa både som orginal och pirat, sen kan du slitsa dom, köpa lite värre belägg och västska så har du kommit ganska långt alt köpa färdiga skivor av lämplig tillverkare.

Bygga bur:
Brukar vara populärt bland banåkare, det ökar både säkerhet och väghållningen. Det som är att tänka på är hur man bygger och att man gärna ska kunna ta sig igenom bestikningen.

Motor:
Detta är väl den biten där det är svårt att snåla, och det finns också väldigt många olika varianter. Ett bra koncept är att byta till en 2l 8v med allt vad det innebär. skaffa lite värre kamaxlar, sprut, grenrör, avgas system. Justera in allt efter konstens regler hos nån som kan.

Sen är det bara att tuta å köra :-P

Här fick du en del info om vad du kan hitta på, finns mkt info att söka sig till om allt jag skrivit om så det är bara att ligga sömnlös några nätter och komma fram till vad du ska hitta på

robman
2007-07-02, 20:40
Se där ja! Tackar så mycket, verkar som du fick med de mesta där=) Nej men som ja skrev så är det först och främst väghållning ja är ute efter, motormässigt är ja rättså nöjd för tillfället=) Men de kommer mer där åxå.
Jag ska snart bli farsa så budgeten är inte så vass just nu=) Men tack så mycket än en gång, Mvh

znabb
2007-07-02, 20:41
mitt tips efter att ha ägt och lagt ner MKt pengar på flera golfar är att ha ett friskt utgångsobjekt...

satsa på ett "rostfritt" projekt,är jobbigt med nederlag på besiktining etc när man lagt mycket pengar på annat.

viktigt med fräscha grejor på bilen vid tex bankörning.

Cullberg
2007-07-02, 21:11
Det det var bra läsning =) har också tänkt att köpa mig en mk1 eller mk2 snart så då är det tur att man har någon med lite erfarenhet i stan!!

robman
2007-07-02, 23:22
Mitt objekt är nybesiktigat och rostfritt, rak och fin i plåten så de e bara att sätta igång med de roliga=) mvh

Holmgren
2007-07-03, 00:26
Några bilder vore trevligt..

Bengan.U
2007-07-03, 00:29
Mitt objekt är nybesiktigat och rostfritt, rak och fin i plåten så de e bara att sätta igång med de roliga=) mvh

Hej.

Välkommen i MK1 kretsen.
Det är ju en trevlig bil,med bra potensial.....
Redan som orginal ;-) Ta väl hand om den.
Ska bli trevligt att följa det här projektet.

MVH/Bengan.U

robman
2007-07-03, 00:50
Några bilder vore trevligt..

Bilder kommer, köpte den av en kille härifrån trakten och han i sin tur köpte den utav en snubbe i falkenberg. Den är just nu för tillfället väldigt väldigt låg med 13" ekerfälgar=) Ganska fet men inte så bruklig, mvh

Holmgren
2007-07-03, 14:35
Gisssar på röd och liten dekal på.
Har sett den bilen på annons. Såg fin fin ut..

robman
2007-07-03, 16:33
japp de kan nog vara den, har även 4 st 13 " lowrider ekerfälgar till den med tillhörande spacerplattor om någon är intresserad av att köpa. Sitter nya däck på dom

Bengan.U
2007-07-03, 21:17
japp de kan nog vara den, har även 4 st 13 " lowrider ekerfälgar till den med tillhörande spacerplattor om någon är intresserad av att köpa. Sitter nya däck på dom

Hej.

Är det dessa hjulen som du säljer ?

http://www.geting.se/viewimage.php?image=35497-DSC00198.JPG

Mycket fin bil är detta iallafall :-)

MVH/Bengan.U

robman
2007-07-03, 22:35
Hej.

Är det dessa hjulen som du säljer ?

http://www.geting.se/viewimage.php?image=35497-DSC00198.JPG

Mycket fin bil är detta iallafall :-)

MVH/Bengan.U


Tja! Japp de e hjulen och de är dessutom min bil=) men den säljer ja inte!! Inte för allt smör i småland, mvh

Johan.a
2007-07-04, 11:02
ruskigt coola hjul :) synd att man har sina Ronal fälgar ..

Miche N
2007-07-09, 14:50
Låter som ett skojigt projekt!Cool bil dessutom.Va har du tänkt dej för ca-pris på ekerfälgarna??
Mvh/Miche

robman
2007-07-10, 17:43
Låter som ett skojigt projekt!Cool bil dessutom.Va har du tänkt dej för ca-pris på ekerfälgarna??
Mvh/Miche

Nej kom med bud ja är helt öppen för förslag=) ska montera på coilovers till helgen så då åker dom av en gång för alla=)

Miche N
2007-07-14, 17:00
Hej!
Jag har PM:at dej ang. fälgarna...
Mvh/Miche