handdator

Visa fullständig version : Golf MkII - går dåligt



Erika
2010-06-13, 18:49
Hej!

Vilket bra forum ni har!

Jag har läst massor om min motor här på forumet och varit ute och felsökt med hjälp av detta då min Golf går lite dåligt.

Golf MkII -90 1.8CL (den med elektroniskt styrd förgasare)

På tomgång så luktar det en hel del bensin och man kan se på varvräknaren att den försöker "hitta rätt" genom att långsamt öka och sänka tomgången, man kan inte säga att den "vandrar" utan det är tydligt att det är motorstyrningen som försöker ställa in något.

Tomgången har även svårt att hålla sig näre vid 1000 utan den håller ca 2000 i tomgång när man är ute och kör men om den får stå ett tag så går tomgången ner till ca 1200 men så fort den går ner till runt 1000 så börjar motorn poffa och missa.

När man lyssnar på den så hör man att den missar på en cylinder och det luktar bensin.

När man kör bilen så blir den tvärt kraftlös om man trycker ner gasen och man kan endast köra på väldigt lite gas, den går bättre på höga varv men klarar inte någon gas att tala om oavsett varvtal.

Har provat att spraya kontaktrengöringsspray på alla elkontakter utom lambdasonden och även gnuggat dessa med tops, tog en halv dag (suck) och gjorde ingen skillnad.

Har även sprayat enorma mängder startgas runt alla slangar jag hittat och förgasaren, men ingen påverkan så jag tror inte den suger tjuvluft.

Då det är en förgasare så tror jag att problemet är tändningsrelaterat, om det vore bensinen så borde den ju missa på alla cylindrar och inte bara en eftersom bensinen kommer från en punkt och inte från flera som på mer moderna motorer.

Jag har även kollat den berömda gummigrejjen som förgasaren sitter på och den är hel och jag bytte den för ca 5 år sedan.

Hittade fel:
Ena elektroden inne i fördelarlocket har ett hack i sig (ska byta) och flera av elektroderna verkade lite brända så jag tvättade dessa också, jag tror att fördelarlocket har suttit lite snett.

Ena tändkabeln var oxiderad inuti där den möter toppen på tändstiftet.

Kvar att göra - fixa de två felen ovan
Lossa alla jordpunkter och rengöra dessa
Kika att lambdasondens anslutning är ok (men jag tror sonden fungerar då man hör att bilen reglerar sig)

Jag har läst om kallstartsventiler, förstår att denna ökar på bensin när motorn är kall men jag vet inte var den sitter, har någon kanske en bild eller kan beskriva tydligt åt en blondin? ;)

Jag vet att man bör kolla att alla givare fungerar, men om det behöver göras så tänker jag nog be min man om hjälp, (han som lärt mig det jag kan om bilar men jag vill försöka fixa själv om det går) det är för många stift och jag är inte van vid multimetrar, om någon har någon sorts tabeller över vad dessa ska visa och var man mäter så kanske jag kan, men det verkar inget roligt alls!!! ;)

Någon som vet något annat jag bör undersöka?

Tack för att du läser! :)

SundH
2010-06-13, 21:45
Hade samma problem med att tomgången vandrade och var ibland runt 2000 men gick bra på gas och gick alltid på alla cylindrar. Den drog även mycket bensin. Var på min förra bil golf gl -91. Då var det den blåa givaren på vattenstosen fram på toppen!

J.L
2010-06-14, 18:58
Hej, det låter som ett klurigt fel du råkat ut för, min första tanke hade varit att bilen drar tjuvluft någonstans, men det verkar som du kollat,
är bara en av stiften i fördelarlocket skadat och du tror den kan ha suttit snett kan det vara en bidragande orsak, men ser inte varför
bilen skulle ha högre tomgång eller ställa om tomgången som du beskriver p.g.a. det felet.

återkom när du kollat över tändkablar och födelarlocket om det gjorde någon effekt.


Hade samma problem med att tomgången vandrade och var ibland runt 2000 men gick bra på gas och gick alltid på alla cylindrar. Den drog även mycket bensin. Var på min förra bil golf gl -91. Då var det den blåa givaren på vattenstosen fram på toppen!

Det låter konstigt, är inte det vattentemp-givaren?

Erika
2010-06-14, 23:50
Hej!

Jag var iväg och köpte rotor, fördelarlock och tändkablar idag och vips så hade jag en ny bil!

Den gick fortfarande lite ojämnt så jag hällde i en ki-akut injeciton cleaner och man märkte skillnad redan efter någon mils körning så nu går bilen bättre och bättre!

Ibland så har den lite problem med tomgången som av och till kan "fastna" på 2000 då och då när man är ute och kör, jag tror också att den kanske drar lite tjuvluft så jag har lagt en flaska startgas i passagerarsätet nu så händer det igen så tvärnitar jag och springer ut och sprayar!! det kan nog se lite lustigt ut om man gör det på essingeleden men problemet måste lösas, nöden har ingen lag och man måste ju testa när problemet finns! :D

Jag kan testa blå/röd givare i morron och se vad som är vad, rycker man ut den ena så borde tempmätaren sluta fungera, den andra är då till motorstyrningen, men det sitter även en svart undertill på samma slang, någon som vet vad den är för?

schüberg
2010-06-16, 23:45
En VW kan aldrig gå sönder, KANSKE kan den råka ut för lättare drifts-störningar....... ;-)
Blå givare är till motorstyrdonet, Röd till insugets förvärmning (igelkotten) som sitter i botten av insuget, Svart är tempmätaren i instrumentet. Kolla åxå slangen mellan bromsservot och insuget, den brukar vittra sönder samt de två gröna ``pluttarna´´ på samma slang (de är kåpor för testuttag). Om den går fett kan det ABSOLUT ha med den blå tempgivaren att göra, de brukar ofta fela.Då brukar styrdonet få för sig att motorn är kall och rikar på med bränsle. Tomgångsproblemet skulle kunna vara den ställmotor som sitter där gaswiren går in i ``förgasaren´´. Den skall hålla jämn tomgång med hjälp av en stång som påverkar gasspjället. Om motorvarvet sjunker åker stången ut och öppnar och tvärtom om varvet ökar. Stången hänger även med under körning, det märker du om du släpper gasen fort så går motorn ändå ner ganska sakta i varv.I änden på stången sitter tomgångskontakten som sluts när du släpper gasen, då vet styrdonet att det är ``tomgångsmappen´´ den skall använda. Kontakten och ställmotorn brukar med åren bli lite äckliga, då uppstår ofta det du beskriver med varv som vill ligga kvar eller dippa till 4-500 varv. Hoppas det hjälper något?! En golf är ALLTID värd att vårda som du säkert vet.... ;-) Mvh Schüberg

Erika
2010-06-17, 01:21
Hej!

Utmärkt tips!

Har experimenterat med den saken hela gårdagen och det var tomgångsmotorn som kärvade, om man tar i lite när man vrider på gasspjället med handen så kan man tvinga in tomgångsmotorn till "rätt läge" och då går bilen som den ska tills man stänger av den igen med fin tomgång, ibland upprepas felet efter det att bilen stått några timmar, ibland inte. Brukar motorn vara "slut" då eller kan man kanske smörja den?

Den drar lite mycket bensin så jag ska kika på den blå givaren och även kika om jag har ett luftläckage innan eller i närheten av lambdasonden.

Det är jättekul att felsöka tycker jag, varje sak man gör får ju bilen att gå bättre och bättre = KUL :)

Jag har inte tänkt på att VW är odödliga, men det stämmer ju som du säger :D