handdator

Visa fullständig version : Rycker vid jämn gas under körning + annat Golf 1,8i gl -92



Lindenracing
2010-06-10, 18:23
Hej har precis köpt en Golf som jag ska ha som brukis.

Har bytt allt vad tändingsdelar heter, samt kollat kamremmen och så att tändningen står rätt..
Bytte förgasarfotpackningen och några vacum slangar, sprutat startgas runt hela motorn.

Grejjen är att om man kör så att man håller jämnt tex 80 då gasar man ju väldigt lite på pedalen och då rycker det i bilen samma om man ligger i 50 eller något annat men kommer man upp i typ 120 så gasar man ju mer och då händer det sällan. man kan ge den full gas och då missar den inte häller.

En grej till som är märklig är att om man står still och pumpar på gasen så tappar motorn någon cylinder. provade att typ rycka kabeln till ett stift (vilket som ) och pumpa men då tappar den bara en annan cylinder..


Vad Kan Felet Vara? Har jag gjort bort mig och köpt en gammal golf??
Är det någon som är en hjälte på dem här maskinerna så skriv!!

T-mek
2010-06-10, 18:44
Låter som magerryckningar tycker jag. Funkar lambdasonden som den ska?

Lindenracing
2010-06-10, 18:46
Jag tror det ... jag har ju inte direkt kollat det men den gick igenom besiktningen, hur kollar jag det bäst?

T-mek
2010-06-10, 18:59
Mät på anslutningen för lambdasondens signalkabel (dra inte i sär den, den ska vara inkopplad när man mäter) och till jord med en voltmeter.
När motorn går på tomgång, eller hålls på jämnt varv, ska mätvärdet pendla i området 0-1 volt med ungefär 0,5-1 Hz.

Om man sen kan komplettera den mätningen med att mäta CO-halten innan katalysatorn (som ska ligga på ca 0,6 %) så är det det bästa.

Lindenracing
2010-06-10, 19:01
Tackar för tipset!!!! ska försöka undersöka detta till helgen,
Men fler tips på lösningar är välkommet

J.L
2010-06-14, 18:02
skulle inte bränslefiltret eller bränslepump kunna sjunga på sista versen, kan ju vara värt att kolla upp,
ganska lätt att komma åt att byta/kolla.

Lindenracing
2010-06-14, 21:48
Jo absolut. Jag har bytat filtret idag och pumpen går som den ska, vid fult gaspådrag går den ju,

Bilen har ju stått still sedan 2006, jag ska riva förgasar insprutningen och se om där e skit där..

Xog
2010-07-05, 23:43
Hur har det gått? har samma problem med min caddy 1,8i..

Lindenracing
2010-07-06, 19:09
ja du. den har sina dödsryckningar än.... har inte hunnit riva förgasaren än,
har du märkt nått av att det blivit mycket sot från avgas systemet där bak ?
Jag undrar om bilen inte går lite fett endå så att det är nått chall med lambdasonden, ska prova byta den sen oxå vid tillfälle!