handdator

Visa fullständig version : Ang montering av RNS 510



jockem
2010-06-09, 20:09
Har fått tag i en RNS 510 de jag undrar är om de är svårt att montera den och om de krävs nån kodning.

Om nu kodning krävs vet ni va de kan kosta eller om de finns någon som vill koda för en peng.

Något annat man ska tänka på?

Mvh Jocke

Mini_me
2010-06-09, 21:10
Brukar bara vara att koppla in men du måste troligen in till VW åf och få fram koden (om du inte redan har den).
Det du kan få är felminne i stereon där det står att den är felaktigt kodad men vad jag har märkt på dom bilarna jag bytt / haft att göra med så verkar det inte störa. Dock kan jag har fel.

Annars tror jag en kodning kostar mellan 500-1000kr på VW.
Beror lite på ÅF rutin.

Själva ur och i mont beror på kompetens nivå på skruvandet och känsla...

Henrik.M
2010-06-09, 22:33
Det du kan få är felminne i stereon där det står att den är felaktigt kodad men vad jag har märkt på dom bilarna jag bytt / haft att göra med så verkar det inte störa. Dock kan jag har fel.

Beror på utrustningsnivå i bilen eftersom du kodar antalet högtalare , om bilen har aux , galafunktiuon etc.
Fungerar att använda stereon utan att koda , men vill man utnyttja alla funktioner inkl övervakning av radion bör man koda den mot bilen.

Beror på hur seriös man vill vara.

jockem
2010-06-09, 23:57
Jag har för mig att de visas lite andra menyer i färdator fönstret som tex kompass och och nån pil när naven är på.

Blir de samma menyer när man eftermonterar och kodar eller blir de bara så från fabrik??

Linus_R32DSG
2010-06-10, 08:24
Rätt kodat blir det exakt som från fabrik. Har bytt på min bil. Vill du inte lämna till VW behöver du låna en snäll fourumsanvändares vag-com kabel för kodning...

jimZon
2010-06-10, 11:14
Har fått tag i en RNS 510 de jag undrar är om de är svårt att montera den och om de krävs nån kodning.

Om nu kodning krävs vet ni va de kan kosta eller om de finns någon som vill koda för en peng.

Något annat man ska tänka på?

Mvh Jocke

Du måste koda in den med VAG-COM för att bilen ska förstå att det är en navigator som sitter i. Navigatorn visar ju information om hur du ska köra i färddatorn också. Själva bytet är busenkelt, det tar inte mer än ca 10 minuter.

jockem
2010-06-10, 15:36
Tack för alla svar!

Var ner hos återförsäljaren och fick ett bra pris på kodning.
Har dock en fråga kvar, och de jag undrar är hur röst styrningen fungerar.
Har hört att man måste ha en mic till kopplad för att den ska fungera, men vet inte om jag ska tro på de.

Får den om nån vecka så de ska bli intressant att se hur den fungerar.

Linus_R32DSG
2010-06-10, 22:42
Japp, det stämmer att om du vill använda dig av röststyrningen så måste en extern mikrofon anslutas. Jag hoppade det, är väl kul i en vecka att "prata" med bilen... :-)

jockem
2010-06-30, 22:31
Hejsan har fått i navin nu, dock så kommer inte nåt upp i färddata fönstret. Va ner till möller men de va väldigt lång vänte tid nu på sommaren.
Finns de nån vänlig själ som vill eller kan koda in den åt mig runt uppsala /stockholm?? Betalar så klart för besväret.

jockem
2010-07-01, 20:18
Nu fungerar allt som de ska, ringde till ett företag som heter Dynasty fick tid samma dag.
Väldigt trevlig kille som fixa kodningen och montera gps modulen.
Nu får jag upp allt i färddata fönstret tex gator kompass pil som visar rondeller å massa annat.
Sen bytte han färg på displayen me.

Hade fått vänta ca 4v på tid hos möller.