handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf R32 MkV



-Niklas-
2010-06-06, 21:15
Har funderat ett tag nu på att byta ut min Focus ST mot nåt lite roligare. Är lite trött på framhjulsdrift, och efter en provkörning av nya Golf R så har jag nu bestämt mig för en R32 Mk5. Men jag är lite nyfiken på om det är nåt speciellt man ska kolla efter, några vanliga fel eller brister? Dyr att äga? Alla synpunkter är välkomna.

Är medveten om att bensinförbrukningen är ganska hög med tanke på V6:a och fyrhulsdrift, men det gör mig inte så mycket :)

Sen funderar jag på om man ska satsa på en med DSG-låda eller köra på manuell?

Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?

ThomasT
2010-06-06, 21:40
Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?

http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex&gen=2

.

Thorssa
2010-06-07, 10:21
Angående växellåda så råder jag dig att provköra en bil med DSG-låda om du inte provat en förut så att du har en uppfattning om båda lådorna. Jag var helt inställd på manuell låda men sedan provkörde jag en DSG ovch blev helt såld. Nu längtar jag dock tillbaka till manuell :)

vw123
2010-06-07, 12:19
Tvekade också lite inför DSG vs manuell men efter att till slut ha fått prova en manuell så var det verkligen ingen tvekan ;). Manuell tycker jag ger överlägsen känsla och (drift)kontroll på vintern + då motorn är mycket bottenstark och snäll så man behöver verkligen inte växla mycket - om man inte vill. Dock var mauell mycket ovanligare än DSG då jag letade bil... DSG är ju också en sak till som kan krångla.

Smurfen
2010-06-07, 14:49
Jag är är orolig för vad det kostar när bilen har gått 15 - 16 tusen mil och DSG:n börjar krångla. Sen vill jag ha en manuell inte en automat jag får välja växelvarvtal på. Tycker fortfarande känslan är just automat så manuell för mig blev det. Grymt nöjd med bilen annars. Ligger på ca 1.1 blandad lagom hård högerfotskörning. Perfekt bruksbil tycker jag.

-Niklas-
2010-06-07, 16:28
Tackar för de snabba svaren.
Provade ju DSG-lådan på Golf R:en jag testade förut. Ganska kul och väldigt skönt med automatläge, men jag tror jag kommer tröttna på det i längden. Är nog roligare med manuell.
Nåt annat man ska tänka på när man letar R32? Vad ligger servicekostnaden på?

Smurfen: 1,1 är ju riktigt bra med tanke på att jag brukar snitta 1,3-1,4 med Focusen. Men det kanske hänger på hur man kör också... :P

Thorssa
2010-06-07, 16:35
Jag ligger också på ungefär 1,1 med min. Servicen är inte speciellt dyr, tror jag betalade 2000-3000 sist. Det som drar iväg är var 6000:e mil då oljan i Haldexen ska bytas och i mitt fall även i DSG-lådan.

Smurfen
2010-06-07, 16:36
Jo visst gör det så. men inte kör jag speciellt lugnt med min. Landsväg så kom jag ner till under 0.8 så jag är helnöjd. Nu borde det kunna bli ännubättre med Pipercross insatsfilter. ny olja och stift. Borde ge en lite bättre förbränning då originalfiltret var svart som sotarn själv.

-Niklas-
2010-06-07, 16:49
Okej, då verkar det ligga på ungefär samma nivå som Focusen. Betalade lite över 3.000 för senaste servicen... Då får jag bara hoppas att jag hittar en bil med rätt utrustning snart, vill byta innan vintern kommer så man kan ha lite kul i snön :)

Tackar för alla utmärkta svar!

Smurfen
2010-06-07, 20:14
Så nu kommer det rulla ännu mer R32 MKV i Eskilstuna.
I fredags ute på barvarakan var vi en svart manuell. Min blåa och en vit MKV R32. Familjefest.. Vilken färg är du ute efter? vilka planer och vilken utrustning vill du ha.

-Niklas-
2010-06-07, 21:43
Så nu kommer det rulla ännu mer R32 MKV i Eskilstuna.
I fredags ute på barvarakan var vi en svart manuell. Min blåa och en vit MKV R32. Familjefest.. Vilken färg är du ute efter? vilka planer och vilken utrustning vill du ha.

Ja, har sett att det finns ett par stycken redan. Men har drömt om en sån här så länge och nu börjar de komma ner i lagom prisnivå. Jag är ute efter en svart femdörrars med den mesta utrustningen. Väldigt sugen på skalstolarna, men de verkar ovanliga. Sen vill jag ha stora stereon som jag kan koppla in ipod/iphone i. I övrigt så vill jag ha den vanliga "lyxen", farthållare, elspeglar, elhissar, gärna taklucka och multifunktionsratten. Egentligen allt man kunde få från fabrik, så jag hoppas det dyker upp nån sån till salu snart.
Planer har jag väl inte så mycket, hänger på hur mycket pengar man kan spara ihop. Men tona rutorna är första prio, sen blir det kanske nya fälgar och ett sportsystem. Ska dock försöka spara ihop till en sån där uppgraderingsbox till haldex-systemet så man kan ha lite kul med bilen också :)

Smurfen
2010-06-08, 14:52
Låter mycket skoj. Skall bli skoj att se vad som händer i framtiden för dig..

-Niklas-
2010-06-08, 17:30
Låter mycket skoj. Skall bli skoj att se vad som händer i framtiden för dig..

Japp, får väl säga detsamma. Du lär ju också ha lite planer. Kanske får styra upp en R32-träff i närheten när jag skaffat min också :)

Smurfen
2010-06-08, 18:51
Jo lite planer finns. men då det bara är min bruksbil så blir det inte så mycket. Krutet läggs på busbilen. Denna skall ju tanten kunna köra runt i oxå. Självklart borde vi styra upp en R32 träff.

bopra
2010-06-08, 21:31
Har funderat ett tag nu på att byta ut min Focus ST mot nåt lite roligare. Är lite trött på framhjulsdrift, och efter en provkörning av nya Golf R så har jag nu bestämt mig för en R32 Mk5. Men jag är lite nyfiken på om det är nåt speciellt man ska kolla efter, några vanliga fel eller brister? Dyr att äga? Alla synpunkter är välkomna.

Är medveten om att bensinförbrukningen är ganska hög med tanke på V6:a och fyrhulsdrift, men det gör mig inte så mycket :)

Sen funderar jag på om man ska satsa på en med DSG-låda eller köra på manuell?

Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?

Efter att jag haft bilen i två månader så kan jag rekommendera den om man inte är rädd för hög bränsleförbrukning.
Jag snittar 1,25 i blandat körning i lagom hög tempo, på landsvägen drar den runt litern. Jag tycker det är ok med tanke på att Corrado VR6 som jag har haft hade samma förbrukning men vägde 300 kilo mindre och hade mindre motor.

Valet mellan en manuell och DSG?

Jag var inne på att köpa en manuell men fick ett riktigt bra pris på en R32:a med mycket utrustning och DSG. Jag har inte ångrat det valet och saknar inte den manuella lådan. Tycker dessutom att den passar bra till en bruksbil och Launch Control ska inte underskattas heller.

Vanliga fel och brister?

Jag har inte haft bilen så länge men jag kände tidigare brukare och de hade inga problem med bilen heller MEN se upp med lacksläpp och rost i framskärmar då det är flera bilar som jag har sett som har haft problem med det, annars så är den en bra bil med en karisma som de flesta nya bilar saknar tycker jag.

Lycka till med ditt bilköp!

-Niklas-
2010-06-09, 06:30
Tackar för det! Men rost på framskärmarna borde ju täckas av rostskyddsgarantin?

Thorssa
2010-06-09, 09:59
Angående problem så har jag endast fått byta två saker på min. Köpte den vid 6000 mil och den har nu gått drygt 8000, har fått byta en luftmassemätare samt blinkersspaken pga krånglande farthållare. Vad jag vet har det inte krävts några reparationer av föregående ägare.

bopra
2010-06-09, 13:27
Tackar för det! Men rost på framskärmarna borde ju täckas av rostskyddsgarantin?

Nix! Bara om det är genomrostat och lackgarantin gäller i tre år.

Andersson Racing
2010-06-09, 14:45
Nix! Bara om det är genomrostat och lackgarantin gäller i tre år.

Innefrån!!

/ Per

Lindahl
2010-06-09, 15:24
Min 05:a 1.6FSI på 9900mil är inne nu för omlackning av dörrar o tröskel på garanti.

-Niklas-
2010-06-14, 20:08
Tack för alla svar. Har en till fråga nu. Finns det att läsa nånstans vad som var standardutrustning på en Mk5 R32? Sen undrar jag vad skillnaden är på de olika stereoanläggningarna som fanns att välja? Har sett att vissa har möjlighet att koppla in ipod/iphone.

Thorssa
2010-06-15, 09:00
Jag har en PDF med originalutrustningen, skicka ett PM med din mail till mig så kan jag skicka över den.

Thorssa
2010-06-16, 17:47
Lägger in infon om utrustning här också utifall fler är intresserade!

Standardutrustning

• Helförzinkad kaross med 12 års Rostskyddsgaranti
• 4MOTION (fyrhjulsdrift)
• ESP (antisladdsystem) med EDS
(elektronisk differentialspärr) + ASR (antispinnreglering)
med bromsassistent
• ABS med elektronisk bromskraftsfördelning EBF
• Krängningshämmare fram och bak
• Krockkudde för förare och passagerare (urkopplingsbar
med nyckel på passagerarsidan)
• Sidokrockkuddar fram
• Sidokrockskyddgardin fram och bak
• Bältessträckare fram
• Fjärrstyrt centrallås
• Sportchassi, sänkt cirka 20 mm med specifik avstämning
• Lättmetallfälg ”Zolder” 71/2 J x 18" med däck 225/40 R18
• Ventilerade skivbromsar fram och bak
(blålackerade bromsok)
• Elektromekanisk servostyrning
• Bi-xenonstrålkastare
• Frontspoiler, sidoskyddslister, takkantsspoiler samt
sidokjolar lackerade i bilens färg
• Lackerade ytterbackspeglar, elinställbara/uppvärmda
samt med integrerade blinkers
• Dubbla synliga kromade slutrör
• ”Coming home” och ”leaving home”-funktion för
strålkastarna
• Mörktonade strålkastarljus
• Mörktonade bakljus
• Ett tredje bromsljus
• Försänkta instrumenttavlor
• Instrumentbelysning med blått ljus
• Dekorinlägg ”Engine spin” på instrumentpanel och
dörrsidor
• Färddator
• Radio med RCD 300 CD med 8 st högtalare (4 x 20 W)
• 2-zons klimatanläggning
• Regnsensor
• Pedaler i aluminium
• Textilmattor med ”R”-logotyp
• Automatiskt avbländbar innerbackspegel
• 3-ekrad läderklädd ratt med ”R”-logotyp
(multifunktion för DSG-version)
• Ratt ställbar i längs- och höjdled
• Top-sportstolar med tygklädsel
• Framstolar med steglös höjdinställning och svankstöd
• Baksätets ryggstöd delbart och fällbart med mittarmstöd
och genomlastningslucka
• Elfönsterhissar fram och bak (även bak på 5-dörrars)
• 4 st lastsurrningsöglor i bagageutrymmet
• Reservhjul av viktbesparande typ
• 12 volts eluttag i bagageutrymmet
• Blåtonat värmeskyddsglas
• Däcktryckskontroll
• Easy-entry för enklare insteg (3-dörrars)

Tillval Golf R32

• Sidokrockkuddar bak (för 4-dörrarsversion)
• 4 dörrar (inkl. elfönsterhissar bak)
• Läderklädsel
• Recaro-sportstolar med läderklädsel
• Navigationspaket: Navigation, DVD-baserad (ej svenskspråkig),
multifunktionsdisplay 7"med radio (karta),
samt CD-växlare för sex skivor placerad i mittarmstöd fram
• Färddator plus med bland annat pictogram för öppna
dörrar och bagagelucka
• Radio RCD 500 med integrerad CD-växlare för sex skivor
• Radio RCD 500 med integrerad CD-växlare för sex skivor
och soundsystem (åtta kanalers analog förstärkare, total
effekt 250 W, klangavstämt)
• Multifunktionsratt för radio/navigation inklusive
färddator plus (gäller manuell växellåda)
• Farthållare
• Mittarmstöd fram med luftutsläpp till baksätet
• CD-växlare för 6 skivor placerad i främre mittarmstöd
• Elsollucka i glas

emilson
2011-05-15, 22:00
Hur är hållbarheten på DSG:n? Tänker först och främst på svänghjulet. Läst att en del fått byta det samt att jag känt ett par stycken som fått byta det på caddy bilarna. Då börjar man fundera hur det håller på r32:an eftersom den går nog aningens hårdare än en caddy=)

Vilka stolar är att föredra?, är skalstolarna likadana som i nya Golf R provade dom och dom klämde åt REJÄLT.

Thorssa
2011-05-16, 11:09
Hur är hållbarheten på DSG:n? Tänker först och främst på svänghjulet. Läst att en del fått byta det samt att jag känt ett par stycken som fått byta det på caddy bilarna. Då börjar man fundera hur det håller på r32:an eftersom den går nog aningens hårdare än en caddy=)

Vilka stolar är att föredra?, är skalstolarna likadana som i nya Golf R provade dom och dom klämde åt REJÄLT.

Jag tror man ska ha mycket otur för att få problem med DSG:n. Man hör ju en hel del på nätet om folk som har problem men man får tänka på att de som inte har några problem inte skriver något och de är troligen betydligt fler.

Angående stolarna så beror det på hur du använder bilen. jag som använder bilen varje dag valde en med Topsport-stolarna i skinn. Kikar man på bilar som har gått 4000-5000 mil och har skalstolarna så verkar sidostöden bli väldigt slitna vid in-/utsteg.

Marcus
2011-05-16, 17:44
Hur är hållbarheten på DSG:n? Tänker först och främst på svänghjulet. Läst att en del fått byta det samt att jag känt ett par stycken som fått byta det på caddy bilarna. Då börjar man fundera hur det håller på r32:an eftersom den går nog aningens hårdare än en caddy=)

Vilka stolar är att föredra?, är skalstolarna likadana som i nya Golf R provade dom och dom klämde åt REJÄLT.

Är det Caddy med DSG6 eller DSG7?

emilson
2011-05-16, 21:56
Är det Caddy med DSG6 eller DSG7?

DSG6...Farsan fick byta vid 11000 mil, stabilt...

emilson
2011-05-16, 22:00
Jag tror man ska ha mycket otur för att få problem med DSG:n. Man hör ju en hel del på nätet om folk som har problem men man får tänka på att de som inte har några problem inte skriver något och de är troligen betydligt fler.

Angående stolarna så beror det på hur du använder bilen. jag som använder bilen varje dag valde en med Topsport-stolarna i skinn. Kikar man på bilar som har gått 4000-5000 mil och har skalstolarna så verkar sidostöden bli väldigt slitna vid in-/utsteg.

Absolut har du en poäng i det, att det är dom som drabbats av fel som gör sig hörda. Helt klart! Hade det varit något litet fel som många skrivit om hade jag inte brytt mig nämnvärt men när det handlar om svänghjulet för ett rep på 15 lök. Då börjar man fundera. Men självklart allt kan alltid gå sönder.

Angående stolarna tycker jag ändå att bilarna med top sport stolarna också verkar bli rätt halvslappa fort. Hur mkt kramar dessa stolar åt runt benen?

kerst1s
2011-05-16, 22:11
TIPS !! köp en som gått norr om Gävle.

Thorssa
2011-05-16, 22:20
TIPS !! köp en som gått norr om Gävle.

Varför det?

kerst1s
2011-05-16, 22:39
mindre vägsalt och mindre rost, men måste kanske norr om sundsvall också då å helst innåt landet.

emilson
2011-05-16, 22:50
Well ska man tänka så är det nog att föredra att köpa i skåne. Tror dom har minst salt där totalt sett. Men det här kan bli mycket OT så jag lägger mig här.

Thorssa
2011-05-17, 09:24
mindre vägsalt och mindre rost, men måste kanske norr om sundsvall också då å helst innåt landet.

Ja Västernorrland är ett av de län i Sverige där de saltar mest så du måste antingen inåt i landet eller upp mot Norrbotten.

emilson
2011-05-21, 23:29
Någon som jag ge mig lite mer kött på benen angående det jag skrev tidigare i tråden om DSG lådan, kommer man åka på ett byte av svänghjulet? Hur vanligt är det att det händer? Eller har R32:ans dsg ett annat svänghjul?

itouch
2011-05-22, 01:24
Det går inte att svara på, det var en "dålig leverans" av dubbelmassesvänghjul som endast strulade, övriga har inte haft några problem alls (mig inkluderat). Det är svårt att veta om r32an du köper fick ett av de svänghjulen.

emilson
2011-05-22, 12:43
Det går inte att svara på, det var en "dålig leverans" av dubbelmassesvänghjul som endast strulade, övriga har inte haft några problem alls (mig inkluderat). Det är svårt att veta om r32an du köper fick ett av de svänghjulen.

Intressant, sitter du inne med någon mer information om detta? Vet du ungefär vilka tillverkningsdatum på bilarna som kan ha dessa svänghjul?
Farsans caddy är en 06:a. Han fick problem.

itouch
2011-05-22, 13:50
Intressant, sitter du inne med någon mer information om detta? Vet du ungefär vilka tillverkningsdatum på bilarna som kan ha dessa svänghjul?
Farsans caddy är en 06:a. Han fick problem.

Inte någon specifik, men det ser ut som det inte var på första leveransen som kom i slutet på 2005 utan 2006-2007 har jag sett mer av.

emilson
2011-05-22, 16:37
Inte någon specifik, men det ser ut som det inte var på första leveransen som kom i slutet på 2005 utan 2006-2007 har jag sett mer av.

Där ser man, vilka miltal talar vi om ungefär (6000-12000)? Vad kan reparationen tänkas ligga på(15000tsk på verkstad)?

itouch
2011-05-22, 18:02
Där ser man, vilka miltal talar vi om ungefär (6000-12000)? Vad kan reparationen tänkas ligga på(15000tsk på verkstad)?

Runt 15 på en vw verkstad låter logiskt, finns svänghjul av förbättrad version att ta hem från usa under 5000kr, så med bra bekantskap skulle man kunna få det bytt billigare.

Finns inga miltal direkt, har sett allt från 500 mil till 15000 mil. De håller riktigt bra om allt är som det ska, även för massa effekt.

Exelon
2011-05-22, 18:04
Mitt svänghjul på r32 IV(borde vara samma) gav upp lite innan 12k, tror du får lägga på ett par tusen till för jobbet, är lite olja(låda+vinkelväxeln tror jag det var) som ska ur och det nya svänghjulet kostar ca 7500 plus lite diverse bultar till drivaxeln och framvagn. Vag har då bytt nummer på svänghjulet så hoppas dom har förbättrat det med.

emilson
2012-06-09, 21:57
Blev inget köp av en R32:a förra året men nu är det dags förmodligen. De flesta objekt som är till salu är med DSG-lådan. Har sett x antal annonser på blocket där säljaren skriver att dom "repat" lådan.

Vad exakt kan strula med DSG-lådan?! Svänghjulet vet jag sedan tidigare. Mechatronicen har jag även läst om. Är det detta som strular med lådan, eller finns några fler vanliga fel som uppkommer?

Cullberg
2012-06-09, 23:51
Jag skulle säga just mechatronicen. Dom går underbart DSG, se bara till att köpa en bil eller skaffa en försäkring som gör att du kan använda dig av maskinskada om det skulle uppstå problem.

emilson
2012-06-10, 09:23
Jag skulle säga just mechatronicen. Dom går underbart DSG, se bara till att köpa en bil eller skaffa en försäkring som gör att du kan använda dig av maskinskada om det skulle uppstå problem.

Salusansvar har den längsta maskinskadegarantin. 16 000 mil eller 8 år. Men försäkringsbolagen hittar alltid något att skylla på för att slippa lindrigt undan.

Vad kostar ett rep/byte av mechatronicen?

itouch
2012-06-10, 12:11
Salusansvar har den längsta maskinskadegarantin. 16 000 mil eller 8 år. Men försäkringsbolagen hittar alltid något att skylla på för att slippa lindrigt undan.

Vad kostar ett rep/byte av mechatronicen?

IF som även har vw märkesförsäkring krånglar sällan på mechatronic, vet fler fall som de tagit på sig.
Enheten kostar strax över 10' + arbete
Finns idag bra firmor du kan skicka din mechatronic till som istället lagar den för några tusingar istället, den är inte jättesvår att ta loss på en lyft.

Oroa dig inte för mycket, med tanke på hur lågt r32orna ligger idag är det inte hela världen om man åker på ett byte.

emilson
2012-06-10, 12:18
IF som även har vw märkesförsäkring krånglar sällan på mechatronic, vet fler fall som de tagit på sig.
Enheten kostar strax över 10' + arbete
Finns idag bra firmor du kan skicka din mechatronic till som istället lagar den för några tusingar istället, den är inte jättesvår att ta loss på en lyft.

Oroa dig inte för mycket, med tanke på hur lågt r32orna ligger idag är det inte hela världen om man åker på ett byte.

Om man provkör en med DSG, vilka "symtom" bör man kolla efter?

Det är riktigt bra köpläge på R32 idag, har varit inne en del på S3:or men på något sätt känns R32:an som ett betydligt bättre köp när det gäller värdeminskning kommande 3åren. Frågan är dock hur daterad R32:an kommer kännas när Golf 7:an kommer ut på marknaden. Nuvarande S3:an kontra nya A3:an där upplever jag att S3:an känns riktigt fräsch.

itouch
2012-06-10, 12:27
Om man provkör en med DSG, vilka "symtom" bör man kolla efter?

Det är riktigt bra köpläge på R32 idag, har varit inne en del på S3:or men på något sätt känns R32:an som ett betydligt bättre köp när det gäller värdeminskning kommande 3åren. Frågan är dock hur daterad R32:an kommer kännas när Golf 7:an kommer ut på marknaden. Nuvarande S3:an kontra nya A3:an där upplever jag att S3:an känns riktigt fräsch.

Tycker r32an är ett klockrent köp i prisläget som är nu, skottsäker motor och låda vid rätt skötsel (Ej longlife)
Vid provkörning bör du uppmärksamma: Vid start från noll, tex rödljus, ska bilen iväg mjukt och inte hugga iväg likt en manuell bil där du släpper kopplingen fort. Vid växlingar ska växlarna in mjukt och inte "hugga". Vid nerväxling, tex från 2an till 1an när du ska stanna bilen så hör man oftast ett hårt "donk" ljud när mech börjat bli dålig. Den ska även inte tveka vid växlingar. Dessa är de vanligaste.

emilson
2012-06-10, 14:58
Tycker r32an är ett klockrent köp i prisläget som är nu, skottsäker motor och låda vid rätt skötsel (Ej longlife)
Vid provkörning bör du uppmärksamma: Vid start från noll, tex rödljus, ska bilen iväg mjukt och inte hugga iväg likt en manuell bil där du släpper kopplingen fort. Vid växlingar ska växlarna in mjukt och inte "hugga". Vid nerväxling, tex från 2an till 1an när du ska stanna bilen så hör man oftast ett hårt "donk" ljud när mech börjat bli dålig. Den ska även inte tveka vid växlingar. Dessa är de vanligaste.

Kanon, tack för tipsen! Finns det några fler kända sjukdomar R32:an brukar drabbas utav?

itouch
2012-06-10, 16:04
Kanon, tack för tipsen! Finns det några fler kända sjukdomar R32:an brukar drabbas utav?
På högmilarna så är det väl kamkedjerassel du ska se upp för. Tyvärr servar de flesta enligt longlife när man helst bör byta olja var 1000-1500 mil på denna motorn.

leks89
2012-06-10, 17:49
Har visserligen en GTI med DSG, men antar att det är samma sak som går sönder. En söndrig DSG-låda kostar 52,000:- att laga kan jag informera om. Som tur är har jag Folksams Vw-försäkring 15000 mil 8 år så behövde endast betala 2000:- självrisk.

emilson
2012-06-10, 19:03
Har visserligen en GTI med DSG, men antar att det är samma sak som går sönder. En söndrig DSG-låda kostar 52,000:- att laga kan jag informera om. Som tur är har jag Folksams Vw-försäkring 15000 mil 8 år så behövde endast betala 2000:- självrisk.

52 000 kr, inte illa. Räcker inte det till en ny låda?=)

Lasse62
2012-06-10, 19:42
På högmilarna så är det väl kamkedjerassel du ska se upp för. Tyvärr servar de flesta enligt longlife när man helst bör byta olja var 1000-1500 mil på denna motorn.

Det räcker med 10 t mil för att man ska kunna få problem på Longlifeservade bilar, kedjan sträcker sig :-(

itouch
2012-06-11, 12:24
Har visserligen en GTI med DSG, men antar att det är samma sak som går sönder. En söndrig DSG-låda kostar 52,000:- att laga kan jag informera om. Som tur är har jag Folksams Vw-försäkring 15000 mil 8 år så behövde endast betala 2000:- självrisk.

Det är sällan man åker på att byta hela lådan, kopplingarna eller mechatronic brukar det vara och jag vet många vw verkstäder som byter hela lådan istället för bara kopplingarna då de är rädda att göra fel, det är egentligen inte svårt. Så själva lådan är rätt "skottsäker" enligt min erfarenhet.

leks89
2012-06-14, 22:24
Det är sällan man åker på att byta hela lådan, kopplingarna eller mechatronic brukar det vara och jag vet många vw verkstäder som byter hela lådan istället för bara kopplingarna då de är rädda att göra fel, det är egentligen inte svårt. Så själva lådan är rätt "skottsäker" enligt min erfarenhet.


Precis, de fick byta hela lådan. Började låta ssskkssss när motorn varvade ner. Auktoriserad verkstad "hade inte tilåtelse av VW att öppna upp DSG-lådan" utan var tvungen att byta ut hela.