handdator

Visa fullständig version : Bruna små fläckar i lacken...



hoganb
2010-06-06, 19:06
ser precis ut som rost. storlek som en flugskit. De syns mest efter tvätt och när man skrapar på dem går de inte bort men ett litet rostfärgat damm lossnar. Främst gäller det passagerar dörren.

Någon som har erfarenhet av detta?
Bilen är ganska precis ett år och metalic lack.

Tacksam för tips!

Falcor
2010-06-06, 19:45
så kallad "flygrost" uppkommer under vintern...rejält med avfettning och skrapa med nageln eller en mjuk trasa....polish eller rubbing funkar också

hoganb
2010-06-06, 19:53
Tack för ditt tips! Är detta något nytt fenomen för jag har aldrigt sett det tidigare och då har jag haft rätt många bilar...

Mini_me
2010-06-06, 21:34
Mkt vanligt på helt nya bilar som transporteras via tåg. Fukt och rost "damm" från bromsar mm fastnar i lacken.
Går bort enligt ovan.

Henrik.M
2010-06-06, 23:17
Mkt vanligt på helt nya bilar som transporteras via tåg. Fukt och rost "damm" från bromsar mm fastnar i lacken.

Här uppe kallar vi det för "nedfall" just pga av att det oftas uppkommer från tåg/biltransport utan täckta vagnar.
Flygrost var ett nytt ord även för mig.
(Man lär sig något nytt varje gång man loggar in). =)))

plastjanne
2010-06-07, 08:23
Det finns ett medel som heter fallout remow som autosmart säljer, det är en tvättsyra för lacker, den tar bort just flygrost, från dubb och annat som ovan nämts, själv använder jag det och tvättar fälgarna på insidan, det är som reklamfilmerna man ser på tv, med detta är på riktigt, skitbra medel som jag varmt rekomenderar!