handdator

Visa fullständig version : Bästa sänkning med komfort till MK1. H&R eller annat?



matsola
2010-06-05, 22:25
Byte av överskift då frågan har svängt vidare till bästa lösning.
Och fråga om H&R Kup kit och gula Koni.
---------------------------------------------------------------------------------

Ett KW sportkit till mk1 Golf och Scirocco inhandlades som skulle sänka 40mm. Valde mellan -60mm och -40mm men ville inte få den för låg och hård. Så jag tänkte runt 30mm sänkning blir nog bra där, då GTI är lite lägre som std. (Och ja det satt på Vw GTi original grejor från 1979 på bilen innan jag började)

Döm om min förvåning nu när jag är klar, samma höjd fram som tidigare och 10mm högre bak.
Bak går ju att juster ner med ringen, men fram är ju knepigare.
Körglädjen, går jäkligt fint på vägen, men lite för hög och hård för dåliga Dalavägar.

Vad har ni för fjädrar på era mk1och hur mycket sänkte dom?
Får nog beställa H&R cup fjädrar i stället nu, men vilken höjd ska man beställa?

matsola
2010-06-05, 22:31
Det enda jag nu kommer på är att -40mm är för de tyngre cabbarna och Scirocco Mk2.
Sirocco mk1 är ju rätt lätt, men då måste man väl skriva att det blir olika sänkning för olika bilar, men det har jag inte sett av någonstans.

Nogge
2010-06-06, 11:03
Det kan vara så också att eftersom dom gamla dämparna var från 1979 så kanske bilen var ganska låg eftersom dämparna var gamla. Sätter man då på nytt sänkkit så blir höjden det samma men väghållningen bättre. Brukar vara så på äldre bilar när man går från gamla original till nya sänkfjädrar. När jag bytte på min bil (Golf Mk2 -87) vart det nästa ingen skillnad alls bak på gamla och nya.

matsola
2010-06-06, 12:55
Ja det ligger nog lite i det, har funderat på samma sak.
Men om man vänder på det hela och bilen skulle varit 3cm högre för 30 år sedan så skulle den ha varit en GTI AWD. :-)

Frågan är om man köper nya fjädrar som är -60 sjunker den då 20mm från nu. men det borde ju bli så om man håller sig till KW i alla fall.

Men frågan är vad man ska köpa. KW fjädrar igen? eller H&R.

matsola
2010-06-06, 22:13
Någon som provat H&R Cup kit eller fjädrar på sin MK1:a?

Då komforten även försvann med mina Kw fjädrar, så är jag inne på att prova Comfort Cup kitet från H&R, med en sänkning 25-40mm, och bara att hoppas att det blir lite lägre än nu.
H&R har ju även 4 olika fjädrar beroende på vikt till Mk1. (Och ett sport kit). Jag är dock inne på Comfortkitet med minst vikt då Scirocco är fjäder lätt.

Sport Version 31014-1 sänker 50mm fram och 40 mm bak. vikt info finns ej.
Comfort Version 40540-1 sänker från 25mm till 40mm. bis 660 kg VA-Last, bis 570 kg HA-Last

De andra 3 alternativen är för tyngre axeltryck.

Någon som provat H&R Fjädrar??
Rekommendationer?

Lilla_Vargen
2010-06-06, 23:05
Hade H&R Cup kit på min Lupo för ett antal år sedan...
Bra balanserat mellan komfort och hårdhet kommer jag ihåg.
Dockblev den för hög bak med -40mm fjädrar så de byttes ut till Weitec -60mm fjädrar.

Kolla in Weitec om du vill ha ett bra alternativ till H&R.

Om nu höjden är det viktigaste kanske en uppsättning billiga skruvben kan vara ngt ????

matsola
2010-06-06, 23:29
Bra balanserat mellan komfort och hårdhet kommer jag ihåg.
Om nu höjden är det viktigaste kanske en uppsättning billiga skruvben kan vara ngt ????

Där sa du det bästa ordet, balans mellan komfort och hårdhet. Nu vart det lätt stötigt på dåliga vägar och inge lägre.
Höjden är inte så jätteviktigt då jag inte är ute efter super lågt. Men jag vill ner ca 20mm från nu. Då blir det bra höjd och gärna lite mer komfort igen. Och de Coilovers jag har prövat blir så stötiga = inget för mig.

Barbapappa
2010-06-07, 00:05
Komfort, det är ju en mk1 du kör, du har inte valt fel bil? ;-)
Jag kör med sånadär skruvben från Kina på min Caddy och måste säga att dom är ju helt klart över förväntan. Dom har suttit på nu i snart två år och den går i ur och skur sommar som vargavintrar som denna, funkar kalas, men kanske inget för bankörning men det kanske du inte ägnar dig så mycket åt ändå...

H&R cupkit har jag provat på flera bilar tidigare som polare har haft och det är ju en klar favorit och brukar vara ett säkert kort så att säga. Har aldrig märkt att ettorna skulle bli höga med cupkit, dom ska väl sänka 60mm fram och 40 bak, så var det förr i alla fall, har du monterat rätt?

matsola
2010-06-07, 19:08
Komfort, det är ju en mk1 du kör, du har inte valt fel bil?
Börjar blir gammal och bekväm :-) (trodde jag aldrig skulle säga det, men där kom det!!)
Och när min gravida sambo säger att hon inte vill åka med mig längre när det är så stötigt så börjas det tänkas om. Race perioden är över för mig. (just nu i alla fall)


har du monterat rätt?
Jo då, det är jag helt säker på.


Blir nog att beställa ett H&R kit, känns vettigast nu. Men det får bli efter Bugrun.

D.E
2010-06-08, 13:43
Synd att det inte blev som du tänkt dig!

Ska du sälja vidare det kit som inte passade?

matsola
2010-06-08, 17:53
Ja det lär det ju bli så i sådana fall. Har bara en bil att montera det på.

Är du intresserad? nya grejer som än så länge bara gått 2 mil. och efter Bugrun ca 100mil

D.E
2010-06-08, 19:58
Det kan jag eventuellt vara. Du får höra av dig med pris och så...

Mk1
2010-06-09, 17:57
Så du har knappt kört med bilen efter bytet..?
Nya fjädrar behöver en hel del mil, för att "sätta" sig, och få den tänkta höjden på bilen.

matsola
2010-06-09, 19:57
Nya fjädrar behöver en hel del mil, för att "sätta" sig, och få den tänkta höjden på bilen.

Det ligger väl lite i det, även om vi bara pratar max 5mm och inte 2cm. Men eftersom jag ska ner till Bugrun så kommer jag att få 80-100 mil i bilen inom kort. så vi får se om jag ändrar åsikt efter det, och så ska jag passa på att jämföra lite med andra bilar där nere med. Men nu lutar det åt att prova något annat kit sen..

matsola
2010-06-10, 21:06
Det ligger väl lite i det, även om vi bara pratar max 5mm och inte 2cm. Men eftersom jag ska ner till Bugrun så kommer jag att få 80-100 mil i bilen inom kort. så vi får se om jag ändrar åsikt efter det, och så ska jag passa på att jämföra lite med andra bilar där nere med. Men nu lutar det åt att prova något annat kit sen..

Nu börjar det ordna till sig. -5mm fram mot tidigare och +/-0 Bak (tidigare 10mm högre) frågan är om den sjunker något mer, jag är tveksam till det.

matsola
2010-07-25, 13:00
Ja då har man köpt en uppsättning H&R fjädrar och nu börjar det bli rätt bra. Kört ca 30 mil nu på dessa.
H&R Art.Nr. 29540-1 Till Typ 17, 17 CK, 53, 53 B, bis 660kg front / bis 570kg rear. Sänker mellan 25-40mm. Komfort-sport fjädrar. Bruna till färgen.

Kör med mina KW dämpare till detta och det fungerar rätt bra. Bilen blev lite lägre, framför allt fram (mot KW) så nu ligger jag ca-15mm sänkning fram och ca 10 mm bak mot original GTI. Komforten är betydligt bättre. Bak känns den fortfarande lite hård men är ok. Fram är den bra med en liten tendens till lyft och återstuts vid viss körning. Men nu får jag behålla mina nack-kotor på de dåliga vägarna. KW kitet fungerade riktigt bra vid hårdkörning och bra vägar, men var för hårda i min smak för alldaglig körning. Kw kitet passar nog bättre på en tyngre Scirocco två:a eller Golf.

Nästa steg blir justerbara gula Koni för att kunna matcha in fjädrarna bättre, lite hårdare fram och lite mjukare bak. Plus möjligheten att skruva på när man vill busköra lite. Och nu börjar det bli lite dyrare på en gång, är snart upp i dubbla kostnaden mot KW kitet. Men det får det vara värt bara det blir bra.

Någon som provat justerbara Koni dämpare på en MK1? (eller Mk2) jag kommer att köpa dom med ratt på för enkel justering både fram och bak.
Hur mycket kan man justera? kan man få från typ original hårt till jättehårt eller hur funkar det?

matsola
2010-07-25, 13:23
Komfort, det är ju en mk1 du kör, du har inte valt fel bil? ;-)
Jag kör med sånadär skruvben från Kina på min Caddy och måste säga att dom är ju helt klart över förväntan. Dom har suttit på nu i snart två år och den går i ur och skur sommar som vargavintrar som denna, funkar kalas, men kanske inget för bankörning men det kanske du inte ägnar dig så mycket åt ändå...

Hur är det med skruvben finns det någon komfort i det? eller blir det hårt?

Barbapappa
2010-07-27, 12:44
Hur är det med skruvben finns det någon komfort i det? eller blir det hårt?
Jag tycker ju dom funkar rätt bra dom är ju lite sådär kinesiskt halvsåsiga i dämpningen, men tyckte du att komforten försvann när du bytte till sänkfjädrar och orginaldämpare så är det nog inte rätt väg att gå för dig, det smäller på rätt bra... ;-)

Jag har även provat gula Koni på min första vw, en Scirocco 2 gts jag hade för måååånga år sedan, köpte dom nya tillsammans med Jamex 60mm, funkade väl men bilen blev högre än den var med orginalbenen som plockades av, så missnöjd, och det var ju innan man hade fattat att man kunde kapa fjädrar för att få go höjd på bilen haha. ;-) Har för mig att man kunde justera fjädersätets höjd på de bakre dämparna också, lite käckt kanske...

Enda nackdelen var väl att den där 'smarta' justeringen fram under huven inte var så smart, justeringen kunde man ju bara göra i ihopfjädrat läge, en omöjlighet att kunna trycka ihop bilen själv. Bakbenen hade väl en annan variant har jag för mig, dom kunde jag justera inifrån inbillar jag mig. Men sååå mycket man testade och skruvade innan man fick höra hur det låg till fram... Gjorde ju en jädra skillnad när man väl fick plockat loss benet och testat det löst på bänken, den var rätt mjukt ställd. Sålde bilen och fjäderbenet har inte suttit på bilen sedan 2000 så jag kan inte säga om det gjorde stor skillnad haha.

Det var ju grym väghållning då tyckte man, tror jag hade blivit för jävla besviken om jag hade kört samma bil idag, men fartkänslan och vkten på bilen piggar ju alltid upp. :-)

matsola
2010-07-30, 14:20
Enda nackdelen var väl att den där 'smarta' justeringen fram under huven inte var så smart, justeringen kunde man ju bara göra i ihopfjädrat läge, en omöjlighet att kunna trycka ihop bilen själv. Bakbenen hade väl en annan variant har jag för mig, dom kunde jag justera inifrån inbillar jag mig. Men sååå mycket man testade och skruvade innan man fick höra hur det låg till fram... Gjorde ju en jädra skillnad när man väl fick plockat loss benet och testat det löst på bänken, den var rätt mjukt ställd. Sålde bilen och fjäderbenet har inte suttit på bilen sedan 2000 så jag kan inte säga om det gjorde stor skillnad haha.

Hoppla och stop ett tag..... kan man inte justera på bilen alltså? Men det är väl det som är meningen? annars är det väl ingen ide med rattarna på dämparna om man inte kan justera på plats!!

Falcor
2010-07-30, 15:46
Gamla gula Koni var man tvungen att komprimera och justera, den nyare modellen med plastratt funkar utmärkt att justera utan komprimering.
Jag hade dom på min bil....dock....kolla frigången mellan justertappen och motorhuven innan du stänger huven första gången !!! annars har du ett par snygga märken i huven sen, fråga mig inte hur jag vet.... Jag fick kapa mina justertappar med vinkelslipen....se till att ha bra topplagringar också annars löper du risk för islag och du råkar köra i ett potthål.

matsola
2010-07-30, 21:37
Gamla gula Koni var man tvungen att komprimera och justera, den nyare modellen med plastratt funkar utmärkt att justera utan komprimering. Perfekt, precis vad jag ville höra, hur var dom att justera, gick det att justera från mjukt till hårt? Eller hur funkar det egentligen?


Jag hade dom på min bil....dock....kolla frigången mellan justertappen och motorhuven innan du stänger huven första gången !!! annars har du ett par snygga märken i huven sen, fråga mig inte hur jag vet.... :-) Tack för tipset
Jag fick kapa mina justertappar med vinkelslipen....se till att ha bra topplagringar också annars löper du risk för islag och du råkar köra i ett potthål. Jag har nya på, Biltema men jag hoppas inte det skall innebära några problem.

Vad hade du för fjädrar på din?
Hade du ställbara bak också? Med ratt alltså?

Synd att jag aldrig fick träffa dig och bilen, såg den som hastigast på Bugrun men tänkte att jag skulle ta det lite senare. men sen såg jag dig inte mer. Synd hade varit kul att tjata lite.

Falcor
2010-07-31, 07:29
Jodå dom funkar bra att justera, det är en klar skillnad från max mjukt (transportläge) till max hårt.....tänkt på att det det bara är returen du justerar, dvs hur snabbt fjädern ska få dra ut dämparen efter att den komprimerats.

Biltemalagringarna funkar men kör du i ett potthål så flexar dom ganska så mycket....igen...akta huven. Som jag fattat det så ska Bonrathlagringarna ge mer frigång till motorhuven...dock lite osäker om det stämmer. Kostar ca 1000 kr men det kan det nog vara värt.

Hade nåt noname aktigt i fjäderväg, Jamex eller Apex vilket det nu var....40 mm's sänkning, skulle behövt 15-20 mm till ifram för att det skulle se ok ut.
Ja jag hade justerbara gula Koni back också....med ratt.

matsola
2010-07-31, 20:47
Jodå dom funkar bra att justera, det är en klar skillnad från max mjukt (transportläge) till max hårt.....tänkt på att det det bara är returen du justerar, dvs hur snabbt fjädern ska få dra ut dämparen efter att den komprimerats. okej det innebär att man måste ha en bra (rätt) fjäder för komprimeringen och dämparen tar återgången.
Hmm.... ja nu lär man tänka rätt så man inte köper onödigt dyra grejor. Så har jag för mjuka fjädrar fram så kanske inte det hjälper mina problems. Bak borde det hjälpa, men fram kanske jag måste ha snäppet hårdare fjädrar alltså.


Hade nåt no-name aktigt i fjäderväg, Jamex eller Apex vilket det nu var....40 mm's sänkning, skulle behövt 15-20 mm till ifram för att det skulle se ok ut. min höjd börjar bli rätt bra nu, även om jag också känner att jag vill ner 10-15mm till. Men då blir det nog hårt och stötigt igen tror jag. Svårt det där att hitta rätt mix.

matsola
2010-08-01, 11:48
Mats, Hur mycket fick du kapa ratt skruvarna? Jag ser att det sticker upp lite på denna bild. Men det är väl efter kapningen eller hur? http://www.desertwind.se/20v/070725-3.jpg

Barbapappa
2010-08-05, 01:21
Hade varianten med plastratt på mina också, köptes runt 2000...

matsola
2010-08-09, 11:07
Hade varianten med plastratt på mina också, köptes runt 2000...
Hmm. Är det så att man kan justera hårdheten vid max komprimering (ihopklämda) och återfjädringen med rattarna?
Har letat på nätet men inte hittat något som ger ett klart besked. Det jag hittar är 2 olika varianter, komprimering = Äldre och rattar = nya.

Janne.M
2010-08-09, 11:49
Har jag fattat det rätt så är det bara rebound som går att ställa med båda varianterna.

Men hör med stötdämparexperten så får du raka svar.

matsola
2015-06-14, 12:33
Upp:ar mina egentråd då jag vet att det kanske kan vara aktuellt igen.

Så fram med info om bästa sänkning ca: 50mm eller Coils för MK1.
Kravspec är hyfsad komfort.

Janne MK1, har byggt om fjäderbenen fram för att få bibelhållen fjädringsväg men med sänkning.
Någon mer som har provat detta?

matsola
2015-06-14, 12:52
Lär ju göra en status uppdatering också.

Idag kör jag med Gula justerbara koni, som jag är rätt nöjd med. Och mina H&R 25-40mm fjädrar.
Kört detta sedan våren 2013.
6258
Bak kör jag mjukast läge, och fram lite hårdare påskruvat för att ta bort en återstuds som uppkommer.

Har även kompletterat med sänkt fjäderbenstallrik från Bonrath som skulle ge 14mm, Men gav ca 7mm i verkligheten, men bättre än inget alls. Inte mina på bilden men ni fattar hur det fungerar.
6257
Finns det någon som ger mera mm?

Funderar på att plocka fram 50mm H&R kitet som ligger på lager sedan ett par år nu, men frågan är hur mycket komforten tar stryk.
Och det börjar ta emot att vara testpilot nuförtiden.:eek:
6259

Sciroccogtx16v
2015-06-14, 21:51
Hej Matsola!

Har du nån bra bild på hur hög bilen är nu?
Det tar ju bara en timme eller två att byta fjädrar, så prova!

Fredrik
Som just nu kör fulcoils.. stötigt bak kan jag säga...

Henrik.M
2015-06-27, 09:33
Jag har nu bytt H&R sats från 25-40mm (Bruna) till 40-50mm (Röda).
Kör med fräscha stötdämpare av oljetyp (ej sport) , så har vi med det i summeringen också.
Benämner fjädrarna efter detta med bruna resp röda fjädrar , så vet vi vad vi pratar om.

Efter fjäderbyte så fick jag ner bilen 10mm ganska omgående , kan hända den "sätter sig" någon mm till , men knappast nått som syns för utseendet.

Komforten i dom bruna fjädrarna gillade jag skarpt men nu efter att kört dom röda på både dålig väg och plan asfalt så kan jag tycka att dom bruna fjädrarna var lite i mjukaste laget.....faktiskt.
Man känner skillnaden på dom röda fjädrarna direkt , bilen uppträder mer distinkt & känns tightare MEN detta utan hjulstuds och järnspetts komfort & då åker jag på 165/50-15 , så jag har inte däck som tar upp så mycket ojämnheter.
Det var faktiskt komfort och fjäderväg även i den röda satsen , men den var mycket mer distinkt än i den bruna. :)

Jämför man Brun vs Röd fjäder med varandra så är dom ungefär lika höga (Både fram och bak) , skillnaden är att den röda fjädern är betydligt mer progressivt utformad än den bruna fjädern & som jag skrev högre upp så känns det direkt i chassiets egenskaper.

Jag är MYCKET nöjd med denna sats , hade jag vetat det jag vet nu från början hade jag nog valt denna sats framför 35mm satsen från början.

@matsola : Det är bara att montera , du kommer inte att bli besviken.

matsola
2015-06-27, 15:51
Härligt, då kanske man ska få tummen ur och byta när semestern börjar.
Tack för recensionen, ska bli intressant att se hur dom blir med koni dämpar.

matsola
2015-07-04, 21:40
Har du nån bra bild på hur hög bilen är nu?...
Japp, bilder med dom bruna 25-40mm fjädrarna, och sänkt fjäderskål.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/04/38e4bfdb8f9678ca4836a7b2f23d3493.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/04/da9545070dfab01bbe9d51ecf6d116a4.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/07/04/fe2be27afe1887a46a987ff90b15c223.jpg
Skulle regna snart igen, så kanske dags att prova att byta.

Funderade lite på att ev behålla dom bruna bak, och bara sänka ner dom ett hack som ger ca 12mm, då jag är rätt nöjd över både komforten bak och körbarheten. Känns som att dom är bra anpassad till vikten bak. Men å andra sidan så går ett byte bak rätt snabbt, och ingen hjulinställning att ta hänsyn till.



Sent from my iPad using Tapatalk

Henrik.M
2015-07-04, 22:06
Släng på fram också.
Du kommer inte att bli besviken på komforten , den är helt ok för en hobbybil.
Höjden kommer inte att vara någon "aha" upplevelse.
Men du kommer dirket att känna en annan känsla i chassiet.

matsola
2015-07-05, 00:27
Fram kommer jag att byta först. Provköra några dagar. Sen testbyte bak och se hur det känns. Jag tror du misstolkade mig.

Henrik.M
2015-07-05, 00:55
Misstolkade eller rättare sagt läste för snabbt.
Rättar mig själv : Montera runt om på en gång. :)