handdator

Visa fullständig version : Insputningsproblem!



fermen
2010-06-05, 10:52
Hej allihop har en Caddy 1,8i gtcat-88 som har börjat bete sig underligt.För nån vecka sen var jag ute och körde då började den rycka och tappa effekt(ordentligt) men jag tog mig hem.Började kolla upp tändningen hittade att stiften var alldeles svarta allihop.Kollade fördelarlocket, mittstiftet var i princip borta+rotorn alldeles svart.Bytte locket och rotorn.Bilen gick bättre än nånsin nån dag senare uppkom i princip samma symtom.Kollade stiften igen..svarta..men locket +rotorn bra.kollade även gnistan den verkade okej men bytte till nya stift och provade även en annan tändmodul som jag vet fungerar.Ingen skillnad ojämn gång..när man gasar dör den..om man pumpar på gasen kan man få den att rusa..Började tänka bränsle problem försökte mäta lamdasonden(har en bra provare).Fick inget värde alls endast nån mV.Ryckte isär kontakten till lamdasonden ingen skillnad på motorgången.bytte lamdasond ingen skillnad..Gick in i kupen hittade styrdonet till insprutningen tänkte va fan ryckte ut kontakten till den.Ingen skillnad på motorgången precis lika.Ska den ens starta ?helt utan insprutningsstyrning!Suck är det helt enkelt styrdonet som är trasigt?Skulle behöva ett elschema är det nån som har ett till caddy el golf med samma motor+insprut tänkte då felsöka kablarna till styrdonet...
Tacksam för all hjälp jag kan få kom gärna med tips och ideer
Mvh Magnus

fermen
2010-06-07, 09:31
Hej har hittat felet!Mätte i kontakten till styrdonet(insprutningen)hade i ingen spänning där.Hittade trådarna som gick styrdon-säkringsdosa följde dom och hittade ett relä vid säkringarna.Det var reläet som var trasigt..

VWGolIV
2010-06-07, 09:56
Ja tänk vad ett litet relä kan göra med bilen.

Bra att du hitta felet..