handdator

Visa fullständig version : Renovera läckande styrväxelservo- tips?



Andersson Racing
2010-06-05, 07:36
Golf mk3 med läckande servoolja från styrväxeln, jag vill försöka renovera den, troligtvis packningar som gett sig, har hällt i mirakelmedel som skall mjuka upp packningar men ännu har inget hänt. Någon som har någon erfarenhet i ämnet?

mvh Per

Andersson Racing
2010-06-06, 20:07
Ingen som vet?

Vet någon om det är samma styrväxel på samtliga mk3 med servo eller skiljer det mellan modellerna?

mvh Per

pekka kiiskilä
2010-06-06, 21:16
Vanligast så byter man styrväxeln till en ny så det med renoverad har jag inte provat på,
Styrväxeln ska väl vara samma på alla mk3 dom ska passa mellan dom olika modellerna om du bara har samma anslutningar.

Andersson Racing
2010-06-06, 23:05
Vanligast så byter man styrväxeln till en ny så det med renoverad har jag inte provat på,
Styrväxeln ska väl vara samma på alla mk3 dom ska passa mellan dom olika modellerna om du bara har samma anslutningar.

Tack för svar!

mvh Per

Andersson Racing
2010-06-06, 23:11
Vanligast så byter man styrväxeln till en ny så det med renoverad har jag inte provat på,
Styrväxeln ska väl vara samma på alla mk3 dom ska passa mellan dom olika modellerna om du bara har samma anslutningar.

På mekonomen kostar en utbytes nästan 7 000 spänn så antingen försöker man renovera eller så blir det en beggad, inget snack om det.......

mvh Per

pekka kiiskilä
2010-06-06, 23:26
Begagnad skulle jag satsa på= Jag har en servo i venton som jag tagit motorn och lådan på den styrväxeln är i bra skick men en polare kanske ville ha den jag vet inte ännu tyvär.

gti8v
2010-06-07, 10:21
Finns packboxar båda på vw och momentum, inte svårt att byta men kletigt.

Går att göra på plats om du har tillgång till lift.

Fyll på med ny olja från vw.

Andersson Racing
2010-06-07, 12:59
Begagnad skulle jag satsa på= Jag har en servo i venton som jag tagit motorn och lådan på den styrväxeln är i bra skick men en polare kanske ville ha den jag vet inte ännu tyvär.

Till rätt pris är beggat intressant, jag måste byta inom fyra veckor så pm:a pris om du kan släppa den inom någon vecka, kanske Bug Run?

mvh Per

Andersson Racing
2010-06-07, 13:00
Finns packboxar båda på vw och momentum, inte svårt att byta men kletigt.

Går att göra på plats om du har tillgång till lift.

Fyll på med ny olja från vw.

Detta lät riktigt intressant, tack för informationen gti8v!

mvh Per

countach
2010-06-07, 22:42
eller så köper du ett nytt, köpte en ny styrväxel till min audi a8-95. på mullers ville dom ha 11900kr för en utbytes styrväxel, och på bildelsbasen mellan 3500-5000kr :( köpte en utbytes för 5100kr och skulle få tillbaka 1500kr om jag hade skickat tillbaka min gamla. = 3600kr för en likadan som mullers. prisskillnad?
bytte tätningar i min gamla, finns att köpa på momentum, men styrväxeln började läcka igen efter 2,5år bytte åter igen tätningar och gjorde nya styrringar och höll bara 3 dagar. så någon tätring i själva snäckan måste läcka igenom och dom finns inte att köpa på momentum för blev så högt tryck i styväxeln att det tröck den nya tätningen ut och in :(
gick inte att få till nå mer.

men såg att den kostar ca 2600kr till din om det är samma var till dom flesta golf III plus pant 1500kr och på bildelsbasen från ca 1000kr så dom var ju billiga beg. så kanske inte lika bra affär att köpa en utbytes som för mig.
det står ett nummer på stryväxeln som måste vara samma på den du köper.

ps: jag beställde min styrväxel från tyskland, kanske samma ställe som mullers skickar till, för han på mullers sa att dom skickas ner till tyskland på renovering. och det var billig frakt ca 200kr ingen moms eller tull.

Andersson Racing
2010-06-07, 23:30
eller så köper du ett nytt, köpte en ny styrväxel till min audi a8-95. på mullers ville dom ha 11900kr för en utbytes styrväxel, och på bildelsbasen mellan 3500-5000kr :( köpte en utbytes för 5100kr och skulle få tillbaka 1500kr om jag hade skickat tillbaka min gamla. = 3600kr för en likadan som mullers. prisskillnad?
bytte tätningar i min gamla, finns att köpa på momentum, men styrväxeln började läcka igen efter 2,5år bytte åter igen tätningar och gjorde nya styrringar och höll bara 3 dagar. så någon tätring i själva snäckan måste läcka igenom och dom finns inte att köpa på momentum för blev så högt tryck i styväxeln att det tröck den nya tätningen ut och in :(
gick inte att få till nå mer.

men såg att den kostar ca 2600kr till din om det är samma var till dom flesta golf III plus pant 1500kr och på bildelsbasen från ca 1000kr så dom var ju billiga beg. så kanske inte lika bra affär att köpa en utbytes som för mig.
det står ett nummer på stryväxeln som måste vara samma på den du köper.

ps: jag beställde min styrväxel från tyskland, kanske samma ställe som mullers skickar till, för han på mullers sa att dom skickas ner till tyskland på renovering. och det var billig frakt ca 200kr ingen moms eller tull.

Jag tackar för ytterligare mer kött på benen!

På VAG sa det att styrväxlen till mk3 utgått utan ersättning.

Skall ta tag i detta efter BUG RUN på ena eller andra sättet annars blir det att skrota bilen ;)

mvh Per

2stroke
2010-06-08, 00:09
Andersson Racing

Tänk på att det finns styrväxlar utav 2 olika fabrikat till din bil....

* ZF
* TRW

Du måste kolla först vilken som sitter i just din bil !

Andersson Racing
2010-06-08, 09:15
Tack 2stroke, var och hur gör jag det då?

mvh Per

pekka kiiskilä
2010-06-08, 10:55
Det var billigt med en utbytes för en ny är alltid bättre samt att man får garanti men jag ska fråga min polare om han ska ha styrväxeln eftersom bilen hamnar på skroten i början av nästa vecka.

Andersson Racing
2010-06-08, 12:45
Det var billigt med en utbytes för en ny är alltid bättre samt att man får garanti men jag ska fråga min polare om han ska ha styrväxeln eftersom bilen hamnar på skroten i början av nästa vecka.

Gör så, kolla gärna upp om det är ZF eller TRW, vad är skillnaden?

mvh Per

Andersson Racing
2010-06-08, 13:42
Gör så, kolla gärna upp om det är ZF eller TRW, vad är skillnaden?

mvh Per

ZF = "kexchockladrutig"

TRW = slät

/ Per

pekka kiiskilä
2010-06-08, 15:17
Jag pratade med min vän och han ville tyvär ha styrväxeln och han får den gratis med eftersom jag inte har behov av den.

Andersson Racing
2010-06-08, 16:21
Jag pratade med min vän och han ville tyvär ha styrväxeln och han får den gratis med eftersom jag inte har behov av den.

Noterat!

mvh Per

countach
2010-06-08, 19:01
Det var billigt med en utbytes för en ny är alltid bättre samt att man får garanti men jag ska fråga min polare om han ska ha styrväxeln eftersom bilen hamnar på skroten i början av nästa vecka.


ny och ny. finns bara utbytes, finns ej helt nya, dock är dom ju renoverade så dom är som ny, är ju bara skalet dom använder innandömet är nytt, och visst är det garanti på dessa utbytes. så man kan kalla utbyes för nytt om man vill.