handdator

Visa fullständig version : Bränslepump Golf 3-96



stefan683
2010-06-03, 16:55
Bytt söndervittrad varvtalsgivare (35 Euro på www.e-bay.de ) då bilen dog när den blev varm.Nu funkar det igen men är nu lite svårstartad varm som kall om jag inte väntar tills bränslepumpen blir tyst och sen vrider om nyckeln.Då startar den direkt.Bytt pumprelä och strömförsörjningsrelä. T-spole och temgivare oxå. Oljetempgivaren på filterhållaren har gått sönder men det skall ju inte ha ngn större betydelse.Eller?? Funderingar någon????

stefan683
2010-06-04, 08:16
Jamen så tar vi och spottar i nävarna då!!!!!!!!!!!!!!

stefan683
2010-06-06, 20:33
Jaha Då har jag tydligen knäckt alla experter. Eller??

Mini_me
2010-06-06, 21:40
Lugn...varit helg och alla har inte nyktrat till än ;-D

Henrik.M
2010-06-06, 23:14
Nu funkar det igen men är nu lite svårstartad varm som kall om jag inte väntar tills bränslepumpen blir tyst och sen vrider om nyckeln.

Mao väntar till bränslepumpen byggt upp ett systemtryck.
En vild gissning är då att någon backventil på bränslesystemet som har till uppgift att hålla systemtryck när bilen är avslagen är kasst.
Bränslet rinner tillbaka ner till tanken när bilen stått ett tag = Du får "gnugga igång bilen" när den stått.

Länge sedan jag pillat MK3 men jag sulle börja söka kring bränslepump (vissa modeller har inbygg backventil) och catchtank.
Ett tips är att försöka få tag på ett flödesschema över bränslesystemet , eftersom jag ej har någon aning om vilket bränslesystem vi pratar om.......så bollar jag över det tipset till någon som vet bättre. =)

stefan683
2010-06-07, 11:32
Lite lustigt bara att det problemet aldrig fanns innan jag bytte givaren.

kim_gulle
2010-06-07, 12:42
Låter som att tryck ackumulatorn kan vara kass. Eftersom ackens uppgift är att bibehålla trycket när bilen stängs av och pumpen slutar går och att du enkelt kan starta bilen efter att ha låtit pumpen bygga nytt tryck så låter det som att den kan vara dålig att hålla kvar trycket. Men den lär nog funka så pass att den kan hålla trycket precis efter att pumpen har gått men om den är avstängd en längre tid så sipprar trycket tillbaka igen.

Att du bytt givaren behöver inte ha nånting med saken att göra. Har stött på ännu mer bisarra tillfälligheter. Vad du skulle kunna göra för att kolla om det är acken är att ansluta en tryckmanometer nånstans på systemet efter acken, köra pumpen och se hur det byggs upp tryck, och sedan vänta och se om trycket sjunker efter att pumpen är avstängd.

stefan683
2010-06-07, 17:05
Och acken sitter var? Tiläggas bör är att det handlar om en 2.0 AGG 115hk. Ingen form av backventil?

kim_gulle
2010-06-07, 18:24
Lär ju sitta tillsammans med pumpen och catchtanken nånstans bak under bilen. Har ingen bra koll på hur en Mk3 ser ut men gissar på att det är ungefär som på Mk2.

g-man
2010-06-07, 21:33
Tror inte det sitter nån ack eller catchtank under på en mk3. Sitter bara filter under på dom mk3 jag kollat under. Catchtanken sitter i tanken tillsammans med hela armaturen och pumpen.

kim_gulle
2010-06-07, 21:51
Kan det vara så att acken sitter i tanken den med då? Det måste ju finnas nåt som håller kvar trycket?

g-man
2010-06-08, 06:32
Är det inte bara en backventil som håller kvar soppan i ledningarna? Har för mig att det bara är äldre gti-bilar som har/behöver acken.

stefan683
2010-06-08, 10:50
Och då inställer sig genast frågan var denna ev backventil kan tänkas sitta???

g-man
2010-06-08, 11:22
Nånstans på armaturen som sitter i tanken. Åtkomst genom lucka i bagaget eller under baksäte till höger.

stefan683
2010-06-09, 06:05
Måste hela pumpen bytas eller finns den lös?

g-man
2010-06-09, 08:23
Den frågan överlåter jag till nån annan. Om du har möjlighet så prova ta upp armaturen och kika om det fastnat nåt skräp i den nånstans eller om du hittar backventilen och kan göra rent den.