handdator

Visa fullständig version : Exakt hur mycket olja i 020-lådan?



Golfbjörnen
2010-06-03, 00:16
Hej,

Jag tycker inte hastighetsmätarwirens ingång på lådan verkar jättetät på min 87'a.
När han är varm verkar han trycka ut olja där, sen när han stått så är det lugnt.
Inte droppat en droppe sen i söndags och helt torr idag med när jag gick för att byta hjul.

Men när jag var klar på alla fyra hörnor o rullade ut bilen - en liten pöl under lådan och fuktigt bakom wirens ingång!

Jag börjar tro att jag har för mycket olja i lådan, jag har läst att det skall vara exakt 2 liter, stämmer det? Om jag tappar ur en dec borde det väl inte bli kugghjulsallad va? Men samtidigt inte skvimpa över för minsta lilla nivåändring.

Nån som vet exakt mängd som gäller?

/Gb.

Dave the brave
2010-06-03, 20:21
2 liter är det som gäller.

Andra ställen som det kan läcka från är från packningarna runt drivflänsarna och locket på sidan. Plastpackningen runt mätarwiren går att köpa löst.

Golfbjörnen
2010-06-04, 12:30
Okej.
Njo, växellådshuset, eller växellådsgaveln heter den väl, där det där locket sitter, den har jag bytt och där läcker det inte (längre).
Vad är "packningar runt drivflänsar"? jag har bytt packbox drivaxel i alla fall, om det är det du menar, så det är lugnt.
Har även beställt hem packningen runt mätarwiren, men den jag fick hem såg inte riktigt likadan ut som den som satt. Finns det olika versioner på den?
Tyckte nästan min gamla slitna plastpackning ser ut att ha bättre passform fortfarande.

Jag kan ju ställa bilen i absolut våg och sen öppna påfyllningshålet. Lådan ska ju vara fylld upp till nederkant av det hålet, då är det korrekt. Kommer det ut olja då så borde jag ha för mkt som det är nu.

/Gb