handdator

Visa fullständig version : golf gti övertryck,weber,motor frågor.



fax110
2010-05-31, 16:36
hejsan jag har just nu en golf mk1 GTI 1,6 som håller på att renoveras men jag funderar på om jag skall skaffa en 1,8l GTI motor och sätta dit en turbo, jag har inte oändligt med pengar men jag har heller ej tänkt bygga ett monster utan helt enkelt en grymt rolig liten lätt bil, men jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig.

jag har hört att audi S2 stakar och kolvar passar i 1,8l blocket sänker kompet lite men jag undrar vilka 1,8l block passar dom i ? passar dom i 112hk gti motorn ?

och så undrar jag om man kan ha mekaniska webrar/dellorto förgasare och överladda eller blir det inge bra ?


MVH / Johan

Janne.M
2010-05-31, 18:28
Rätta mig nu om jag har fel, men vanliga förgasare behöver väl bestyckas om eller "byggas om" för att klara övertryck?

Du bor ju i närheten, så du känner väl till http://www.savarturbo.se/ där kan grabbarna mycket om turbo och även VW/Audi motorer

fax110
2010-05-31, 19:18
Rätta mig nu om jag har fel, men vanliga förgasare behöver väl bestyckas om eller "byggas om" för att klara övertryck?

Du bor ju i närheten, så du känner väl till http://www.savarturbo.se/ där kan grabbarna mycket om turbo och även VW/Audi motorer


jo har letat igenom sävarturbo och fått svar på mina förgasar frågor :)

och nu är ju de återstående s2 kolvar å stakar i vilket/vilka block :)

Mackan73
2010-05-31, 21:36
jo har letat igenom sävarturbo och fått svar på mina förgasar frågor :)

och nu är ju de återstående s2 kolvar å stakar i vilket/vilka block :)

Här torde det mesta du vill veta stå:

http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Trimning&id=30

fax110
2010-05-31, 23:39
Här torde det mesta du vill veta stå:

http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Trimning&id=30


njae inget jag vill veta står där tyvär i den där faq'n pratar dom bara om insprut inte om förgasare och det står heller inget om audi s2 kolvar

Lillen
2010-05-31, 23:51
Weber med flera behöver tätas med speciella tätningar för att klara övertryck.

fax110
2010-06-01, 00:01
Weber med flera behöver tätas med speciella tätningar för att klara övertryck.

som jag skrev tidigare har jag listat ut det dära med förgasare och jag kommer köra med webrar/dellorto 40/45/48or

men måste veta om s2 kolvar å stakar passar och i vad ? jag har hittat stakar å kolvar till ett grymt bra pris ,

Mackan73
2010-06-01, 11:07
njae inget jag vill veta står där tyvär i den där faq'n pratar dom bara om insprut inte om förgasare och det står heller inget om audi s2 kolvar

Det finns ju tips på väldigt prisvärda alternativ på block, sen om du ska ha det hela som budgetbygge så fattar jag inte riktigt meningen med fuggar?

fax110
2010-06-01, 15:41
Det finns ju tips på väldigt prisvärda alternativ på block, sen om du ska ha det hela som budgetbygge så fattar jag inte riktigt meningen med fuggar?

jag vet av billiga fuggar och den behöver inte dra lite bensin och jag vill ha en grym gatgolf

jag vill veta vilka block s2 kolvarna å stakarna passar i för jag vet av såna fräsha väldigt billigt viktade och klara.

just ja kanske ska nämna att pappa jobbat som svetsare i hela sitt liv och vi har till gång till alla sorters svetsar och cnc maskiner i massvis och billigt/gratis material.

och med budget bygge menar jag inte gratis utan hellt enkelt inte 50-100k

funderar även på växel lådor, passar lådorna på blocken mellan mk1/2/3 ?
och vilken är den bästa orginal lådan och i vilka sitter den ?

Mackan73
2010-06-01, 16:09
som jag fattar så ska dom passa rätt i ett 1.8l block med reservation för om det är oljekylning av kolvarna. Finns säkert nån som kan svara bättre när det gäller det.

Lådorna passar mellan mk1-mk3 däremot så skiljer såklart växellänkage, starkast är vajerlådan som heter 02A.

fax110
2010-06-01, 16:16
som jag fattar så ska dom passa rätt i ett 1.8l block med reservation för om det är oljekylning av kolvarna. Finns säkert nån som kan svara bättre när det gäller det.

Lådorna passar mellan mk1-mk3 däremot så skiljer såklart växellänkage, starkast är vajerlådan som heter 02A.

okej tack det är samma som jag hittat och det låter ju bra,

i vilka sitter 02A lådan oftast ? kan tänka mig att det skiljer

Mackan73
2010-06-01, 16:30
okej tack det är samma som jag hittat och det låter ju bra,

i vilka sitter 02A lådan oftast ? kan tänka mig att det skiljer

http://www.turbo-conversion.com/16v-turbo-conversion/16v-turbo-conversion/54

boster
2010-06-01, 16:40
Skulle inte bygga med förgasare. Tänk på värmen från grenröret och turbon. inte så bra eller hur. bygg med insprutning (Megasquirt) inte så dyrt om man söker runt lite om nu du inte tänka lägga ner så mycket pengar på bygget . så var för inte modda förbräningsrummen i toppen med detta sänka kompen .

magoo
2010-06-01, 17:27
med stor sannorlikhet kommer du att höja c/r på din 8v motor om du stoppar i audikolvarna. Audi s2 kolvarna är till för 4v motor och i de motorerna ligger förbränningsrummet i toppen men i en 8v motor ligger den delvis i kolven.

fax110
2010-06-01, 17:42
med stor sannorlikhet kommer du att höja c/r på din 8v motor om du stoppar i audikolvarna. Audi s2 kolvarna är till för 4v motor och i de motorerna ligger förbränningsrummet i toppen men i en 8v motor ligger den delvis i kolven.

ja vet det och jag har inte hunnit skaffa mig någon 1,8l motor änu så en 16 ventilare är inte helt omöjligt.

och till dig som inte tyckte jag skulle köra med förgasare så skall jag inte köra med sugmetoden när man sätter förgasaren på turbon utan jag skall köra med tryck varianten när man trycksätter förgasaren och har kvar turbon just under grenröret och en fet intercooler så värmen kommer jag inte ha några som helst problem med.

och dessutom har jag hittat 5st s2 kolvar (3st viktade) och 10 st stakar (5 viktade) för så lite pengar så man just och pass får en godis påse och dom är dessutom extremt fräscha

boster
2010-06-01, 20:10
ja vet det och jag har inte hunnit skaffa mig någon 1,8l motor änu så en 16 ventilare är inte helt omöjligt.

och till dig som inte tyckte jag skulle köra med förgasare så skall jag inte köra med sugmetoden när man sätter förgasaren på turbon utan jag skall köra med tryck varianten när man trycksätter förgasaren och har kvar turbon just under grenröret och en fet intercooler så värmen kommer jag inte ha några som helst problem med.

och dessutom har jag hittat 5st s2 kolvar (3st viktade) och 10 st stakar (5 viktade) för så lite pengar så man just och pass får en godis påse och dom är dessutom extremt fräscha

?????skrev jag att du skulle köra med sugmetoden ???? Men tänk på att värmen från grenröret och turbon värmer upp bensinen i förgasarna och gör dom heta som bara den och det är inte bra och då spelar det ingen roll hur stor IC du har.För när värmen kommer underfrån förstår du hur jag menar då både grenrör och turbo kommer att bli röda som fan och det hjälper inte ic till att hålla ner värmen på.då är det bättre att leta på en vw crossflow topp så du för förgasarna på en sida och grenröret på den andra sidan

fax110
2010-06-01, 22:56
?????skrev jag att du skulle köra med sugmetoden ???? Men tänk på att värmen från grenröret och turbon värmer upp bensinen i förgasarna och gör dom heta som bara den och det är inte bra och då spelar det ingen roll hur stor IC du har.För när värmen kommer underfrån förstår du hur jag menar då både grenrör och turbo kommer att bli röda som fan och det hjälper inte ic till att hålla ner värmen på.då är det bättre att leta på en vw crossflow topp så du för förgasarna på en sida och grenröret på den andra sidan

vilka golfar har crossflow orginal är det någon mk2 motor som har det ? har kommit fram till att kr motorn är precis vad jag vill ha men i vilka hittar man den motorn och den motorn har väl nån form av insprut orginal kan man bara plocka bort det och sätta dit förgasare i stället ?

annars hade jag tänkt mig uppböjda insug så att förgasarna står ovanför toppen eller he en tjock plåt mellan grenrör,insug som förhoppningsvis håller borta värmen och sen nånting som blåser luft mot grenröret så att den varma luften far ut på sidan typ hood scoop med rör eller en el fläkt ? borde inte något av detta funka ?