handdator

Visa fullständig version : Ljudisolera hjulhus GTI mk6



Micke_t
2010-05-31, 12:25
hej,

Jag och tjejen har bestämt oss för att köpa en GTI mk6 och det enda jag inte gillar med bilen är däckbullret.

I helgen hyrde vi en Golf (multifuel, mk6, 15" hjul) och körde sammanlagt ca 140 mil i Sverige (nästan uteslutande på motorväg). Även om jag på hemvägen hade vant mig lite så var ljudet öronbedövande och att sätta på stereo (en rcd 310) var knappt att tänka på.

Nu tycker jag otroligt mycket om Golfen och kan just nu inte tänka mig någon annan bil så därför undrar jag helt enkelt om det finns någon man kan göra åt saken? Har googlat runt lite och sätt att man kan lägga "filtmattor" eller tex spruta dit rostskyddsmedel som någon sorts ljuddämpning. Detta är inte så kul att göra på en helt ny bil men om den blir lite tystare så kanske det kan vara värt det? Jag vill gärna att den ska bli trevlig även på lite längre turer. Fram och tillbaka till ICA spelar det ju ingen roll.

Är det någon som har ljudisolerat hjulhusen eller har något tips? (Förutom att köpa proppar! ;) )

Crille82
2010-05-31, 14:04
Vad jämnför du med för bil?

Tyvärr gör Sveriges i många fall väldigt grova asfalt att nästan alla bilar blir högljudda. Blir nog svårt få bukt med det...

Har tyvärr inget bra svar på din fråga...

Micke_t
2010-05-31, 14:11
Jag har egentligen bara jämfört med de bilar jag åkt i eller kört och jag upplever den som väldigt högljudd. Sist när jag skulle provköra en GTI åkte jag dit i en BMW coupe med sportchassi och 18 tummare - på exakt samma väg som vi sedan provkörde GTi på. I Bmw:n var det tyst som i graven.

Men jag tänkte att eftersom som många här fixar och modifierar sina Golfar så kanske någon hade gjort något åt det enda "felet" med bilen - i mina ögon.

Crille82
2010-05-31, 14:39
Jag kör själv en E90 BMW 330xd -07. Upplever inte den som tystare än Golf 6 på grov asfalt.

Märkligt...

Snuttis
2010-05-31, 15:47
Körde en BMW 130i innan Golf VI som jag har nu och tycker dom är likvärdiga i däcksbuller.

GTI-nissen
2010-05-31, 16:04
Jag skulle tro att mycket av bullret kommer via bussningarna som nuförtiden ofta är lite hårdare än förr.