handdator

Visa fullständig version : Gti 16v maskin "spikar" ??



golf4life
2010-05-30, 21:29
Tja!

Körde ju ras på min 2,0l 8v motor nyligen och fick då sätta i en 16v motor som fanns i garaget som setat i förut.

Problemet är nu att den spikar när man drar ur den på 3an och 4an vid ca 5500rpm, ett svagt klickande kan man höra vid belastning, Men oftast bara på 4an.
Säkert på 5an oxå om man kommer upp på samma varv.

Har seg dragit den upp till 200 på 5an och de gick bra, men ville inte trycka full gas om den skulle spika.

Motorn som då är en helt orginal kr motor med sprut osv osv, sitter i min syncro med 3,94 i slutväxel så de går inte direkt tungt åt den heller. Går riktigt bra 1an 2an och 3an sen börjar det när man lägger i 4an och kommer upp i ca 150km/h

Varför?

-Tändningen är ställd på ca 6-7 grader med VAG instrument.
-Testat köra en tank 98oktan och de är lika som med 95oktan
-Kollat luftfilter och de är inte igensatt eller så
-Testat ställa ner styrtrycket oxå för att få lite mer soppa, ska testa skruva lite till.

Motorn gick har inte alls gått som den går nu när den satt i brors FWD gti förut.
Kan de va för de går lite tyngre med 4wd eller ?

isf, hur ska ja ge den mer soppa med orginal sprut ?

Ja nu står de still . Blir så less, skit bilar :)

Lillen
2010-05-30, 21:32
Personligen har jag nog ALDRIG haft en 16V som spikat!
Definitivt inte så man hört det under belastning.

Men OM den spikar......
Borde ju kännas rejält slö på de höga växlarna då?
Testa att skruva tändningen lite , blir ju lite mer svårstartade iofs men du får mer vrid.
Slutar det då så kanske orginalinställningen är lite väl feg på en gammal motor?

razer
2010-05-30, 21:46
Felet på min var att kontakten till tändboxen hade ärjat och att det hade kommit in vatten i boxen (vattnet skadade två motstånd). PGA det så spikade motorn.

golf4life
2010-05-30, 21:55
Personligen har jag nog ALDRIG haft en 16V som spikat!
Definitivt inte så man hört det under belastning.

Men OM den spikar......
Borde ju kännas rejält slö på de höga växlarna då?
Testa att skruva tändningen lite , blir ju lite mer svårstartade iofs men du får mer vrid.
Slutar det då så kanske orginalinställningen är lite väl feg på en gammal motor?

Har aldrig heller varit med om de tidigare. Nej den känns inte direkt slö.
Och tror inte den ska ha ännu högre tändning, då spikar den ju lättare :)


Felet på min var att kontakten till tändboxen hade ärjat och att det hade kommit in vatten i boxen (vattnet skadade två motstånd). PGA det så spikade motorn.

Låter ju troligt.

Ska testa en annan box om ja har :)

rpgti
2010-05-31, 00:45
skumt att den spikar? min golf 2 ryckte som satan men ingen spikning, ville rycke över 4000rpm , men bytte rotor,fördelarlock osv så löste de sig:)

förresten soppa pumpen funkade perfekt bilen startade som en klocka efter 2 år :P

golf4life
2010-05-31, 11:28
skumt att den spikar? min golf 2 ryckte som satan men ingen spikning, ville rycke över 4000rpm , men bytte rotor,fördelarlock osv så löste de sig:)

förresten soppa pumpen funkade perfekt bilen startade som en klocka efter 2 år :P

Ja tycker vi med. går klockrent förövrigt så.

Okej va kul :)