handdator

Visa fullständig version : BMW ägare som vill köpa ny GTI



samuel2
2010-05-29, 19:10
Hej alla GTI fantaster!

Kommer antagligen beställa en ny GTI i sommar :)

Har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på.

Med tanke på att GTI har andra stötfångare än de billigare modellerna är detta ett problem även för Golf? Någon som ni hört / ni själva råkat ut för detta?

Finns några andra specifika problem på nya GTI:n?

Trevlig kväll!

/Samuel

Åkesson
2010-05-29, 21:55
Jag har aldrig hört talas om att en Golf GTI Spoiler blivit stulen

Loxarn
2010-05-30, 12:13
Kan ha att göra att det finns 100gånger fler e39or med mpaket än vad det finns golf 6 gti's, större marknad för stöldgodset så att säga...


resten av dina frågor kan jag inte så mkt om...men har själv haft en bmw i 8år som jag försöker förtränga

btw, har du rost i fågelbadet och strulande elektronik? har fått för mig att alla e39 har det :/

jockem
2010-05-30, 14:24
Kan inte tänka mig att de går att plocka av xenon och stötfångare bara i en handvändning.
De borde vara en del skruvande och brytande för att få bort allt om bilen är låst.

samuel2
2010-05-30, 15:13
Tack för svar! Alla åsikter är välkomna!

Åkesson, verkar lovande. Då kanske man inte behöver vara så rädd för det ändå. Har tyvärr ingen garageplats utan bilen måste stå ute visserligen på en privat parkeringsplats men ändå.

Loxarn, jodå rost i fågelbadet (vid tanklocket) har jag haft. Dessutom är motorhuven utbytt 2 gånger, bakluckan 1 gång och båda framdörrarna 1 gång på grund av rost i falsarna/plåtvikningarna. Detta har dock gått på goodwill utan problem tyvärr är BMW:s lackfirma ett skämt i Malmö. Backspegelfästena i aluminium har dessutom oxiderat så dessa är också omlackade dock på min bekostnad.

Elektroniken verkar däremot vara av god kvalité i alla fall på mitt exemplar förutom döda pixlar i radiodisplayen som gör att man inte ser vilken kanal man valt.

Inga andra synpunkter på eventuella problem? Några kända barnsjukdomar?

Åkesson
2010-05-30, 16:55
Golf 6 är ienteligen inte en ny modell utan bara en facelift från Golf 5. Så för hopplingsvis så är alla barnsjukdommar borta. Jag har inte haft några problem med min Golf 6 GTI än. Sen sitter frontspoilern med ca 35 skruvar så det är ju inte nångot man tar bort snabbt ;) Det tog mig 1 timme första gången innan jag hade hittat alla skruvar. Och för att får bort lampan så måste man först ta bort spoilern då vissa skruvar är gömda bakom spoilern.

canterbury
2010-05-30, 23:13
hmm om nu detta händer kanske man borde flytta till ett område där de inte demonterar din bil. Men tror det är vanligt bland bmw folk, är ju en viss typ som kör bilarna och de som inte har råd med det tar väl delarna och försöker bygga sig en m wannabee modell. Skulle en 740 raggare sno kjolen till en c70 t5a för att de ska se lite värre ut? HAHA Har aldrig hört talas om det,,, sorry men när jag läste din fråga skrattade jag verkligen rakt ut! :) Du menar alltså allvar? I så fall lär väl folk som snor sånt inte respektera dina fälgar eller stereo heller så ha en bra försäkring säger jag... Sexan är en framför allt tystare och kanske lite mer slätstruken än femman. Personligen gillar jag att ta bort alla emblem bilarma istället för att skryta och sticka folk i ögonen, ,men framför allt för jag gillar de cleant. Tror fler gör det och det leder nog till att bilen får vara ifred... Nä köp du en gti och var glad över att det är en bra rolig praktisk bil, med folk som faktiskt älska vw kulturen blir lyckan fullständig. Sen får jag nog lägga till att de flesta vw ägare är hyffsat normala, de sitter inte och kedjeröker 15 st i baksätet på sin fusk gti med stulna emblem utan sitter det ett gti emblem på den så går den oftast snabbt också :P

samuel2
2010-05-30, 23:46
borttaget...

jimZon
2010-05-31, 09:49
canterbury, bor faktiskt i ett av Malmös bästa områden. Tyvärr verkar ingen stad eller område vara förskonat i Sverige.

Det lovar dock gott att Golf inte verkar vara drabbad!

Jag kan inte mer än hålla med. Jag bor på Kungsholmen och en väldigt lugn del av denna. Min granne har en BMW M3 -2007 som någon hade snott motorhuven, kofångaren och delar av motorn under natten! Det finns säkert 60 lägenheter som vetter ut mot den smala gata som bilen stod parkerad på. Ingen verkar ha vaknat.

Folk är grymt fräcka ibland!

samuel2
2010-06-03, 18:03
En helt annan fråga men vad kör ni på verklig förbrukning blandad körning respektive motorväg?

canterbury
2010-06-05, 00:29
0,6 motorväg typ med farthållare , runt 0,9-1,3 blandat i stan. Jag är ganska nöjd med det med tanke på rätt friska hästar och ganska tung bil plus kronisk tyngd påverkan av högerfot

Gti
2010-06-05, 09:42
En helt annan fråga men vad kör ni på verklig förbrukning blandad körning respektive motorväg?

Jag pendlar 5.5 mil dagligen, motorväg båda vägarna. Brukar ligga på runt 0.8 i lagligt tempo. 0.6 kommer jag bara ner till om jag kör 50-70-90-vägar. Senaste tanken hade bilen dragit 0.83. Har nu tankat fullt med V-power och hittils ligger den på 0.78 enligt färddatorn, ska bli intressant att se om kronan dyrare soppa gör någon skillnad :)

En kul sida där man kan lägga upp sin tankhistorik och få en massa statistik är www.fuelly.com.