handdator

Visa fullständig version : Knackar när jag backar



Joffo
2010-05-29, 13:21
Hej

Jag är ägare av en Golf IV 98:ans årsmodell tredörrars varianten.

Har ett knackande/tickande ljud när jag backar. Låter när kopplingen är uppsläppt. Ju fortare jag backar desto mer låter det.
Knackandet försvinner helt när jag kör framåt.

Någon som har varit med om detta? Eller vet vad det kan vara?

mt4base
2010-05-29, 15:51
En trasig drivknut?

Joffo
2010-05-29, 22:18
En trasig drivknut?

hahaha nejdu! Va växellådan som är paj! Din pajas.....där rök skatteåterbäringen....

golf666
2010-05-29, 22:28
Brukar kunna bli så när tidigare ansvarslösa ägare slängt i backen fast dom rullat frammåt.
Till slut så blir backdrevet skadat och då uppkommer de där ljudet.

Har haft så på flera golfar, och lådorna kan gå rätt länge med detta ljudet utan att de rasar.
Bara man backar lite lugnt..

Morsan har kört så med sin Golf 3a i 2 år nu utan att de blivit värre iaf!

mt4base
2010-05-29, 23:20
hahaha nejdu! Va växellådan som är paj! Din pajas.....där rök skatteåterbäringen....

Pajas?

magnusT
2010-05-30, 21:17
Lådan på min caddy -05:a låter nåt liknande. Så det är bara att backa lugnt och hoppas att den håller länge.

Joffo
2010-05-31, 08:47
Pajas?

Ursäkta språket mt4base. Vet inte varför jag skrev så, kan ha varit upprörd över bilen..

Är det möjligt att renovera lådan för en billig peng, eller är det kört och jag får lov att köpa en ny låda?

Den nuvarande växellådan är en 02K växellåda med växelkodsnummer DLP, har svårt att hitta en sådan låda. Är det någon som vet vilka lådor som passar. Jag letar på bildelsbasen.se och hittar nästan bara växellådor med beteckningen ERT, DQY, CZM och en massa andra, om någon vet så uppskattas svar otroligt mycket!

Mini_me
2010-06-02, 21:27
Ja det är möjligt att renovera..men då måste lådan ur och folk som vet hur man renoverar lådor tar ofta bra betalt för det (Kunskap kostar utanför Google..=) )

Joffo
2010-06-04, 09:17
Ja, jag får köra så länge det går. Dyrt sånt där med växellådor, speciellt när man är fattig student.

Likvid
2010-06-15, 13:31
Jag hade samma sak på min Golf IV när jag backade, det smällde till en dag jag skulle backa ut från en parkeringsplats, jag backade lite för hårt tyvärr.

Det snattrade utan like så fort man backade.

Sen körde jag nog 6000 mil med detta innan lådan rasade av andra problem dock, nitarna gick av på slutväxeln.

Så du kan nog köra långt tag med det problemet, problemet är ju att du förmodligen nu har en del metallflis i lådan som sätter sig i lagren.