handdator

Visa fullständig version : startproblem vid varm motor (JJ)



JoeSchmoe
2010-05-25, 17:38
tjena!

när bilen e kall startar den utan problem,
men efter stopp på kanske 5-10 min så vill den inte riktigt, startar till lite för att snabbt dö igen,
detta sker 1 eller möjligen 2 ggr, sedan e det dött!

då får jag stå o tugga på starten i säkert 10 sek, eller ännu längre, innan den startar.
men tillslut kommer den igång å då går den utan problem.

ibland när jag startar den går den bara på 3cyl, har tom. hänt att den gått på 2 i början..

tänddelar är bytta.

kan det ha med bränslesyst. att göra?

nån som vet?

tack // joel

kim_gulle
2010-05-25, 18:03
Detta sker på min KR 16v också. Händer bara när motorn är varm. Är den kall så bluddrar den igång också.

Viktor Cz.
2010-05-25, 19:03
Låter som problem med kallstartventil alt tillsatsluftventilen.
Lite intressant läsning om K-jetronic: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923

TinyMicke
2010-05-25, 19:04
Det låter som att ni har läckande spridare, som fortsätter att droppa bränsle i förbränningrummen efter att bilen slagits av.
Då blir bilen sur och svårstartad. När sedan bilen stått lite längre, så har bränsletrycket sjunkit så pass att spridaren slutar att läcka, då torkar det upp igen och bilen blir lättare att starta.

Spridarbyte, eller med lite tur, en ultraljudstvätt av spridarna, är medicinen.

Ryck upp spridarna och kolla sprutbild/mängd på samma gång.

/Micke R

JoeSchmoe
2010-05-25, 19:42
ok, det låter ju rimmligt.

ska ja ta ur spridarn då och sedan starta bilen? hur får ja ur spridarna?

Alpine
2010-05-25, 21:34
Min var omöjlig att starta innan men startade myyyyyyyyycket lättare i kallt väder och var det varmt var det som sagt omöjligt nästan. Testade med startgas och då startade den direkt så jag kapade jordkabeln som gick till kallstartsventilen och drog in till en brytare i bilen som jag trycker på precis när jag startar motorn så nu startar den i alla lägen jämnt utan nötning och 5min damp :) Vad felet är har jag INGEN aning om alls för pumpen är det nog inte och inte bensinfiltret heller så antagligen regulatorn eller spridarna.

JoeSchmoe
2010-06-04, 19:28
får ta upp detta igen nu lite..
bilen e fortfarande likadan.. men innan den startar efter 10-15sek nötning så luktar det massa bensin
har kopplat ur både kallstarten och tillsatsluft. ingen skillnad alls

kan det vara nått med tändning?

en kompis prata om att tändspolen kunde va dålig? kan man mäta dem? att dem blir heta som fasen.. vet inte om min blir det ;) men ville kika här om det kunde va så?

tacksamför svar! // JOel

tjipp
2010-06-06, 21:38
verkar som du antingen har inkontinens i nån spridare så det står å sölar efter man stängt av..
eller, problem med nån tempgivare så den fetar på såsen fasten den är varm.
Eller så kanske du har luftläckage runt insug/spridare eller dyligt..

Men tråkigt nog hade jag precis detta fenomen på en mk1gti som toppackningen hade gått på..
lite "pys" läckage mellan cylindrarna hade jag då.

Gör ett komptest så vet du om det är så illa eller ej!

JoeSchmoe
2010-06-07, 19:34
tja,
gjort komptest idag och det såg bra ut. 13bar på samtliga cylindrar.
vet inte vad det ska vara för värde. men det var ju jämt rakt över iaf.
detta borde väl utesluta nått sånt tråkigt?

finns det fler givare som "fetar på såsen" än kallstarten? för den är urkopplad iaf.

// JOel