handdator

Visa fullständig version : Seg gasrespons på GTI gen. 6



bcr
2010-05-25, 15:22
Har nyligen bytt upp mig från en GTI årsm. 2008 till en ny GTI.
Kul bil som jag är nöjd med på alla punkter utom en.

Gasresponsen.
Zzzzz....

Moderna bilar är utrustade med elektronisk gaspedal, så även min GTI. Det finns därför ingen mekanisk kontakt (gaswire) mellan gaspedal och insprutning vilket innebär att det händer noll den första nedtryckta centimetern av gaspedalen innan programmet sänder en signal till styrboxen. Känns ungefär som att trampa på en mjuk svamp...

Nya GTI´n har sämre gasrespons än generation 5 vilket förvånar mig. Ni som bytt från gen. 5 till gen 6 har säkert uppmärksammat fenomenet.

Frågan är vad gör man åt det?

Finns tydligen något som heter Sprintbooster, någon på forumet som provat ?
Förbättras gasresponsen genom en BSR-trimning ? Någon som vet ?
Se diskussion brittiskt GTI-forum nedan;
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=155940.0

Hilfe!
/Håkan

ThomasT
2010-05-25, 16:44
För att förtydliga, med gasrespons menar du:

1. Tiden mellan att du rört gaspedalen och tills gasspjäller rör sig(och bilen börjar accelerera).
eller
2. Att du tycker du får trycka ned padalen för långt innan kraften kommer.

svar:

1. Är nog tyvärr inget man kan fixa. Jag har själv en C30 1.8F med en helt sjuk fördröjning på pedalrörelserna.

2. Går att ändra. Många chippfirmor ändrar denna för att man ska tycka bilen blivit piggare. Man ändrar alltså förhållandet mellan pedalrörelse och spjällrörelse(eller om man så vill begärd effekt av styrdonet).

Typ:
orginal: 30% gaspedal ger 30% gasspjäll
med chip: 30% gaspedal ger 40% gasspjäll... osv.



.

jimZon
2010-05-25, 19:08
På DSG-lådan så kan jag väl säga samma sak som du: Jag upplever att det tar tid från att gaspedalen trycks ned till att bilen reagerar, speciellt om man justerar den mjukt. Jag trodde detta berodde på DSG-lådan och inte själva bilen. Om man ligger i köer så tycker jag att bilen kan uppfattas som "ryckig".

Upplever du samma sak?

AXL72
2010-05-25, 22:30
Har samma fenomen på min TSI. Tycker att det är ganska jobbigt att få till samspelet mellan gas/koppling på ett bra sätt när jag kör i stadstrafik med kökörning osv. Fan, i bland låter man ju som en gammal gubbe som slirar på kopplingen när man ska iväg...

bcr
2010-05-25, 22:51
På DSG-lådan så kan jag väl säga samma sak som du: Jag upplever att det tar tid från att gaspedalen trycks ned till att bilen reagerar, speciellt om man justerar den mjukt. Jag trodde detta berodde på DSG-lådan och inte själva bilen. Om man ligger i köer så tycker jag att bilen kan uppfattas som "ryckig".

Upplever du samma sak?

Du har säkert inget fel på DSG-lådan. Jag upplever detsamma med manuell låda.
Gasresponsen är på våra bilar elektronisk och programmerad enligt vissa parametrar, sannolikt med fokus på bränslebesparing.
Frågan är hur mycket gasresponsen förbättras med Sprintbooster eller en omprogrammering typ BSR?

Jag frågar igen, någon som testat Sprintbooster eller märkt skillnad efter en omprogrammering?

/Håkan

jimZon
2010-05-26, 09:00
Kikar man på denna graf från BSR på PPC3 steg1 så verkar den ge lite mer effekt tidigare i alla fall:

http://sv.bsr.se/bilder/_/PChart_x480y540_203_0.png

ThomasT
2010-05-26, 09:09
Kikar man på denna graf från BSR på PPC3 steg1 så verkar den ge lite mer effekt tidigare i alla fall:

Det där är ju vid full gas, det behöver inte betyda att den känns piggare vid normal körning.

MEN förr i alla fall så mappade BSR om gaspedals kurvan, så den gav mer gas tidigare. = känns piggare eller som jag själv tycker... ryckigare... :)

.