handdator

Visa fullständig version : Golf G60 med dåligt laddtryck, hjälp! (PROBLEM LÖST)



erik7000
2010-05-24, 19:22
Min chippade Golf har plötsligt sluta ladda 1bar och laddar nu 0,6bar. Ibland när man trampar till på pedalen kan laddtrycket snabbt gå upp till 0,8 - 1 bar, sedan dippar ner till 0,6 igen. Det ser precis ut som att det läcker laddluft.

Idag prövade jag att trycka systemet men kunde inte märka av någon slangläcka... Något jag misstänker är att laddtrycket läcker igenom återcirkulerande (spjällhuset).

När den slutade ladda 1bar så slutade också kompressorn att vissla/vina till när man släpper igenom återcirkulerande.

För 2 veckor sedan så funkade laddtrycket när jag körde en sväng men sedan upphörde igen, mycket märkligt...

Någon som har ett hum om vad felet skulle kunna vara?

danno
2010-05-24, 22:11
hur ser remmen och spännaren ut.

erik7000
2010-05-25, 08:39
Både självspännaren och rämmen är nya och ser bra ut. Rämmen är en 40, orginal ska vara 55. köppte mindre eftersom att jag har mindre kompressorhjul.

erik7000
2010-05-31, 23:30
Nu har jag kollat om fullgas-switchen funkar och om spjället stängs helt vid fullgas och det gör det. Då är frågan om det kan vara soppan eller tändningen??
vid höga varvtal kan man känna hur bilen pulserar framåt... kan det vara på g av att den går magert?
Bränslefiltret är bytt och alla slangar har jag gått igenom... det är om soppa pumpen börjar att ge sig?

erik7000
2010-06-02, 22:16
Har nu kollat lambda och bilen går för fett... antagligen för att den inte får laddtryck. Antingen så slirar rämmen eller så är kompressorn dålig. Hur kan man märka symptom på om kompressorn är kass?

Fors
2010-06-04, 09:56
Ett symptom på sliten kompressor är ju om det är massa klegg i tryckrören... brunt/grått och kletigt. Tänk på att det är fullt normalt om det är en tunn oljehinna i alla rören.. men klegg är inte bra.

erik7000
2010-06-04, 15:10
Ser ut som om det är en oljehinna i tryckrören. Kompressorn verkar snurra fint utan några missljud.
Är helt slut på egna ideer vad det kan vara nu... kan det vara något el fel som orsakar det?

Sn00k
2010-06-04, 17:49
titta över ISV:n.. tomgångsstabiliserings-motorn.. membranet i denna pallar bara med laddtryck över 0.8 i kortare stunder, sen spricker det, och läcker laddtryck, en trasig sådan ger precis fenomenen du beskriver i denna tråd.. bara en tanke.. =P

erik7000
2010-06-06, 10:34
titta över ISV:n.. tomgångsstabiliserings-motorn.. membranet i denna pallar bara med laddtryck över 0.8 i kortare stunder, sen spricker det, och läcker laddtryck, en trasig sådan ger precis fenomenen du beskriver i denna tråd.. bara en tanke.. =P
Tack du är en ängel! (A) Felet funnet! Ladd luften läckte genom tomgångsstabiliserings-motorn.
Kör med en plugg där nu ist. Funkar fint!

R.Grönberg
2010-06-06, 19:11
Hade du även ett lustigt knäppande ljud på din ibland? Hade det på min gamle golf g60 men hittade aldrig felet

Putte_70
2010-06-06, 20:48
Tack du är en ängel! (A) Felet funnet! Ladd luften läckte genom tomgångsstabiliserings-motorn.
Kör med en plugg där nu ist. Funkar fint!

Vart sitter denna tomgångsstabiliserings-motor någonstans?
Polarens G60 har ungefär samma problem, får inget bra laddtryck om man inte trycker ner gasen ordentligt i golvet.

Fors
2010-06-06, 20:52
Vart sitter denna tomgångsstabiliserings-motor någonstans?
Polarens G60 har ungefär samma problem, får inget bra laddtryck om man inte trycker ner gasen ordentligt i golvet.

Sitter mellan insuget och bypass-röret, ligger uppepå ventilkåpan, så att säga..

erik7000
2010-06-07, 19:35
Hade du även ett lustigt knäppande ljud på din ibland? Hade det på min gamle golf g60 men hittade aldrig felet
Inget som jag lagt märke till iaf, så tror inte det. =)