handdator

Visa fullständig version : Resonansljud efter byte av båda ljuddämparna samt flexidelen, Golf IV 1,6 16V



Ali B
2010-05-24, 16:14
Hej

Har en golf, årsmodell -01 med 1,6 16v motorn. Lämnade in denna för byte av avgasröret bakom katten samt byte av flexiröret (kapade det gamla och svetsade dit ett nytt). Jobbet gjorde en mekonomen verkstad. När jag hämtade ut bilen så lät den värre än innan bytet, speciellt när den är kall. Jag får ett resonansljud (vibrationer?) vid 2500 och 3500 rpm. Lämnade in den två gånger till, till samma verkstad samt en gång till en annan mekonomen verkstad men det enda de kunde säga var att de nya systemen kan ha lite annorlunda ljud ???

Är det någon som har varit med om något liknande eller har tips på vad man ska göra ? Är det bara och acceptera kanske?

Tack på förhand!

VWGolIV
2010-05-25, 00:49
Det skall ju inte låta sämre än orginal, om man inte valt sportsystem.

Väljer man orginal så skall det låta orginal.

Ali B
2010-05-25, 11:55
Det är orginal alltihop. Men man påstod att bara för att jag inte bytt katalysator och man svetsat i rören så kan det låta annorlunda. Ja får ringa och klaga igen =)

Hooloowoo
2010-05-25, 13:00
Det ligger inte emot karossen nånstans under då..? Att man liksom "fulspänt" upp det för att det inte ska hänga.. Det brukar kunna ge upphov till en del resonansljud.

Ali B
2010-05-25, 13:54
Ne det gör ju inte de. Fick titta under bilen tillsammans med mekanikern och det var bra avstånd överallt tyckte jag. Det som är konstigt är att det låter väldigt mycke mer när bilen är kall, misstänker att det är delarna det är fel på ?
Hur som helst så har jag kontaktat mekonomen igen och de ska diskutera vad som kan tänkas vara fel =)

VWGolIV
2010-05-25, 15:29
Jag har bytt på min 1.6a och jag fick samma ljud som före bytet.

Så något med ditt system är ju fel.

Ali B
2010-05-25, 15:35
Ja jag misstänker det. Ville bara kolla så att jag inte är ute och cyklar när jag kräver att mekonomen ska göra nåt åt saken. Man fick ju nästan för sig att de kunde ha rätt =)
Tack för hjälpen !

Särkelä
2010-05-25, 18:10
har bytt ett gäng flex rör på dom dära o kan säga att efter man svertsat dit ett nytt så händer det i vissa fall att det blir ett litet anorlunda ljud. Svårt som fasen o förklara varför för jag har inte kommit på varför det blir så redigt..

Men om det låter mycket o du irriterar dej på det så försök få dom te o fixa det..
Ville bara flika in att det händer att det blir så ibland.

danno
2010-05-25, 23:24
hur sitter slutröret/rören? ibland kan det bli en massa resonans om avgaserna studsar på kofångaren typ..

Ali B
2010-05-26, 12:58
Ja det där med svetsningen kan ju vara boven. Fick info från verkstan att det skulle bli lika bra som att byta främre röret dock. Kanske var dumt av mig att tro på det där då det alrig blir lika bra om man svetsar, men money talks, så är det ju ibland =)

Slutrören sitter innanför kofångaren men är böjda ner i backen. Har läst någonstans att bagaget kan bli en resonanslåda om slutrören slutar "innanför" karossen, men å andra sidan så såg det likadant ut orginal..

plastjanne
2010-05-27, 11:31
Det ska inte bli bli nått annat ljud om du inte byter till sportsystem eller nått annat märke, men kör du originaldelar så ska det låta original, kräv att dom byter systemet, eller att du får tillbaka en summa pengar om du kan leva med (oljudet) jag litar inte på mekonomen, dom är ofta dyrare än märkesverkstäder, så jag kör strikt märkesverkstad, men pengar är pengar, och har man inte mycket a dom så ska man vara rädd om dom!

Ali B
2010-05-27, 12:21
Jag kontaktade mekonomen och ville reklamera alltihop. Då påstår man att ljudet inte alls orsakas av avgassystemet =S Nu har jag bokat tid för felsökning hos V.A.G för att få ett skriftligt bevis på att det är avgassystemet som orsakar oljudet. Tid om två veckor.

Ali B
2010-06-07, 08:27
Nu har bilen varit inne på V.A.G. Man upptäckte ett läckage i skarven mellan de nya dämparna och katten. Pinsamt mekonomen !!!

Ali B
2010-06-18, 21:09
Nu har mekonomen bytt den läckande skarven men inte blev det något bättre. Är det någon som vet hur man ska gå tillväga om man vill reklamera, ska man kontakta allmänna reklamationsnämnden eller mekonomens huvudkontor ?