handdator

Visa fullständig version : Farthållaren hoppar ur...



Zäta
2010-05-20, 23:41
Hej! Har en Golf Gti-99 med "vajergas" och fabriksmonterad farthållare.

Jag har läst tidigare inlägg om farthållare som inte fungerar. Min farthållare går dock att aktivera och ligger kvar ca 2-10 sek så länge det är plant eller nedförsbacke, men så fort det blir "motstånd"/uppförsbacke och farthållaren måste ge gas så lägger den av. Sedan går det inte att få i farthållaren igen om jag inte stänger av tändningen först.

Någon som vet vilken komponent som strular?

Mvh Z

VWGolIV
2010-05-21, 10:15
Har den alltid varit så här eller när började felet uppstå?

Har du en box framme vid motorn som går till vajern ?

Zäta
2010-05-21, 20:28
Har den alltid varit så här eller när började felet uppstå?

Har du en box framme vid motorn som går till vajern ?


Ja på ena sidan gasspjällhuset sitter gasvajern. På andra sidan (av "spjällaxeln") sitter det en box med en el-kontakt på. Dessa stift är kontrollerade och ser bra ut.

Felet har varit sedan jag köpte den för en dryg månad sedan. Bilen snart gått 23000.

JunJin
2010-07-12, 01:11
Har exakt samma problem på en likadan bil med samma spec, Golf GTI -99 viregas och fabriksmonterad farthållare.

En felkodsavläsning med VCDS säger att på Adress

01: Motor

1 fel funnet

000528 - Gasspjälldon (V60)
27-10 - Orimlig signal - Intermittent fel


Jag råkade ut för detta problem första gången när bilen nästan var ny och jag kopplade loss batteriet av någon annledning, då fungerade inte farhållaren och hade ovan angivna hyss för sig.
Vid ett besök på den lokala vag verkstaden bad jag dom läsa av felkoder men dom kunde inte hitta något.
Av någon konstig anledning så fungerade farfhållaren efter denna manöver, jag har fått göra om samma procedur flera gånger men sedan ett par år tillbaka så går det inte att lura farthållaren med detta heller.

Sist jag pratade med verkstaden om detta så trodde dom att det kunde vara spaken men jag tackade nej till ett sådant experiment för flera tusen kronor, för jag tycker inte att det verkar som en felkälla med den fel symptomen som trådskaparen och jag själv har.

Jag har tillgång till VCDS och kan läsa felkoder men jag har inte dokumentation i form av verkstadshandböcker för att kunna använda alla funktionerna i programmet

Jag har konstaterat att det sitter en altitudmätare "höjdmätare" precis bredvid oljeburken till bromsarna, den är ihopkopplad med gasspjällhuset.
Vid mätningar så fick jag fram lite ojämna mätvärden, så jag skall forska vidare på den en stund.


Det kanske finns någon som jobbar med detta på heltid som har några friska ideer.

ovredsson84
2010-07-12, 05:55
Kör ni med original baklampor?
Fick liknande symtom när jag hade andra på min då blev ohm värdet fel till broms ljuset då där var fler glödlampor. Då dumma sig farthållaren.

VWGolIV
2010-07-12, 09:27
Farthållaren kan sluta fungera om 1 eller flera bromslampor går sönder med, Det har hänt på min bil och tog bra lång tid innan ja hitta felet.

JunJin
2010-07-22, 13:23
Nu har jag löst problemet med min farthållare och det är troligen samma fel med trådskapare Zäta´s farthållare.

Bilen har varit stömlös av någon anledning"stått en längre tid och laddat ur av larmet elller dyligt, arbeten på bilen som kräver demontering av batteripolerna" .

Åtgärden för att få det att fungera igen var att göra en grundinställning av gasspjälldonet (V60) med en dator i mitt fall med VCDS som jag efter ha läst igen instruktionsboken ordentligt hittade instruktioner och andra uppgifter som behövdes.

Min farthållare har fungerat i över en vecka sedan jag gjorde grundinställningen.


Roger