handdator

Visa fullständig version : NOS Octane Boost - Snake oil eller inte?



HRC
2007-07-01, 00:22
Är det någon som provat deras additiv? Påstås höja oktanen med 3-7 enheter beroende på sort. Vore ju kul ifall det...105 oktan...wow...ja, äsch, det är nog bara lacknafta i tjusig förpackning ändå. Som alla de andra undermedlen. Eller vad skall man tro?

http://www.speeding.co.uk/acatalog/NOS_Fuel_Additives.html

pekka kiiskilä
2007-07-01, 01:03
Dahlhems säljer ju nos oktanhöjare med och dom säger att det funkar men jag har inte provat därimot så kör jag med en annan oktanhöjare med blyersättning som gör en skilnad för jag har märkt en bättre gång i motorn samt att han jag köper av kör sin rallycross bil med samma prylar och den höjer väl ca max 4 oktan.

Sn00k
2007-07-01, 12:45
innan bugrun köpte jag en sån där svart NOS-flaska, mest som en kul grejj, men när jag sedan finjusterade mappningen.. så lyckades jag öka tändningen 3-4 grader under full belastning, där vridet är som högst.
provade sedan att ladda 2.35bar istället för 2.0 nere på mantorp.. utan minsta bekymmer av spikningar.
tidigare spikade det bara jag la på EN grad tändning till.
blandade en såndär svart flaska(+6 enheter) på 55 liter v-power, vilket borde ge 105 oktan då.
detta är alltså provat under ganska extrema cylindertryck/testförhållanden, så slutsatsen jag kan dra av det hela, är att det funkar, å det funkar jävligt bra.

Sn00k
2007-07-01, 12:53
vid 2.0bars laddtryck blev 13.1s på 402m den bästa tiden för helgen, men med en 60-fotare som pendlade mellan 2.3-2.4s, så skvallrar det en del om att motorn knuffar ur sig nån liten frisk ponny iaf, vid 2.35bar var det betydligt rappare endå, även om fäste saknades, men som sagt, inte en spikning, där det tidigare var helt stopp i tändkurvan.

HRC
2007-07-01, 22:15
Aha. Intressant. Kul när något fungerar som det påstås för en gångs skull. Men det lär väl vara bortkastade pengar att hälla det i vanliga standardbilar som inte labbar med tändning och laddtryck, frågan är om motorn har någon nytta av det om inte bilen spikar i vanliga fall t.ex.

Sn00k
2007-07-02, 01:02
det är precis som du skriver, en vanlig motor kan inte utnyttja det alls, bortkastade pengar.

foffa2002
2007-07-02, 19:15
Är det någon som provat deras additiv? Påstås höja oktanen med 3-7 enheter beroende på sort. Vore ju kul ifall det...105 oktan...wow...ja, äsch, det är nog bara lacknafta i tjusig förpackning ändå. Som alla de andra undermedlen. Eller vad skall man tro?

http://www.speeding.co.uk/acatalog/NOS_Fuel_Additives.html


Man kan nog kalla det snake oil.

Dom består till 99.9% av toulene.
Det kan du köpa i din färgbutik.

Och för att få insikt i hur mycket som behövs om du tex har 10Liter 98 oktan och häller i 10liter 104 oktan så blir det 101 oktan.

Så att pytsa i 3-4dl ger 0.1-0.3 point dvs inte ens en oktan

jocke.w
2007-07-02, 20:05
innan bugrun köpte jag en sån där svart NOS-flaska, mest som en kul grejj, men när jag sedan finjusterade mappningen.. så lyckades jag öka tändningen 3-4 grader under full belastning, där vridet är som högst.
provade sedan att ladda 2.35bar istället för 2.0 nere på mantorp.. utan minsta bekymmer av spikningar.
tidigare spikade det bara jag la på EN grad tändning till.
blandade en såndär svart flaska(+6 enheter) på 55 liter v-power, vilket borde ge 105 oktan då.
detta är alltså provat under ganska extrema cylindertryck/testförhållanden, så slutsatsen jag kan dra av det hela, är att det funkar, å det funkar jävligt bra.

99,6 i bästa fall.......inte 106oktan

Bengan.U
2007-07-02, 20:12
Hej.

Är det så lyckat att blanda i toulene ?
Toulene löser upp gummi. Slangar och packningar. Oringar.Pumpar går sönder.

Bör man ju ha i åtanke,
när man blandar upp sådana mängder.

MVH/Bengan.U

foffa2002
2007-07-02, 20:36
Hej.

Är det så lyckat att blanda i toulene ?
Toulene löser upp gummi. Slangar och packningar. Oringar.Pumpar går sönder.

Bör man ju ha i åtanke,
när man blandar upp sådana mängder.

MVH/Bengan.U

Pumpsoppa innehåller stora mängder toulene
95 vs 98oktan

2liter på tex 18liter är rek

Bengan.U
2007-07-02, 22:19
Pumpsoppa innehåller stora mängder toulene
95 vs 98oktan

2liter på tex 18liter är rek

Hej.

Jo visst de vet jag att den gör.
Men för att höja oktantalet som beskrivs i tråden,
så krävs ju betydligt större mängd av toulene,eller hur ?
Hur reagerar gummidelarna då ?

MVH/Bengan.U

foffa2002
2007-07-02, 22:21
Hej.

Jo visst de vet jag att den gör.
Men för att höja oktantalet som beskrivs i tråden,
så krävs ju betydligt större mängd av toulene,eller hur ?
Hur reagerar gummidelarna då ?

MVH/Bengan.U


Ja för att får tex 101 oktan av 98 så krävs det 50/50

2liter på 18liter v-power är rek

Sn00k
2007-07-03, 22:44
..och foffa skriver om den gamla varianten som inte funkade alls.. =)

som sagt.. har testat den nya, och struntar i vad den innehåller eller vilket oktantal det blev på bränslet, den funkade långt över förväntan, och tro mig, JAG var skeptisk!

foffa2002
2007-07-04, 18:10
..och foffa skriver om den gamla varianten som inte funkade alls.. =)

som sagt.. har testat den nya, och struntar i vad den innehåller eller vilket oktantal det blev på bränslet, den funkade långt över förväntan, och tro mig, JAG var skeptisk!


Hehe ;)
Som vanligt då "och struntar i vad den innehåller eller vilket oktantal det blev "


De är baserad på toulene den med

Dra till färghandeln så är det mycket billigare 30:- litern vs 200:- litern

Sn00k
2007-07-05, 14:37
"Dra till färghandeln så är det mycket billigare 30:- litern vs 200:- litern"

ja det lär väl testat det med kanske =)

har fått nys om en annan som används mycke inom rally, som ska vara riiktigt bra, tillverkas inte långt härifrån =)