handdator

Visa fullständig version : Elfel i polo??



kaiserclaw
2010-05-20, 15:36
Hallå där!

Har en VW Polo -00 som har varit lite tjurig vad gäller elhissen på förarsidan. Jag upptäckte i vintras att något spån som ägt bilen tidigare hade varit inne i kabelstammen i dörren och rotat och skarvat ihop en kabel med tejp!
Jag lödade kabeln och drog över krympslang och då fungerade elhissen igen..
Efter någon månad var det samma visa igen och jag hade varken tid eller ork att felsöka då det var jävelkallt ute och jag hade ingen plats i garaget för bilen...

Hur som helst, jag och frugan var ute och åkte en runda förra helgen och jag åkte som passagerare eftersom jag konsumerat en rejäl dos öl kvällen innan och hissade ner fönstret på passagerarsidan..
Vi kom hem, jag hissade upp fönstret och frugan låste bilen med fjärrlås-kontrollen.

På söndagmorgonen vaknar vi av att grannen bankar på dörren och undrar om vi hade mossa i bihålorna som lämnar bilen olåst och med ena rutan nere.

Jag ramlar ner och ut på gatan i hopp om att det var ett dåligt skämt från min granne, vilket inte är ovanligt, men kunde bekräfta att det han sagt var sant. Inga tecken på inbrott och inget saknades i bilen.
Jag drar ett lättnad suck och sätter mig i bilen, vrider på tändningen för att hissa upp fönstret, men ingenting händer.. Man hör bara ett klick från högerdörren! Vadfan!? Panik!
Samma sak gäller centrallåset.. jag trycker på kontrollen, blinkersarna blinkar till, larmet går igång men bilen låser inte!! Jag försökte låsa bilen med nyckeln, men bara förardörren låser då. Jag provade låsa inifrån med knappen till centrallåset som sitter i vänsterdörren vid elhiss-knapparna. Bilen låser men låser upp igen så fort man släpper knappen..
Jag plockade ner centrallåspumpen och till min stora förvåning ser det ut som den har badat - helt ärgad och rostig på lödytorna..

Kan det vara centrallåspumpen som orskar överslag eller dyl så alla fel uppkommer, så som elhissar och lås eller ligger felet någon annanstans? Jag menar, jag bör ju byta ut den för det hjälper väl inte att rengöra och löda om alla lödytor då komponenterna kan ha tagit stryk?

Tack på förhand!

kaiserclaw
2010-05-21, 10:30
........inga förslag??

VWGolIV
2010-05-21, 11:10
Du kan alltid prova att rengöra ytorna så de inte har kontakt med varandra så att säga.
Om lödytorna är dåliga så kan du löda om dem om du har verktygen till det.

Jag hade börjat där iallafall.

Kör inte polo själv men rengör o fixa till, kolla även andra kablar när du har det nere, vem vet vad förra bilägaren mer har hittat på ?!?