handdator

Visa fullständig version : Elektrisk servopump som låter (brummar) i Polo V 2010



Nisse
2010-05-16, 22:58
Jag har ett brummande ljud från styrservot som irriterar mig, det tystnar när jag rör ratten, då hörs bara surret från elmotorn men kommer igen när ratten är still. Nu har jag hittat ett tyskt forum där felet beskrivs som så men jag kan inte tyska och googleöversättningen blir lite knas från tyska. Om någon här inne kan språket så vore jag tacksam för en översättning av det väsentliga så jag får ett sammanhang och kan beskriva felet på VAG och visa att det inte ska vara så enligt högsta ledningen om jag fattat rätt. Länk till artikeln:
http://www.motor-talk.de/forum/servolenkung-komisches-summen-u-a-problemchen-t2399552.html

Tysk originaltext:
Meine Servolenkung machte im Stand (wenn der Motor an ist) immer ein surrendes/hydraulisches Geräusch. Sobald ich die Lenkung auch nur minimal bewegt habe, verschwand das Surren sofort! Sobald ich die Lenkung wieder losgelassen habe, fing das Surren sofort wieder an! Dieses Phänomen trat absolut immer und vom ersten km an auf! (Zuerst bemerkt habe ich es beim Volltanken in WOB bei km-Stand 20)

Von der Lautstärke her war es jetzt nicht übermäßig laut, dennoch übertönte es den Verbrennungsmotor im Standgas. Außerdem war es beim Rangieren komisch, wenn dieses Geräusch immer wieder verschwindet und wiederkommt. (Weil ich ja beim rangieren viel lenke)

Ich bin schon sehr viele Autos mit elektrohydraulischer Servolenkung gefahren, aber dass die Lenkung im Stand, ohne dass gelenkt wird Geräusche macht, war mir neu.

Also bin ich zum VW-Händler und hab dort mal nachgefragt. Der Serviceberater hat das Geräusch auch sofort vernommen, konnte aber zu diesem Zeitpunkt noch nicht sagen ob es normal ist, also ob es so gehört, oder ob ein Mangel vorliegt.

Er hat sich mit Wolfsburg auseinander gesetzt und nachdem die Wolfsburger den Sachverhalt geprüft haben (dauerte eine Weile), haben sie die Anweisung gegeben: Servopumpe tauschen!

Ich machte mir nicht viel Hoffnung, dass das Geräusch dann weg ist, denn ein anderer 1.4er Polo auf dem Hof hatte dieses Geräusch auch! (Aussage vom Serviceberater - ich selber habs nicht gehört) Der von mir gefahrene Trendline-Polo hatte dieses Geräusch auch, jedoch wesentlich leiser als bei meinem. Vielleicht lag es an der besseren Dämmung oder am lauteren Motor vom TDI, aber ich habe das Geräusch subjektiv wesentlich leiser wargenommen als bei meinem Polo.

Lange Rede, kurzer Sinn: Ich dachte das Geräusch sei beim Polo konstruktionsbedingt normal.

Nachdem ich mein Auto mit neuer Servopumpe wieder abgeholt hatte traute ich meinen Ohren kaum! Das Geräusch war weg!

Ich hab es später in der Garage bei absoluter Stille nochmal getestet: Wenn man gaaaaanz genau hinhört und wirklich alle anderen Geräuschquellen abschält (Radio, Lüftung) dann ist das Geräusch noch gaaaaanz schwach zu vernehmen. Aber sobald man auch nur die Lüftung einschält hört man es quasi nicht mehr! :)

Bestimmt ist die "bessere, leisere" Pumpe mittlerweile in die Serie eingeflossen. ;) Oder ich hatte wirklich ein fehlerhaftes Exemplar, nur warum hatten das die anderen Polos dann auch?


Googleöversättning:
Min servostyrning var i det tillstånd (när motorn är på) är alltid ett surrande / hydraulisk buller. Så fort jag flyttade styra ens minimalt försvann surrande omedelbart! Så snart jag släpper styrningen igen, började nynna en gång! Detta fenomen var helt slut och de första km på! (Första märkte det när jag är att fylla tanken i WOB vid km-Stand 20)

Volymen på henne att det var nu inte alltför högt, men det överröstade motorn på tomgång. Det var också roligt när manövrering när bruset försvinner och kommer tillbaka igen och igen. (Eftersom jag är så mycket i rang leder)

Jag är redan väldigt många bilar med elektrohydrauliska servostyrning gick, men att ledningen gör i staten utan buller är riktad, var nytt för mig.

Så jag är på VW-handlare och fick där i efterfrågan gånger. Tjänsten rådgivare har hörde ljudet direkt, men kunde inte säga i detta skede om det är normalt, det, om det finns en, eller om ett fel finns.

Han har behandlat efter Wolfsburg och Wolfsburg har kontrollerat fakta (tog ett tag) som de har gett instruktioner: byt pump servostyrning!

Jag hade inte mycket hopp att ljudet kan gå förlorad, för en annan 1.4er Polo på gården hade det här ljudet också! (Uttalande av tjänst rådgivare - jag själv inte är Habs) Den körsträcka på mig Trendline Polo hade detta ljud också, men mycket tystare än mina. Kanske var det på grund av bättre isolering eller på mässan av TDI-motor, men jag har ljudet subjektivt wargenommen mycket tystare än min Polo.

Lång historia kort: Jag trodde ljudet var normalt för Polo av design.

När jag plockade upp min bil med nya servopumpen och återigen kunde jag inte tro mina öron knappt! Bullret var borta!

Jag har den senare i garaget med absolut tystnad provas igen: Om du lyssnar noga och verkligen gaaaaanz skalar alla andra bullerkällor (radio, ventilation) så hörs gaaaaanz fortfarande svag. Men så snart ett varv på bara luften du kan höra det varken mer eller mindre! :)

Bestämmer "bättre, tystare" Pumpen är nu med i serien. :) Eller jag verkligen hade en dålig kopia, men varför hade de andra Polo då?

Nisse
2010-05-17, 16:19
Det löste sig, de får översätta själva ;-)