handdator

Visa fullständig version : Flärpljud från insuget



GTI-nissen
2007-06-30, 20:00
Jag har fått ett flärpljud från insuget på min Passat V6 som låter ganska löjligt om man säger så...

Har haft isär och kikat om det har varit något som legat och vibrerat i luftdraget men hittar inget. Kan det vara värmetråden som vibrerar? Det låter ung. som när man blåser i en biobiljett fast inte riktigt lika gällt. ;-)
Jag borrade luftburken i höstas men ljudet har kommit först nu i våras. Någon som har en teori?

Roffe
2007-06-30, 23:10
är insuget helt tätt förövrigt? kollat packning nere på luftburken mot framskärmen till sitter som den ska? bara spekulationer =)

GTI-nissen
2007-07-10, 18:57
Med hjälp av en medhjälpare (det finns ju ingen vajer att dra i när man har e-gas...) så har jag lokaliserat ljudet till något av de främre rören (V6). Ljudet minskar också när rören blir varma (ev. spricka går ihop) och eftersom rör är tunna så kallnar de fort efter att man stängt av. Startar man igen efter någon minuts avsvalningstid så är ljudet starkare igen.

Jag satte förövrigt tillfälligt igen hålen i luftburken, men ljudet fanns ändå.

Har någon varit med om att en spricka kan ge det ljudet ifrån sig? På min gamla Audi så läckte det vid grenrörspackningen, men det smattrade mer.