handdator

Visa fullständig version : Dålig räckvidd Originalfjärr!



Maha
2010-05-14, 22:30
Jag har väldigt dålig räckvidd på Originalfjärrkontrollerna vid låsning / upplåsning.

Har bytt batteri utan resultat och efter lite sökande så har jag förstått att det är sändaren i fjärren som är slut.
till frågan, måste man köpa & koda in en helt ny nyckel som ska slipas?
Eller byter man nån komponent inne i nyckeln? går det att ta från en annan nyckel från skroten och koda in?

Nu när coming & leving home är beställt så vill man ju ha mer än 3 meter räckvidd :)

Henrik.M
2010-05-15, 00:28
Du delar nyckeln och byter endast sändardelen. (översidan av nyckeln) , dvs den delen där batteriet sitter.
Efter du bytt sändare måste samtliga nycklars sändare läras in med den nya sändaren.

Nisse
2010-05-15, 08:17
Det skrevs om inkodning i gamla forumet för längesedan att nycklarna
skickades till Tyskland av säkerhetsskäl. Jag kan ha helt fel förståss.

Funkar startspärren i rattlåset mot sändaren när de andra nycklarna
kodas mot den nya? Är det kanske nåt annat som låsdelen känner av?

Henrik.M
2010-05-15, 11:13
Det skrevs om inkodning i gamla forumet för längesedan att nycklarna
skickades till Tyskland av säkerhetsskäl. Jag kan ha helt fel förståss.

Du har läst fel.
Man kopplar upp sig med datorn mot fabriksservern i tyskland via krypterad lina , och sedan kodar man in nycklarna mot startspärren/stöldskyddet.
Detta gör man vid byte av ex tändningsnycklar.



Funkar startspärren i rattlåset mot sändaren när de andra nycklarna
kodas mot den nya? Är det kanske nåt annat som låsdelen känner av?

Vi måste skilja på begreppen.

Fjärr : den delen av nycken som du trycker på och öppnar bilen med denna måste kodas mot bilen när den byts ut , helst ska den kodas med ev övriga fjärrar eftersom övriga fjärrar brukar sluta fungera vid inkodning av en ny.
Kodas mot bilen komfortstyrdon.
Uppkoppling ej nödvändig.


Nyckel : Den delen som du sticker in i låset & som inehåller ett chip som känner av att rätt nyckel sitter i rätt bil , dvs att du kan starta bilen.
Vid byte av dessa måste alla övriga nycklar kodas in mot bilen stöldskydd/startspärr via krytperad lina mot fabriken.
Kodas mot bilens stöldskydd (Kan vara flera olika styrdon beroende på bil och utrustning).

Henrik.M
2010-05-15, 11:22
Fjärrkontroll "stilletnyckel": http://www.bridgat.com/files/vw_transponder_and_remote_key_4.jpg

Nyckeldel "stilletnyckel": http://www.estarauto.com/UploadFile/Pro/20091204162303418.jpg



Sen finns den i flera varianter visar bara den som de flesta känner igen , men principen är samma på alla dvs du har en nyckeldel och en fjärrdel.

Nisse
2010-05-15, 11:31
Jag läste nog inte alls, snarare skummade igenom texten utan att fatta egentligen. Bra förklaring,
nu fattar jag att startspärren och fjärrkoden inte är samma funktion i nyckeln ;-)

Maha
2010-05-15, 22:11
Om man då måste koda om alla nycklar, även de som redan fungerar som de ska, så måste det ju gå att ta fjärrkontroll-delen från en nyckel som tillhört en annan bil och då koda in den så den funkar?

Min "dåliga" nyckel är dessutom väldigt nött och "öglan" som på bilden ovan, har lossnat...

Henrik.M
2010-05-16, 00:01
Om man då måste koda om alla nycklar, även de som redan fungerar som de ska, så måste det ju gå att ta fjärrkontroll-delen från en nyckel som tillhört en annan bil och då koda in den så den funkar?

Min "dåliga" nyckel är dessutom väldigt nött och "öglan" som på bilden ovan, har lossnat...

Om du menar begagnad : Ja
Tips : Köp ny.

Mini_me
2010-05-16, 07:26
Om du menar begagnad : Ja
Tips : Köp ny.

Håller med Henrik...köp ny.
Nyckeln får tillbaka sin "Nya" känsla och look.

Mulder-_-
2010-05-16, 20:01
Håller med Henrik...köp ny.
Nyckeln får tillbaka sin "Nya" känsla och look.
Instämmer, köpte ny i april då min gamla hade obefintlig räckvidd (högst 1 m)
kostade 733 kr, inkodning ingick då jag gjorde service samtidigt.
Räckvidden nu är lååååång :)

2stroke
2010-05-28, 09:31
Jag köpte ny i april då min gamla hade obefintlig räckvidd (högst 1 m)
kostade 733 kr,
Räckvidden nu är lååååång :)


Helt sjukt pris !!!