handdator

Visa fullständig version : Bilen "klickar" till vid nystart och igångkörning



Nisse
2010-05-12, 23:59
En Polo -10 "klickar" till ett par gånger när jag startat och
kör iväg. Först trodde jag det hände när jag svängde ut från
parkeringen och gasade på, jag provade svänga och gasa men
kom på att det bara var vid nystart. Jag tog upp det med min
säljare som inte hört om det förut men gissade på antispinn
eller nåt och sa att de gärna kollade om jag ville men det är
ju inget klonk precis.

Idag hörde jag ljudet när jag gasade på rakt fram och tänkte
direkt att det lät som centrallåset, har läst nånstans att visa
bilar låser vid en viss hastighet för att förhindra kapning av bilen.
Kan det vara så, för isf är ju problemet löst + att jag gett
försäljaren en rolig historia att dra på fikarasten :)

Det sitter en knapp med ett öppet och låst hänglås i förardörren,
kan den ha någonting med saken att göra isf? Kanske borde
läsa instruktionsboken lite noggrannare men det är alltid spännande
med nya överraskningar :)

Henrik.M
2010-05-13, 00:56
Bilar med "anti car jack" funktionen låser bildörrarna när bilen kör iväg , och låser upp dessa när nyckeln dras ur t-låset. (Går att programera bort med verkstadsdator alt VAG-COM ).
Bilen går dock alltid att öppna innifrån men ej utifrån.

Lättast att kontrollera : Kör iväg i en bit i "gånghastighet" , stanna , kliv ut medan bilen står på tomgång , känn på övriga dörrar utifrån om dom är låsta.

Sen är väl inte bilsäljaren den rätta personen man ska prata med när man har teknikska problem/frågor med bilen , dreas jobb är att sälja bilar , inte förstå hur dom fungerar. ;-)

Nisse
2010-05-13, 11:33
Bilar med "anti car jack" funktionen låser bildörrarna när bilen kör iväg , och låser upp dessa när nyckeln dras ur t-låset. (Går att programera bort med verkstadsdator alt VAG-COM ).
Bilen går dock alltid att öppna innifrån men ej utifrån.

Lättast att kontrollera : Kör iväg i en bit i "gånghastighet" , stanna , kliv ut medan bilen står på tomgång , känn på övriga dörrar utifrån om dom är låsta.

Sen är väl inte bilsäljaren den rätta personen man ska prata med när man har teknikska problem/frågor med bilen , dreas jobb är att sälja bilar , inte förstå hur dom fungerar. ;-)

Precis som du sa gick dörren att öppna innifrån efter "klicket" ska kolla det du sa eller kanske köra ner rutan och könna utifrån.
Så då har inte lock-knappen med saken att göra då, ska be dem ta bort funktionen. Jag skulle ändå ta upp en sak med
försäljaren och frågade om de fått frågan från andra, tyckte ju inte att det var sås stor grej. Men du har helt rätt, de säljer
bara bilarna, jag hade lite svårt att hålla mej för skratt när han sa att en diffbroms var som att dra lite i handbromsen :))
Tack för ditt svar! Jag sökte på nätet men visste inte att det hette "anti car jack" funktion.

Henrik.M
2010-05-13, 14:26
Jag sökte på nätet men visste inte att det hette "anti car jack" funktion.

Jag vet inte om det heter så , men det brukar kallas så.
Är helt enkelt en funktion som gör det svårare för en eventuell bilkapare att slita upp dörren och sno bilen ex i en korsning.

Nisse
2010-05-13, 14:56
Jag vet inte om det heter så , men det brukar kallas så.
Är helt enkelt en funktion som gör det svårare för en eventuell bilkapare att slita upp dörren och sno bilen ex i en korsning.

Jodå, det sökordet funkade fint men innan jag la till VW innan så kom den här upp:-)
http://www.youtube.com/watch?v=LQbHnLSasfQ

Nisse
2010-05-15, 00:05
Det finns inget "anti car jack" i bilen, jag kollade som du skrev. Centrallåsen låter
annorlunda (högre) än "klicket" jag nämnde, när jag låser inifrån. Däremot läste jag
igenom instruktionsboken idag och i innehållsförteckningen finns ett avsnitt som heter
"oljud" :-) Där stod att säkerhetssystemen kan ge ljud ifrån sig när de arbetar, så säljaren
var nog inne på rätt spår iaf. Ljudet försvinner inte om jag trycker av knappen för ESP.
Om jag kör iväg väldigt lugnt är ljudet lägre och kommer lite senare och är knappt hörbart,
om jag ska beskriva ljudet så låter det ett svagt "klick-"klick" framifrån när jag passerat 20-30 km/h.
I den här bilen sitter:

ESP (antisladdsystem) med EDS (elektronisk differentialspärr)
ASR (antispinnreglering) samt bromsassistent
ABS-bromsar med EBF (elektronisk bromskraftsfördelning)
Motlutsassistent

Henrik.M
2010-05-15, 01:26
ESP (antisladdsystem) med EDS (elektronisk differentialspärr)
ASR (antispinnreglering) samt bromsassistent
ABS-bromsar med EBF (elektronisk bromskraftsfördelning)
Motlutsassistent

Inget av detta ska låt "klick-klick" när du kör.
Sväng förbi VW och be verkstan höra/titta på det, är ju garanti på bilen.

Nisse
2010-05-15, 09:02
Ja det är ju det bästa, jag var ganska säker på att andra med nya bilar här
också hört ljudet men det verkar inte vara normalt. Jag ska kolla med han
som skrev på leveransprotokollet. Tack iaf!