handdator

Visa fullständig version : Någon mer som har fått problem med däck trycksvarnaren - Golf VI GTI -10



Åkesson
2010-05-11, 22:52
Körde min första längre sträcka med mina nya däck och efter 3 mil så gick däcktrycksvarnaren igång trots att det är samma tryck i alla däcken. Är det meningen att man skall nollställa den när man byter däck?

G R
2010-05-11, 22:59
Det måste man normalt göra om den använder abs sensorerna för att detektera olika rullvarvtal. Men jag vet inte hur det är på GTIn, det kan ju vara riktiga trycksensorer men jag tror inte det.

Hooloowoo
2010-05-11, 23:39
Den där lampan började lysa för mig också, men för min del lyser den direkt när jag drar igång bilen. Har hört att det går att köpa anpassade varnare och byta de som sitter där. Men de kostar runt 500-en stycket. Och det är inget jag tänker betala iaf. :)

Henrik.M
2010-05-11, 23:41
Är det meningen att man skall nollställa den när man byter däck?

Yes..

jimZon
2010-05-11, 23:56
Körde min första längre sträcka med mina nya däck och efter 3 mil så gick däcktrycksvarnaren igång trots att det är samma tryck i alla däcken. Är det meningen att man skall nollställa den när man byter däck?

Precis som de säger så ska du nollställa mätaren. Om du har matat in i VIS:en att du har vinterdäck på så måste du även ändra där också. Jag var tvungen att låta bilen stå still och hålla in knappen i tre sekunder ungefär.

Åkesson
2010-05-12, 17:46
Precis som de säger så ska du nollställa mätaren. Om du har matat in i VIS:en att du har vinterdäck på så måste du även ändra där också. Jag var tvungen att låta bilen stå still och hålla in knappen i tre sekunder ungefär.

skall prova detta

canterbury
2010-05-12, 20:57
skall du inte typ rulla och göra det? för meningen är väl som sagt rullomkretsen som skall detekteras,,,,så har jag gjort o inte nåt gnäll från bilen å dens sida i alla fall

Henrik.M
2010-05-12, 21:16
skall du inte typ rulla och göra det? för meningen är väl som sagt rullomkretsen som skall detekteras,,,,så har jag gjort o inte nåt gnäll från bilen å dens sida i alla fall

Kan göra det både rullande och stilla stående , varför vet jag inte men du kan det på system som mäter rullomkrtesen via ABS givarna.
På system med radiosändare som mäter trycket inne i däcket ska man stå till med bilen och helst ha kalla däck , detta pga av varm luft expanderar och detta tas med i beräkningarna vid kalibrering. (Ex AUDI har detta system på sina dyrare bilar).
Ganska självklart egentligen eftersom alla däcktryck anges som kalla däcktryck , dvs med kalla däck och ett atmosfärstryck på 1bar.

Åkesson
2010-05-14, 18:19
Kan medela att det fungerade att trycka in knappen några sek när bilen rullade. Så det var ju skönt att den varningen försvann

Nisse
2010-05-14, 23:30
Jag var tvungen att lusläsa instruktionsboken till min Polo V och där står det att
minsta förändring, även skiftning av däck, fram-bak, kan rubba avkänningen.
I min skulle knappen hållas in tills en signal kom sen var det klart.

Hooloowoo
2010-05-15, 00:50
möjligt att det är en dum fråga. Men vilken knapp?

Henrik.M
2010-05-15, 01:25
möjligt att det är en dum fråga. Men vilken knapp?

Öppna handsfacket så hittar du knappen. (finns bara en i handsfacket).

Hooloowoo
2010-05-15, 11:59
Ah. Ska kika på det sen. Tack.