handdator

Visa fullständig version : Tändning på vid batterianslutning efter airbags?



Maha
2010-05-08, 15:08
Ska ta loss stolarna och montera andra (med airbags)
Har läst på flera ställen att man ska vrida på tändningen INNAN man ansluter batteriet!
Gissar att det är ifall någon airbag skulle utlösa!?

Stämmer detta?

Särkelä
2010-05-08, 20:15
har jag alldrig gjort. så bara koppla loss batteriet byt det du ska. o sen på me batteriet igen.. så ska det inte vara några problem.. du skulle väll byta stolar lr? o det går att skarva kablarna om kontakterna inte passar..

Maha
2010-05-08, 20:21
Så det kan vara som jag tror, att man bara bytt kontaktstyckena men att det kan funka om man skarvar ihop kablarna...
Har du testat att skarva?
Vad händer om jag rent av struntar i Airbags och kör med dem urkopplade? Bara en felkod man kan radera om man monterar in airbagsen?

Särkelä
2010-05-08, 20:28
hmm att man byter kontaktstyckena e inget jag känner igen men däremot har jag skarvat ihop ett helt gäng... Kör du utan airbags så får du en fel kod o en lampa som lyser irriterande starkt=)

Maha
2010-05-08, 20:40
Jag har fått veta att det värsta som kan hända om man monterar andra stolar med andra airbags är att styrdon och airbags inte lirar ihop, och man får en felkod man inte kan släcka förrän man återställt till rätt stolar och rätt airbags.... (Tack Henrik.M)
Och att styrdon och elektronik inte är i fara...

Tror du det är samma sak här, men att man bara måste skarva?

När du skarvat airbagsladdar, var det i liknande situationer som jag är i nu?

Tack Mattias :)

Särkelä
2010-05-08, 20:43
näe det e sant.. kan bli lurit iom att det är andra airbags. är ju inte säkert det blir rätt motstånd i grejerna.. då hade jag nog inte skarvat i hop dom.. Om det nu inte e samma prylar. Bättre o se om man kan få tag i ett par motstånd o slänga dit lr om dom går att programera bort.

När jag skarvat så har det inte vart för att jag bytt ut till andra grejer utan som har suttit där o det har blitt dålig kontakt i kontaktstyckena.

Maha
2010-05-08, 20:49
Stolarna är från en 1999 Bora, och jag ska montera dom i min 2003 Bora, kan ju vara andra airbags men kanske inte.... Lurigt det här :P

Särkelä
2010-05-08, 20:52
ring VAG o fråga så vet du.. e det samma prylar så borde det gå att koppla in utan problem ju.

Maha
2010-05-08, 20:58
Jag mailade Svenska Volkswagen... fick detta:

"Hej

Vår tillverkare utvecklar och förändrar våra bilmodeller löpande, anledningen till förändringsprocessen är att skapa tilltalande produkter.

Vi avråder bestämt från att byta fram- och bakstolar tillhörande olika modellår, då varje airbag är utformad efter omgivningsförutsättningarna, dvs. de är anpassade efter stol, klädsel och kupéutrymme."'

Jag frågade varför de hade bytt till de stolar jag har, som är lite mindre och inte går att sänka lika mycket som de jag vill sätta in.... Sen tycker jag de blåa är snygga :)

Maha
2010-05-08, 22:33
Vet någon om man på något sätt kan utläsa airbagens "nummer" eller liknande på stolen eller någon annan stans, så kanske man kan på så vis luska ut om det är samma airbags eller inte....

Henrik.M
2010-05-08, 22:45
Vet någon om man på något sätt kan utläsa airbagens "nummer" eller liknande på stolen eller någon annan stans, så kanske man kan på så vis luska ut om det är samma airbags eller inte....

Det som går att utläsa och som är intressant är om det är samma airbagstyrdon eller inte mellan bilarna.
Vilket det mest troligt inte är.

Ska jag vara ärlig är det "learning by doing" i detta fall , dvs kolla om det funkar och var inte rädd för att inte dö nyfiken. ;-)
Sätt ihop , koppla på , lyser airbag lampan så är det fel , lyser det inte så funkar det säkert.

Maha
2010-05-08, 23:03
Jag va faktiskt ute på Bildelsbasen.se och laga.se men hittade inga airbagstyrdon, tänkte då bara jämföra allmänt mellan årsmodellerna.
Registrerade mej också på vagcat, men får inga inloggningsuppgifter... så det gick inte heller...

Henrik, kvarstår din teori vad gäller risker med detta då kontakterna inte är samma? (men färgerna på de 3 kablarna på båda stolarna är lika) -att det som händer är att lampan tänds eller inte, att man får en felkod man inte kan radera? men att styrdon och datorer och sånt inte ligger i riskzonen att "brinna"?

En annan fråga, om jag struntar i att ansluta airbagsen, då kommer lampan att lysa... Om jag sen monterar tillbaka originalstolarna, går det då bara att radera felkoden som om inget har hänt?


Jag ska nog inte dö nyfiken :P

Henrik.M
2010-05-09, 00:35
Jag va faktiskt ute på Bildelsbasen.se och laga.se men hittade inga airbagstyrdon, tänkte då bara jämföra allmänt mellan årsmodellerna.

Du kan nog lägga ner det där , dels pga av att styrdonet säkerligen är ersatt mer än 1 gång sedan 1999 , sedan så ger det ändå inget eftersom delnr inte ger någon information som är vettig.
Det är testa som gäller.




Henrik, kvarstår din teori vad gäller risker med detta då kontakterna inte är samma? (men färgerna på de 3 kablarna på båda stolarna är lika) -att det som händer är att lampan tänds eller inte, att man får en felkod man inte kan radera? men att styrdon och datorer och sånt inte ligger i riskzonen att "brinna"?

Ingenting i styrdonsväg brinner förutsatt att du inte klantar till de någonting så inni h-vete , då smäller airbagen exemplevis om du börjar byta kontakter och gör FEL.
Då märker du att du gjort fel.
Brukar gå bra att skarva airbagkablage (även jag har gjort det flertalet ggr pga av glappkontakt) , men det är ju inget jag direkt rekomenderar.


En annan fråga, om jag struntar i att ansluta airbagsen, då kommer lampan att lysa... Om jag sen monterar tillbaka originalstolarna, går det då bara att radera felkoden som om inget har hänt?

Ja förutsatt att du inte manipulerat något , då ska det bara vara att radera.



Jag ska nog inte dö nyfiken :P

;-)

Maha
2010-05-09, 00:53
Det jag tänkte göra är att klippa de nuvarande stolarnas kontakter och skarva fast de på dom på stolarna med felaktiga kontakter som jag vill sätta in.
då kopplar jag bara blå - blå, brun - brun osv. med skarvkabelskor.
Sen menade jag inte brinna så bokstavligt, och det tror jag inte du tror heller... :)
Tänkte mer om styrdon och datorer skulle bli galna, gå sönder, börja ryka om, måsta omprogrameras ja sånt som är drygt och dyrt....