handdator

Visa fullständig version : Hjälp ang GTI Mk6 - Oljeproblem



alterswede
2010-05-07, 11:34
Fridens.
Körde Helsingborg-Göteborg tur & retur i måndags.
Vägen upp inga som helst problem, men vägen tillbaka var sådär.

De började med att den orangea lampan för låg oljenivå tändes när jag precis kommit på motorvägen påväg hem. (bilen har rullat 480 mil, uttagen januari) Plus att jag tyckte oljetempen var lite hög.
tempen pendla mellan 96-105 grader, och de gångerna jag kollat på oljetempen förut har den stått på 91-92 c (även om man inte kollar den speciellt ofta).

Körde in på närmsta bensinmack för att kolla oljenivån, detta var vid midnatt, alltså ganska mörkt ute, men vad jag kunde se var oljenivån helt ok.

Nåväl, starta bilen igen - ingen varning kom upp.
Jag höll dock ett öga på tempen som fortsatte vara mellan 96-105 grader.

Dagen efter i dagsljus kolla jag oljan igen, och visst, den låg ovanför "min" strecket. fortfarande dock inte för lite.
Denna mätningen gjorde jag med kall motor.

Så jag har en del frågor till er.
1 - Är det normalt att fylla på olja efter drygt 500 mil i en ny bil?
2 - Expanderar oljan så pass mycket att oljenivån kan uppfattas som stor när tempen vid mätning ligger på ca 90 grader?
3 - jag vill veta era drifttemperaturer på oljan om ni har tid/lust att hjälpa då jag tycker tempen på min bil är lite suspekt.

har kontaktat vw om detta och de skulle höra med tyskarna både med oljeförbrukningen samt tempen

DPC
2010-05-07, 12:36
Det är inte ovanligt att motorer drar olja från start för att senare avta något, men om nivån är på min så betyder det att ca 1 liter olja har förbrukats på 500 mil, vilket är i överkant. Dessvärre har VW skrivit i manualen att motorn (för R i alla fall) kan dra upp till en liter olja per 200 mil, vilket är orimligt mycket och tyvärr ett sätt att friskriva sig ansvar vid hög oljeförbrukning.

Oljan expanderar inte nämnvärt vid högre temperatur.

Min oljetemperatur ligger stabilt vid 86-87°C vid normal körning vid yttertemperatur av ca 10-15°C. Jag har varit uppe i 98°C som mest efter inspirerad körning (data gäller motor för Golf R).

Har du kollat oljenivån tidigare?

Gti
2010-05-07, 12:42
Min bil har nu gått 1100 mil och jag har fyllt på ungefär 2dl longlifeolja. Sålunda, oljeförbrukningen har varit minimal men jag var rätt pedantisk hur jag körde bilen under inkörningsperioden, kanske bidrog det.

Oljetemperatur motorvägsfart brukar ligga någonstans mellan 95-105 grader så de avläsningar du gjort låter helt normala i mina öron.

Nisse
2010-05-07, 13:54
Min Polo V levererades med oljenivå i mitten på stickan, 0,5 L under max.
På motor-talk.de läste jag att många sett det. Om det är så generellt så
kan ju många tro att bilen slukar olja precis i början.