handdator

Visa fullständig version : Avdragen bult som är svetsad i karossen till länkarmsfästet. Scirocco MK1.



matsola
2010-05-05, 23:18
Jag lyckades att dra av en av bultarna som håller bakre delen av länkarmen. DVS en av de två svetsade bultarna i karossen. Den som håller länkarmen som ett U och även Krängningstaget sitter i. Är ni med vad jag menar?

Så vad är enklast nu?

Försöka komma åt att svetsa en ny inifrån bilen under mattorna vid torpedväggen ?
Eller såga upp ett hål inifrån Hjulhuset, och punkta fast via detta hål?

Eller har ni någon annan bra ide?

A.V
2010-05-05, 23:56
Jag skulle skära upp en "lucka" i golvet,i den delen som går upp mot torpedväggen.Har bytt golv i min golf så jag vet hur det ser ut där under.måste vara det enklaste sättet tycker jag.

Falcor
2010-05-06, 06:58
Du kommer åt den bulten via hålen under mattorna inifrån bilen.... borra ur och stoppa dit en ny inifrån bilen och punkta fast den med ett par svetsloppor.
Har gjort så på min bil.

matsola
2010-05-06, 09:56
Du kommer åt den bulten via hålen under mattorna inifrån bilen.... borra ur och stoppa dit en ny inifrån bilen och punkta fast den med ett par svetsloppor.
Har gjort så på min bil.

Tack Mats, nu vart jag gladare igen, lite matt i går när bulten gick av med ett sedvanligt "Klick"
Blir att riva ut inredningen i kväll då.

Tack för hjälpen.

matsola
2010-05-15, 15:24
Så där ja, nu är det snart klart. Förutom att det känns som att man har blivit bestulen på några extra timmar mektid så är jag nästan i hamn nu.

Ur med all inredning och ljuddämpning. Och mycket riktigt så hittade jag ett hål i torpeden som passade den avdragna bullten.
Fram med borren. Hmm... Trångt. Fick höja bilen ytterligare 7cm hör att få plats med borrmaskinen under bilen. Började med en 4,5mm borr för att sedan gå över till en 10mm. Tok jobbigt att ligga och trycka med borrmaskinen men så till slut så blev det klart.

En 30mm bult M10 sitter nu i hålet, och bara jag har druckit upp kaffet så ska den punktas fast, och återmonteringen av inredningen kan börjas.

Så vad tog det i tid ca 2,5 timmar med demontering och slipning, borrning. Återmontering och svetsning borde gå på under 2 timmar. Är man snabb så borde en sådan bult gå att byta på under 4 timmar. Eller så fuskar man och bara lyfter på mattan så man kommer åt och sparar tid, men med risk för svets-brand och ev en förstörd inredning. Inget jag ville riskera utan jag tog ut allt vad inredning och mattor heter.

//Matsola