handdator

Visa fullständig version : Surrande bränslepump GTI 16v



Sweeper
2010-05-05, 21:37
Hejsan

Börjar bli misstänksam att något är fel på bensinpumpen då den surrar som in i helvete när tanken håller på att bli tom (ju lägre nivå desto högre).

Har märkt det när jag köpte bilen, då bytte jag förpumpen, men utan framgång.

Frågan är då, vad är det som låter och varför? hur påverkar det bilen?

Har en liten videoklipp på hur det låter, http://www.youtube.com/watch?v=GghcLR7SDes

Mvh

matsola
2010-05-05, 22:27
Tja, hade du inte skrivit att du hade bytt förpump så hade jag satsat en slant på den.
Hur går motorn vid lite bensin i tanken, när min förpump var dålig gick bilen dåligt på höga varv när jag hade lite bensin i tanken.

Surradet tyder ju på att den får för lite bensin och får gå hårt, alternativt så håller den på att ge upp?
men å andra sidan så har jag hört pumpar som surrar rejält hela tiden som bara går år ut och år in så det behöver inte vara någon fara.

Sweeper
2010-05-05, 22:42
Man kan säga att jag märkte ingen skillnad när jag bytte förpumpen förutom att den gamla såg utsliten ut. Bilen går bra på högvarv tycker jag, märker inga konflikter. Hoppas att den inte håller på att ge upp iaf :)

Går det att se om pumpen håller på att ge upp genom att kolla på bränsletrycket?

matsola
2010-05-05, 22:50
Går det att se om pumpen håller på att ge upp genom att kolla på bränsletrycket?

Inte vad jag vet, men det kanske går.
Ingen polare du kan låna en förpump av och testa?
Ett sidotips är att kolla alla elkablar så att pumparna får den ström dom vill ha, då jobbar dom bättre. men det är inte säkert att det får dom att gå tystare.

Köberg
2010-05-06, 09:26
du kan kolla bränsletrycket frame vid blandaren i motorrummet de ska va 5 bar
sen kan man alltid pytsa i 2-takts olja direkt ner i tanken i mellan åt,de smörjer pumparna bra..

Min huvud pump surrar rätt bra den me,trots den e ny..

Manny
2010-05-06, 12:12
Kolla upphängningarna och så den inte ligger emot nånstans. Ljudet kan förtplanta sig lätt i karossen.

Sweeper
2010-05-06, 13:57
matsola @ Bara jag som kör med vw här, alla andra har antingen volvo eller saab :) Men kan kolla upp det med elkablar.

Köberg @ Ska prova trycket, får se vad jag får för värde.

Manny @ Det ska jag också kolla upp!

Tack för hjälpen än sålänge, har en annan fråga. När jag ska sätta på tändningen och sätta på vindrutetorkare så orkar den knappt driva dem. Det är inga problem att starta bilen men efter att ha startat den så går den ojämnt, "vrom vrom vrom vrom vrom" (bilen skakar). Gasar man till 2000 varv i typ 5s så slutar den göra så och torkarna fungerar som vanligt. Vad kan det tyda på?