handdator

Visa fullständig version : Hur koppla in startknapp/få lös tändningslås? Besiktning på måndag!!



Jocke_M
2010-05-05, 22:34
Anledningen till varför jag måste koppla in startknapp är att det blev gnäll på bilprovningen för att tändlåset inte fjädrar tillbaka från startmotorläget.

Hur ska jag koppla kablarna till startknappen och till tändningslåset.

Bilen är en golf mk1 gti -83.

Såhär ser sockerbiten ut som går till tändningslåset. Det är 4 stift där som ni ser. Har förstärkt bilden lite i paint. :)
http://www.gatbilar.se/cars/291/org/4be1c72f50155.JPG
Vilka kablar ska till tändningen å vilke ska jag skarva till startknappen?

Hoppas på snabba svar, besiktning imorgon kväll!

Olofsman
2010-05-05, 22:59
Skit i att koppla det över tändingen... Dra bara nya kablar, mycket enklare. En kabel från plus till knappen och en kabel till 50 på startmotorn från knappen.

MVH Conny

Jocke_M
2010-05-06, 00:15
Till 50 på startmotorn?

Å blir blir inte startmotor funktionen på tändlåset kvar då?

Tack på förhand..

Henrik.M
2010-05-06, 00:26
Längst ner här finns en fin bild och förklaring http://www.zatzy.com/teknik/171114-startknapp-startproblem-vilka-bilar.html

Jocke_M
2010-05-06, 14:15
föresten sitter fjädern som ska vrida tillbaka från startmotorläget i själva låskolvshistorien eller i kontakten bakom?

T-mek
2010-05-06, 15:33
I kontakten bakom.

Jocke_M
2010-05-06, 18:36
Men då borde jag ju bara behöva byta den då? Undra om det är samma på gti -80 å gti -83?

T-mek
2010-05-06, 18:52
Men då borde jag ju bara behöva byta den då?

Jajamen!


Undra om det är samma på gti -80 å gti -83?

Troligtvis.

Jocke_M
2010-05-06, 22:58
Okej men hur får man lös den då? :)

Manny
2010-05-06, 23:39
Ta av ratten, 24mm mutter.
Ta av kåpan runt rattstången. Två skruvar under.
Pilla loss kontakterna för blinkers etc.
Skruva av de tre skruvarna som håller spakarna.
Ta bort spakarna, pilla loss brickan som håller fast fjädern, var försiktig så kan du använda den igen.
Av med fjädern.
Bort med insex muttern under låset.
Se till så rattlåset inte är i.
Nu ska du kunna dra loss hela rattlåset och tändingslåset.
På baksidan sitter starttändkontakten, sitter med en skruv.

Lätt som en plätt!

Nu skrev jag bara som jag minns det i huvet, har säkert missat nån detalj.

Jocke_M
2010-05-07, 00:09
Nu ska vi se.

x Ta av ratten, 24mm mutter.
x Ta av kåpan runt rattstången. Två skruvar under.
x Pilla loss kontakterna för blinkers etc.
x Skruva av de tre skruvarna som håller spakarna.
x (fanns ingen fjäder tror det är så på mk2?) Ta bort spakarna, pilla loss brickan som håller fast fjädern, var försiktig så kan du använda den igen.
x Av med fjädern.
x Bort med insex muttern under låset.
(kanske missade detta) Se till så rattlåset inte är i.
(försökte men satt lite hårt så gav upp) Nu ska du kunna dra loss hela rattlåset och tändingslåset.
På baksidan sitter starttändkontakten, sitter med en skruv.

Kanske är nån låsbricka man måste få lös också?

Manny
2010-05-07, 00:20
Nä just det, det sitter nog en svart plasthylsa istället. Samt en ljus bussning innanför som kan vara svår att få på rätt plats.

Jocke_M
2010-05-07, 00:37
Ja just det, det är en plasthylsa där ja som jag aldrig tog lös. Ska ta å göra ett nytt försök imorgon tror jag vet inte om jag orkar ikväll. Flyttade besiktningen till måndag så hoppas man får ihop det innan dess

Jocke_M
2010-05-09, 00:27
Drog lös plasthylsan/bussningen. Men får inte lös tändlåset ändå, är ju ett lager i mitten ska den komma lös samtidigt. Sitter som sten iaf? Ska man ha en avdragare, koben eller dynamit?

Jocke_M
2010-05-09, 16:17
Här är ju en bra guide http://www.4130-products.com/step/ign/index.htm enda som skiljer är ju att det är en bussning där istället för en fjäder med låsbricka.

Men när jag försöker dra lös rattlås/tändninglåset från rattstången så sitter det hårt som fan, har jag missat nåt eller gjort nåt fel?

g-man
2010-05-09, 22:15
Har du nyckeln i och omvriden så inte rattlåset ligger i?

Jocke_M
2010-05-12, 20:56
Ja nyckeln i och omvriden. Men satt som f*n ändå men lyckades dra lös den tillslut. Sen var vi å hämtade starttändkontakten från kompisens golf. Tog lös rattlåset från den utan problem, satt inte alls i närheten lika hårt som min. Sen bara skruva dit den å försöka få tillbaka rattlåset. Lika seg att få tillbaka som att få lös. Så kanckade ner den med en rörbit å en hammare. Sen skruva ihop allt å sätta tillbaka ratten. Men där blev det problem igen. Vad f*n finns ingen gäng att dra mutten på. Då har man ju knackat ner hela rattstången. Tog hammaren och knackade uppåt lite där nere var rattstången är vinklad. Fick gäng på muttenr å drog så drogs den upp igen. =) Tyvärr funkar inte rattlåset nu men det gör ju inte så mycket. Besiktade bilen på måndagen och den gick igenom utan anmärkningar. =)